بجای اینستکس فعلا بفرمایید افطار! حکومتی‌ها و رانتخواران در افطاری سفارت انگلیس!

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۲

-محمود صادقی می‎گوید، برخی افراد در «طیف سیاسی خاص» می‎گویند که باید هزینه‎های تحریم‎ها را پرداخت کنیم و فردی که تحریم‎ها را دور می‎زند ۲۰ تا ۳۰ درصد از پول کشور را برای خود دریافت کند!
-سفیر انگلیس در تهران به مناسبت ماه رمضان افطاری داده و در توییترش نوشته باعث افتخار است که میزبان تعدادی از همکاران دولت، بخش خصوصی و دیگر دیپلمات‌ها برای صرف افطار در سفارت بودیم.

پرچم‎های برافراشته سفارت‎های فرانسه و ایتالیا در تهران خیابان نوفل لوشاتو

سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی گفته مهلت دو ماهه فرصت خوبی برای اروپاست تا با تسریع اجرایی کردن اینستکس کُندی اقدام گذشته خود را جبران و از مرگ برجام جلوگیری کند.

کیهان چاپ لندن:

خبرگزاری تسنیم، شنبه ۲۱ اردیبهشت، گزارش داد خرازی برای شرکت در مجمع رهبران برای صلح به پاریس سفر کرده و در دیدار با ماریل دو سارنز رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه دیدار داشته و به او گفته که «مردم ایران نسبت به اروپا به‌ دلیل اجرا نکردن تعهدات برجامی آنها و تبعیت از سیاست‌های تحریمی ترامپ و تن دادن به تصمیم‌های فراملیتی آمریکا به‌ شدت بدبین هستند.»

کمال خرازی همچنین عنوان کرده با وجود اجرای تعهدات از سوی ایران، اروپا فقط به موضع‌گیری سیاسی بسنده و در عملی کردن تعهدات خود کوتاهی کرده است.

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام دولت‎های اروپایی نتوانسته‌اند به وعده‎هایی که به جمهوری اسلامی برای حفظ توافق اتمی داده بودند عمل کنند اما نه تنها برخلاف ادعاهای علی خامنه‎ای برجام به آتش کشیده نشد بلکه بطور دائم به سران جمهوری اسلامی هشدار داده می‎شود از چارچوب مفاد آن خارج نشوند و به تعهدات خود عمل کنند.

راه‌اندازی کانال ملی اینستکس حتی اگر عملی هم می‎شد فراتر از مبادله نفت در برابر کالا آنهم مواد غذایی و کالاهای پزشکی و دارویی و کمک‎های بشردوستانه و ضروری نمی‌بود. حالا با سیاست به «صفر» رساندن فروش نفت ایران که بطور جدی از سوی آمریکا اجرا می‎شود و همچنین تحریم صادرات فلزات و محصولات پتروشیمی، راه افتادن احتمالی این کانال نیز چندان برای تهران مؤثر نخواهد بود.

اگر به مفاسد دست زده شود مملکت فرو میریزد

دور زدن تحریم‎ها واپسین بیراهه‌ای است که برای جمهوری اسلامی باقی مانده که همین مسیر نیز برای نظام مشکل‎ساز است.

محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس، ۲۱ اردیبهشت، در مصاحبه با «خانه ملت» گفته «پدیده بانک زنجانی مخلوق شرایط خاص و فوق‌العاده‎ی کشور بود که در وضعیت دور زدن تحریم‎ها و شرایط غیرشفاف اقتصادی در کشور ایجاد شد، دولت در این دوره تلاش کرده برای دور زدن تحریم‎ها در گرداب فساد نیفتد که البته کار سختی است.»

این نماینده عضو «فراکسیون امید» می‎گوید: «برخی افراد که در طیف سیاسی خاصی قرار دارند می‎گویند که باید هزینه‎های تحریم‎ها را پرداخت کنیم و فردی که تحریم‎ها را دور می‎زند ۲۰ تا ۳۰ درصد از پول کشور را برای خود دریافت کند که در واقع به این فساد تن داده‎اند و بر این اساس در اثر تکرار فساد این موضوع در کشور پذیرفته و به یک هنجار تبدیل شده است که از نظر برخی افراد نمی‎توان کشور را بدون فساد مدیریت کرد.»

وی اعتراف کرده، «اگر به مفاسد دست زده شود مملکت فرو می‎ریزد چرا که در ساختار رسوخ کرده‎اند و این مفاسد به بهانه تحریم‎ها و یا به دلیل زدوبندها در کشور ایجاد شده‏اند و در ساختار آن رسوخ کرده‎اند.»

آمریکا یک به یک راه‎ها را مسدود می‌کند

روی دیگر اظهارات صادقی اعتراف به دور زدن تحریم‎هاست و اینکه دولت دونالد ترامپ متفاوت از تحریم‎های عمدتاً ناقصی است که در دولت باراک اوباما پیش برده می‎شد. ترامپ برای مقابله با دور زدن تحریم‌ها حساب همه چیز را کرده و برنامه‏‌های ویژه‎ای دارد.

گزارش‎ها حاکیست دولت آمریکا مقامات رسمی خود را در سنگاپور، مالزی و هند مستقر کرده که مراقب باشند هیچگونه اقدامی در دور زدن تحریم‌ها انجام نشود و شبکه مالی ایالات متحده نیز بر فعالیت‌های مالی در سنگاپور، مالزی، امارت متحده عربی و ارمنستان متمرکز خواهد بود.

