شکر در بازار تهران «نایاب»، و قیمت‌ها «پنج رقمی» شد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۳

خبرگزاری‌های ایران روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت با انتشار گزارش‌های مختلف از «نایابی» شکر و «پنج رقمی» شدن قیمت آن در بازار سیاه خبر دادند.

خبرگزاری تسنیم در این زمینه گزارش داد که علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شکر در بازار مولوی و بازار آزاد هم «نایاب شد و به صورت قاچاق با قیمت‌هایی پنج رقمی به فروش می‌رسد».

به گزارش این خبرگزاری، در بازار مولوی «حتی یک کیلو شکر هم یافت نمی‌شود» و فروشندگان در برگه‌ای روی شیشه مغازه‌ها نوشته‌اند، «شکر نداریم؛ لطفاً سوال نپرسید».

اخیرا رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری فارس گزارش داده بودند که قیمت شکر از کیلویی ۳۴۰۰ تومان در اسفند پارسال به بالای ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

این افزایش قیمت در حالی است که مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز ۱۹ اردیبهشت وعده داده بود که با توزیع شکر در قالب طرح تنظیم بازار در ماه رمضان و واردات شکر، در هفته آینده بازار «به تعادل می‌رسد».

علیرضا رستمی اعلام کرده بود که مصرف شکر در ایران حدود ۱۸۰ هزار تن در ماه است و در طرح تنظیم بازار در ماه رمضان ۲۰۰ هزار تن شکر به قیمت ۳۴۰۰ تومان توزیع خواهد شد.

آمارها حاکی است که سالانه دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن شکر در ایران مصرف می‌شود.

بیشتر در این باره:
ماکارونی در فروشگاه‌های ایران «نایاب شد»
در همین حال بهمن دانایی، دبیر انجمن صنایع قند و شکر، ضمن اعلام خبر تخلیه چندین محموله شکر در بنادر ایران، ابراز «امیدواری» کرد قیمت شکر طی ۲۰ تا ۳۰ روز آینده به قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار که ۳۴۰۰ تومان است، برسد.

اخیرا مرکز آمار ایران افزایش قیمت شکر، قند و شیرینی در فروردین ۹۸ نسبت به فروردین پارسال را تنها ۶۴ درصد عنوان کرده بود.

فروردین پارسال قیمت شکر زیر ۲۹۵۰ تومان بود.

برآوردهای رسمی ایران از نرخ تورم، همواره با تردید کارشناسان مواجه بوده است.

ایران پارسال واردات شکر را ممنوع کرد، اما ظاهرا تولید داخلی به میزانی افت داشته که جوابگوی تقاضای مصرف‌کنندگان نیست.

اواسط اسفندماه ۹۷ خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام وزارت کشاورزی که نامی از وی برده نشده، خبر داده بود که واردات شکر آزاد شده و مجوز واردات ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن شکر در سال ٩٨ صادر شده است.

وی گفته بود که به دلیل عدم تأمین حقابه کشاورزان خوزستانی، تولید نیشکر از ٩٠٠ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته که این میزان تولید، نیاز سه ماهه اول سال ٩٨ را تأمین می‌کند؛ اما برای سه ماهه دوم باید واردات انجام شود.

خشکسالی سال گذشته باعث افت چشمگیر شکر در خوزستان شد، استانی که نیمی از شکر ایران را تولید می‌کند. امسال نیز کشاورزان این استان با سیلاب مواجه شدند.

در همین حال آقای دانایی به خبرگزاری فارس گفت که سیل اخیر ۳۰ تا ۳۵ درصد مزارع نیشکر کشور را از بین برده و انتظار می‌رود تولید شکر ۲۰۰ هزار تن کاهش یابد.

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از کمبود کالاهای ضروری در بازار منتشر شده است، از جمله گوشت قرمز و مرغ، پیاز، تن‌ماهی، ماکارونی و کاغذ.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های تسنیم، فارس، مرکز آمار، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر