١١٧ روستای لرستان در معرض خطر رانش زمین پس از سیل ‌قرار گرفته اند

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۳

روزنامه شهروند /  آب در لرستان فروکش کرده و حالا پلدختر فرورفته در گِل است. هر چند دو هفته‌ای می‌شود که نیروهای امدادی و مردمی در حال خالی‌کردن شهرها و روستاها از گِل و لای باقی مانده از سیل‌اند اما تصاویر رسیده از آنجا گویای این است که شهر و روستاها کار زیادی دارند تا به روز اول‌شان برگردند. فارغ از وضعیتی که هنوز رو به بهبودی نیست، انتشار تصویری از روستاهای درگیر خطر رانش هم نگرانی‌های بسیاری با خودش آورده است.

علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای نخستین‌بار این نقشه را در کانال شخصی‌اش منتشر کرده است. نقشه‌ای که می‌گوید بیش از ١١٧ آبادی لرستان در خطر رانش زمین قرار دارند. خطری که ویرانگری‌اش کمتر از سیل نیست و چه بسا بیشتر هم است. او حالا به «شهروند» می‌گوید که این نقشه‌ها نخستین سری از نقشه‌های رانش زمین است که برای استان لرستان تهیه شده و بر اساس بازدیدهای منطقه‌ای اکیپ‌های سازمان راه‌وشهرسازی و بنیاد مسکن بوده است. بر این اساس حدود ١١٧ آبادی با درجات مختلف درگیر رانش زمین هستند. در بعضی مناطق رانش خیلی جدی و نیاز به تخلیه است و در بعضی علایم اولیه وجود دارد و تنها شکاف‌برداشتن توده‌های خاک به شکل دامنه‌های ناپایدار را نشان می‌دهد.

او همچنین معتقد است رانش در هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است و در نتیجه روستاهای درگیر در لرستان هم هر کدام وضعیت مخصوص به خود را دارند. «بررسی‌های میدانی تا همین لحظه ادامه دارد و سازمان‌های مربوط در حال تصمیم‌گیری هستند تا ببینیم چه روستایی باید تخلیه شود. تخلیه امر حساسی است و همین هم کار را سخت کرده است اما حدسم این است که تنها تعداد محدودی مجبور به جابه‌جایی شوند.»

این در حالی است که بسیاری از روستاها به روش‌های مهندسی چون زهکشی یا دیوارکشی امکان پایدارسازی دارند تا از خطر رانش نجات یابند.