ادامه همکاری‎ امارات با آمریکا برای افزایش فشار به جمهوری اسلامی

By | ۱۳۹۸-۰۱-۳۰

-در بیانیه کاخ سفید آمده در تماس تلفنی ترامپ و بین زاید آل نهیان طرفین بر ضرورت تقویت ائتلافات در منطقه تاکید کردند و تحریم‎های شدید دولت آمریکا علیه رژیم ایران را مورد بررسی قرار دادند.

کیهان چاپ لندن:

کاخ سفید در بیانیه‎ای اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با ولیعهد ابوظبی با او در باره‎ی تحریم‌‌های جمهوری اسلامی، بازار انرژی و موضوعات منطقه‌ای و روابط دو طرف گفتگو کرده است.

خبرگزاری رویترز، جمعه ۱۹ آوریل (۲۰ فروردین)، نوشت دونالد ترامپ پنجشنبه به وقت واشنگتن با محمد بن زاید آل نهیان درباره‎ی تداوم حمایت آمریکا از امارات عربی متحده، لزوم تقویت ائتلاف‌ها در منطقه و تاثیر تحریم‌های فلج‌کننده دولت آمریکا بر رژیم ایران صحبت کرده است.

دیدار ترامپ و محمد بن زاید در نشست اتحادیه عرب، مه ۲۰۱۸

طبق بیانیه‎‌ای که کاخ سفید در این مورد صادر کرده است طرفین همچنین در مورد کمک‌های امارات عربی متحده به بازار جهانی انرژی به عنوان یک تامین‌کننده قابل اعتماد نفت گفتگو کردند.

تماس تلفنی ترامپ با محمد بن زاید در حالی صورت گرفت که وزیر خارجه امارات روز چهارشنبه در سفر به واشنگتن با همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو کرد.

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا در دیدار با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات به خاطر حمایت از اقدامات مارتین گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از او تشکر کرد. آنها در مورد اهمیت ثبات در لیبی و سودان و «ناتوی عربی» نیز گفتگو کردند. برخی رسانه‎ها نوشته‌اند محور این گفتگو مقابله با فعالیت بی‎ثبات‌کننده رژیم ایران در منطقه شامل لبنان و ادامه تلاش برای ایجاد ائتلاف استراتژیک خاورمیانه بود.

جمهوری اسلامی ایران تشکیل ناتوی عربی را اقدام آمریکا و اسرائیل برای متحد کردن اعراب علیه خود می‎داند.

از دو سال گذشته روابط سیاسی میان تهران و ابوظبی دستخوش تنش‎های بسیاری شده است. آوریل ۲۰۱۸ (فروردین ۱۳۹۷) ولی‎الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شروع نوسانات ارزی در جلسه علنی مجلس امارات و عربستان را عامل اختلال و مقصر در نوسانات ارزی بازار کشور و کاهش ارزش ریال دانست و گفت بازار دوبی به گونه‌ای شده که هر روز علیه اقتصاد ایران تلاش می‌کند.

در ایران تحلیلگران حکومتی می‎گویند آمریکا تمام تلاش خود را متمرکز کرده تا با استفاده از ابزار درهم با فشار از کانال دوبی، نرخ ارز در ایران را افزایش دهد.

این در حالیست که نیروهای اطلاعاتی امارات برای شناسایی و خنثی‎سازی شبکه‎های پولشویی وابسته به جمهوری اسلامی با وزارت خزانه‎داری آمریکا همکاری نزدیکی دارند. به عنوان مثال اردیبهشت سال ۱۳۹۷، مقداد امینی، محمدحسن خدایی، سعید نجف‌پور، مسعود نیکبخت، فواد صالحی، محمدرضا خدمتی ولدزاقرد، شرکت جهان ارس کیش، تعاونی محمدرضا خدمتی و شرکا و صرافی راشد توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا به دلیل نقل و انتقالات مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم ‌شدند. آنها در امارات فعال بودند و سیستم مالی این کشور را آلوده به پولشویی می‎کردند.

علی خامنه‎ای رهبر جمهوری اسلامی هم در سخنرانی‎های خود در چند مورد علیه امارات مواضع تند گرفته است. او مهرماه ۹۷ در دیدار با جمعی از ورزشکاران، امارات و عربستان را متهم به حمایت از تروریست‎های حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز کرد.

دی‎ماه سال ۱۳۹۷، سازمان توسعه تجارت ایران گزارشی منتشر کرد که نشان می‎داد واردات ایران از امارات طی ۹ ماه نزدیک به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل واردات از عمان تقریباً سه برابر شده است.

امارات پس از چین دومین شریک تجاری ایران است اما جمهوری اسلامی در ماه‎های گذشته تلاش کرده عمان را جایگزین کند در حالی که از یکسو ظرفیت بازار عمان و امارات قابل مقایسه با هم نیست و از سوی دیگر اسرائیل بسته‎های ویژه‎ی اقتصادی برای حاکمان مسقط در نظر گرفته که تقریباً محال است عمان منافعی را که با اسرائیلی‌ها دارد فدای تهران کند.