اسامی مالکان ۶۲ باغ؛ نظارت همگانی فعال شد / ‏ باغ‌های بزرگ در مالکیت نهادهای خاص

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۱

به گزارش اسکان نیوز، اعضای شورای شهر تهران می‌گویند مصوبه‌ای که درخصوص ۶۲ باغ صادر کرده اند به معنی ساخت و ساز در این باغ‌ها نیست. بر اساس مصوبه شورا پرونده این باغ‌ها پیش از صدور پروانه در کمیته فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد کمیته‌ای که ترکیب آن مورد نقد مجامع کارشناسی و تخصصی است.

ابهامات در خصوص این ۶۲ باغ کم نیست. افشای مالکان این باغ‌ها نخستین درخواست دلسوزان محیط زیست پایتخت است. سخنگوی شورای شهر تهران به تازگی از شهردارتهران خواسته است به سرعت مشخصات کامل این باغ‌ها را منتشر کرده تا زمینه نظارت همگانی و در برابر زمزمه اقدامات غیرمجاز در برخی باغ‌ها پاسخی قانع کننده به شبهات و نگرانی‌ها بدهد.

بررسی پرونده این ۶۲ باغ نشان می‌دهد، ۲ هزار و ۹۲ درخت در این باغ‌ها همچنان سبز هستند. کل مبلغ دریافتی از مالکان این ۶۲ باغ که متقاضی احداث برج بوده‌اند، به‌عنوان عوارض قطعی، ۱۷۰ میلیارد تومان است.

بخش قابل‌توجهی از ۶۲ پلاک، قطعاتی هستند که در یک سال گذشته عوارض آنها به شهرداری پرداخت شده است.

جزئیات تغییر کاربری و آدرس ۶۲ پلاک باغی که مجوز نهایی برای تغییر کاربری آنها از باغ به برج از سوی شورای شهر تهران صادر شد نشان می‌دهد: مساحت مجموع این باغات معادل ۱/ ۱۶ هکتار بوده است. متوسط مساحت هر باغ نیز حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع بوده است. ۵۰ قطعه از این باغات نیز در مناطق یک تا ۵ واقع شده‌اند.

۲۷ مورد از ۶۲ قطعه باغی نیز فقط در منطقه یک قرار دارند. همچنین ۴ قطعه از این باغات نیز در منطقه ۲۲ قرار دارند. پرداخت قطعی برای ۳۳ مورد از ۶۲ باغ مورد اشاره، از نیمه دوم سال ۹۶ تاکنون انجام شده است.

بررسی مالکان این ۶۲ باغ نشان می‌دهد که باغ‌هایی که مساحت بیشتری دارند در اختیار نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، تأمین اجتماعی، بانک‌ها، خیریه و … است و باغ‌هایی که در اختیار مالکان بخش خصوصی است اغلب متراژ کم‌تری دارند.