پنجاه دانشگاه در ایران تعطیل شدند

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۲

نصور غلامی، وزیر علوم ایران در جمع مسئولان شهرستان جهرم این کشور گفت: در راستای حرکت به سمت کیفی‌سازی و نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، در یک سال گذشته 50 مرکز که از استاندارد مناسبی برخوردار نبودند تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری «مهر» ایران وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت اجرای طرح سامان‌دهی آموزش عالی، گفت:

«هم اکنون بالغ بر 2 هزار و 850 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در ایران فعال است که عمدتاً شامل مراکز کوچک هستند.

مطالعات و پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که ایران به این تعداد مؤسسه و مرکز آموزش عالی نیاز ندارد و باید وضعیت آموزش عالی ما سروسامان پیدا کند».

گفتنی است رسانه‌ها و نمایندگان مجلس ایران یکی از اسباب ضعف دانشگاه‌های این کشور را فروش پایان‌نامه و مدرک تحصیلی می‌دانند. وبسایت جماران متعلق به خمینی در این زمینه اعلام کرده است:

«با افزایش تعداد دانشجویان در یک‌دهه گذشته و به دلایل متعدد، پایان‌نامه‌فروشی و خرید مقاله به امری رایج در دانشگاه‌های مختلف کشور تبدیل شده است که مقامات دولتی و علمی بارها از لزوم پیشگیری و مقابله با این پدیده سخن گفتند».

محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران نیز در این زمینه گفته است:

«مدت‌هاست که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تبلیغ فروش پایان‌نامه و مقاله‌های علمی در محدوده‌های دانشگاهی مانند خیابان انقلاب دیده می‌شود که به ‌هرحال این اتفاق زیبنده نیست و علیه توسعه علمی کشور است».

مجله علمی «ساینس» نیز به این مسئله پرداخته و نوشته است: «در ‌‌سال 2014، یک عضو فرهنگستان علوم ایران برآورد کرده بود که هرساله حدود 5 هزار پایان‌نامه که برابر با 10 درصد پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و دکترای ارایه‌شده در کشور است، از بازار خریداری می‌شوند.»/ خبرگزاری آناتولی