روزنامه وال استریت ژورنال، دوم ماه مه، گزارش داد تحریم‌های جدید به شکل هدفمند طراحی شده و به سراغ صادرات پتروشیمی ایران به سنگاپور و صادرات کالاهای اساسی ایران به افغانستان نیز می‌رود.

طبق تحریم‌های فعلی آمریکا، خرید و فروش محصولات پتروشیمی ایران برای شهروندان یا شرکت‌های آمریکایی ممنوع است و برنامه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اعمال تحریم‌های ثانویه به این معناست که خریداران خارجی که همچنان به معاملات پتروشیمی با ایران ادامه می‌دهند، با خطر از دست دادن بازار آمریکا روبرو شوند.

همچنین مقامات آمریکایی  در حال پیدا کردن شرکت‌های صوری در ترکیه، امارات و عراق هستند که محلی برای معاملات مخفیانه‌ی رژیم ایران محسوب می‌شوند. یک منبع آگاه گفته نقاط ارتباط مالی مخفی ایران در مالزی، جمهوری آذربایجان و ترکیه همه در حال بررسی هستند.

یک مقام رسمی عراق نیز می‎گوید، واشنگتن مشغول فشار آوردن بر بغداد است تا به واردات قطعات یدکی اتومبیل از ایران پایان دهد.

دو ماه دیگر چه می‎شود؟

حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه درباره‎ی اولتیماتوم ۶۰ روزه جمهوری اسلامی به اروپا می‎گوید، «اروپایی‌ها نه می‌توانند و نه می‌خواهند کاری انجام دهند.» از سوی دیگر اروپایی‌ها هم هرگونه تعیین مهلت از سوی تهران را رد کرده‌اند که به روشنی مشخص می‎کند رژیم ایران در بن بست قرار دارد. کیهان تهران، ۲۰ اردیبهشت، در سرمقاله خود پرسیده «دو ماه دیگر قرار است چه اتفاق جدیدی بیفتد؟ معجزه می‌شود و اروپایی که همواره دنباله‌رو و تسلیم آمریکا بوده و همواره با ما دشمنی و بدعهدی کرده، تغییر جوهری در هویت متصلب خود خواهد داد یا به مسیر گذشته ادامه می‌دهد. آیا واقعا کشف موضع اروپا دو ماه زمان خواهد برد؟»

با اینهمه جمهوری اسلامی همچنان چشم‌انتظار کمک اروپایی‎هاست. راه‌اندازی ساز و کار مالی اینستکس البته فعلاً در حد جلسه و تبادل نظر مانده است.

۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت)، مجمع عمومی عادی اتاق بازرگانی و صنعت ایران و فرانسه تشکیل جلسه داد و فعالین اقتصادی دو کشور به بررسی راه‎های موجود برای ادامه و افزایش همکاری‎های اقتصادی و تجاری پرداختند و یکی از مباحث آنها اینستکس بود. ۲۹ آوریل (نهم اردیبهشت)، رابرت مک‌ایر سفیر بریتانیا در تهران خبر داد که پر فیشر رئیس ساز و کار مالی تجارت اروپا و ایران (اینستکس) با تعدادی از بازرگانان بریتانیایی درباره‌ی این کانال تجاری جلسه داشته است. وی عنوان کرد که تمامی تلاش‌ها در جهت عملی کردن آن است. البته با شروع ماه رمضان این جلسات فراتر رفت و سفیر به فکر افطاری دادن هم افتاد!

کیهان تهران در واکنش به این افطاری نوشته «هرچند همیشه جای سؤال داشته است که چرا اینگونه مهمانی‌های سفارت‌های خارجی کاملاً خصوصی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود اما کاش اگر به زعم سفیر انگلیس سفره افطاری‌شان افتخارآمیز بوده، لااقل به احترام ملت ایران تصاویر مهمانان‌شان را نیز منتشر می‌کردند تا مردم بدانند که چه کسانی سفیر انگلیس را مفتخر کرده‌اند!»

این افطاری در شبکه‎های مجازی هم با واکنش‎های زیادی روبرو شده که بخشی از سوی حزب‎اللهی‎هاست که می‌پرسند مهمانان دولتی و تجار چه کسانی بودند که تا این حد به سفارت انگلیس نزدیک‌اند! آنها این افطاری را با دیگ‎های پلو سفارت دولت فخیمه در دوران مشروطه مقایسه کرده‌اند.

این رویدادها بار دیگر نشان می‎دهد که چگونه هر دو جناح حکومت سر سفره انقلاب نشسته‌اند؛ گروهی کاسب تحریم‎ها هستند و گروهی د


یگر زیر سایه خارجی‎ها ارتزاق می‎کنند. گروهی اندک هر آنچه می‎خواهند دارند. آقازاده‎ها، بچه‌پولدارها و ژن خوب‎ها که هر جا باشند در رفاه‌اند و با رانت امکانات را قبضه کردند و مهمانی‌ها و اسباب نشاط آنها هم برقرار است و اکثریتی که در گذراندن امور جاری و ضروری زندگی خویش درمانده‎اند.