عباس عراقچی: ایران خروج مرحله به مرحله‌ از برجام را در دستور کار دارد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۹

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید خروج “مرحله به مرحله” از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در دستور کار حکومت ایران قرار گرفته است.

آقای عراقچی در مصاحبه‌ای با رادیوتلویزیون دولتی ایران گفته اقدامات کنونی ایران “برای حفظ برجام هست و ادامه برجام، و نه از بین بردن آن، حداقل در این مرحله.”

او در عین حال افزوده: “ما خروج از برجام را در دستور کار داریم. جمهوری اسلامی ایران خروج از برجام را در دستور کار قرار داده است، ولی به صورت مرحله به مرحله. و آمادگی این را داریم که با انجام خواسته‌هایمان دوباره مرحله به مرحله برگردیم.”
بی بی سی:

او سیاست ایران را “دیپلماسی و فرصت دادن” به طرف‌‎های دیگر برجام برای “جبران قصورات” توصیف کرده است.

ایران می‌گوید یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، طرف‌های اروپایی نتوانسته‌اند منافع ایران از این توافق را تامین کنند و بر همین مبنا ایران اجرای تعهدات خود در این توافق را کاهش می‌دهد.

ایران پیشتر در روز چهارشنبه گفت در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و در اعتراض به اقدامات ناکافی سایر کشورهای عضو این توافق، بخشی از اقدامات خود در اجرای برجام را از همین روز ( ۱۸ اردیبهشت، ۸ مه) متوقف کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز گفته است که فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کند.

در بیانیه شورای‌عالی امنیت ملی در توضیح “کاهش تعهدات” آمده بود که “جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند.”

طبق برجام، جمهوری اسلامی ایران مجاز است تا ٣٠٠ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا خلوص ٣.۶٧ درصد و تا ١٣٠ تن آب سنگین را در داخل کشور نگهداری کند. تولید مازاد بر این مقدار باید از کشور خارج شود. برای این منظور، امکان مبادله و فروش این مواد به دیگر کشورها در برجام منظور شده است.

از آنجا که اورانیوم غنی شده تا این درجه خلوص قابلیت تبدیل به اورانیوم با خلوص بالاتر را دارد، این بند به منظور جلوگیری از دسترسی ایران به میزان لازم اورانیوم با خلوص قابل استفاده در ساخت سلاح اتمی پیش‌بینی شده است. آب سنگین در ساخت بمب اتمی می‌تواند به کار برود.

آقای عراقچی چهارشنبه شب در مصاحبه با تلویزیون ایران گفت هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را به خروج از برجام یا نقض این توافق متهم کند “چرا که همه اقدامات ایران از جمله اقدامات اتخاذ شده امروز در قالب برجام بوده است.”

او گفت: “بر اساس برجام تا ۱۵ سال ما باید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ذخیره می‌کردیم و مازادش را می‌فروختیم و در ازایش کیک زرد می‌گرفتیم و یا آن را تبدیل می‌کردیم و همچنین ۱۳۰ تن آب سنگین ذخیره می‌کردیم و مازادش را به فروش می‌رساندیم و یا در کشور ثالث انبار می‌کردیم.”

“اینکه بعد از تصمیم ایران این ذخایر به چه میزان افزایش پیدا می‌کند دست خودمان است. با توجه به ظرفیت، نیاز و تعامل و مذاکراتی که می‌تواند وجود داشته باشد این میزان تغییر می‌کند.”

معاون وزارت خارجه ایران همچنین گفت: “اروپایی‌ها بارها گفته‌اند که برجام یک توافق امنیتی است نه اقتصادی، یک توافق در حوزه عدم اشاعه است که به صورت مستقیم با امنیت اروپا سر و کار دارد. قطعاً منطقه ما بدون برجام منطقه امن‌تری نخواهد بود.”

“این یک تهدید نیست بلکه یک واقعیت است. در طی این سال‌ها تنها موضوعی که در منطقه ما از طریق دیپلماسی با آن برخورد شد و به یک راه حل برد – برد دست پیدا کرد موضوع هسته‌ای ایران و برجام بود و اکنون ترامپ می‌خواهد این دستاورد را از بین ببرد. از بین رفتن این دستاورد تأثیر منفی در منطقه و اروپا می‌گذارد.”