محمود صادقی: طیف سیاسی خاصی ۳۰ درصد پورسانت را حق دورزنندگان تحریم می‌دانند

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۲

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس ایران می‌گوید، طیف سیاسی خاصی معتقدند باید به دورزنندگان تحریم‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد پورسانت پرداخت شود.

محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس، روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت، در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، تاکید کرد که این موضوع به دلیل تکرار آن «به یک هنجار تبدیل شده است».

وی گفت: «برخی افراد که در طیف سیاسی خاصی قرار دارند می‌گویند فردی که تحریم‌ها را دور می‌زند باید ۲۰ تا ۳۰ درصد از پول کشور را برای خود دریافت کند.»

منظور آقای صادقی از «طیف سیاسی خاص» می‌تواند اشاره به اصول‌گرایانی باشد که پیش از این از موضوع دور زدن تحریم‌ها حمایت کرده‌اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: «آنان در واقع به این فساد تن داده‌اند و بر این اساس در اثر تکرار فساد این موضوع در کشور پذیرفته و به یک هنجار تبدیل شده است.»

به گفته آقای صادقی، از نظر این افراد، «نمی‌توان کشور را بدون فساد مدیریت کرد».

پرونده‌های بابک زنجانی، پتروشمی و دکل نفتی از جمله پرونده‌های فساد مربوط به دور زدن تحریم‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

بابک زنجانی و متهمان پرونده پتروشیمی بارها اعلام کرده‌اند که برای کمک به نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرده‌اند و نباید محاکمه شوند.

در همین حال محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، ضمن انتقاد از «شایعه‌سازی‌ها» در پرونده پتروشیمی گفته بود که این «شایعات» باعث سخت‌تر شدن «همکاری بخش خصوصی» با دولت برای مقابله با تحریم‌ها می‌شود.

وی روز ۲۵ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا و ضرورت حضور بخش خصوصی برای مقابله با این تحریم‌ها، آیا بخش خصوصی با شایعه‌سازی‌ها و این‌ گونه رفتار با بخش خصوصی، حاضر به ورود به این عرصه می‌شود؟» گفته بود: «این شایعات و دروغ‌پردازی‌ها به‌ طور قطع عوارضی دارد؛ وقتی چنین جو سنگینی در جامعه راه‌اندازی می‌شود، نوع همکاری بخش خصوصی برای مقابله با تحریم‌ها به‌شدت سخت می‌شود».

حسن روحانی و نزدیکان او پیش از این بارها کسانی را که به گفته آنان از تحریم‌ها سود می‌برند «کاسبان تحریم» خوانده بودند.

آقای روحانی پیش از این گفته بود که به دلیل تحریم‌ها برای واردات کالا به ایران از طریق کشورهای همسایه برای هر کانتینر ۷۰۰ دلار اضافه پرداخت می‌شد.

آقای صادقی همچنین گفت که دولت حسن روحانی تلاش کرده برای دور زدن تحریم‌ها «در گرداب فساد نیفتد که البته کار سختی است».

وی تاکید کرد که برخی مفاسد «به بهانه تحریم‌ها و یا به دلیل زدوبندها در کشور ایجاد شده‌اند و در ساختار آن رسوخ کرده‌اند».

آقای صادقی روز یک‌شنبه ۲۶ آذر ۹۶ نیز گفته بود که «دچار تله فساد شده‌ایم. فساد، فساد می‌آورد همانند تله فقر که فقر، فقر می‌آورد».

احمد توکلی، از چهره‌های شاخص اصول‌گرا، هم هشدار داده بود که نهادهای حکومتی در ایران به مرحله «فساد سیستماتیک» رسیده و «نهادهای مسئول مبارزه با فساد نیز خود به درجاتی از فساد مبتلا شده‌اند».

با این حال آیت الله خامنه‌ای و رئیس قوه قضائیه وجود «فساد سیستماتیک» در جمهوری اسلامی را رد کرده‌اند.

منابع: وب‌سایت‌خانه ملت، خبرگزاری تسنیم، و رادیوفردا/ا. م./ ف. دو.