ایران ۱۱۰ میلیون دلار ارز دولتی به شرکت‌های‌‌ هواپیمایی خارجی پرداخته است

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۹

اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که در طول یک سال گذشته ده‌ها میلیون دلار ارز دولتی به هفت شرکت هواپیمایی خارجی تعلق گرفته است.

بانک مرکزی ایران اخیرا گزارش ارائه ۲۹ میلیارد دلار ارز دولتی در ۱۰۷ هزار مورد به شرکت‌ها را منتشر کرد.‎

به گزارش خبرگزاری فارس، اطلاعات مندرج در این فهرست‌ها نشان می‌دهد که هفت شرکت هواپیمایی ترکیه، امارات، قطر، اتریش، آئروفلوت، لوفت‌هانزا و کی‌ال‌ام، در طول هفت ماه نخست سال ۹۷ معادل ۱۱۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فارس، سال گذشته بانک مرکزی دست‌کم ۱۱۰ میلیون دلار ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی پرداخته است

در پی نوسان ارزی که در سال ۹۶ روی داد و چالشی جدی در اقتصاد ایران پدید آورد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، سیستم جدیدی را برای نرخ‌گذاری ارز اعلام کرد.

پس از اجرای سیستم جدید، هر دلار آمریکا معادل ۴۲۰۰ تومان است، هر دلار آمریکا در سامانه «نیما» که مربوط به فروش ارز حاصل از صادرات غیرنفتی ست زیر ۱۰ هزار تومان است و نرخ ارز در بازار غیررسمی (آزاد) نیز در حال حاضر بین ۱۴ و ۱۵ هزار تومان در نوسان است.

به نوشته خبرگزاری فارس، شرکت هواپیمایی ترکیه در هشت مرحله مجموعا ۴۱۸ میلیون لیره ترکیه به ارزش ۵۹ میلیون دلار دریافت کرده است.

بر اساس همین گزارش، شرکت هواپیمایی اتریش نزدیک به یک ‌میلیون و دویست هزار یورو، شرکت روسی آئروفلوت در سه مرحله مجموعا حدود سه میلیون دلار، شرکت لوفت‌هانزا حدود ۱۳ میلیون یورو، شرکت ک‌ال‌ام حدود ۵۶۴ هزار یورو، شرکت هواپیمایی قطر در دو مرحله حدود ۳۰ میلیون دلار و نهایتا شرکت هواپیمایی ۸۲۰ هزار دلار ارز دولتی دریافت کرده‌اند.

مجموع کل این پرداخت‌ها معادل ۱۱۰ میلیون دلار آمریکا ست اما مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، به خبرگزاری فارس گفته است که‌ این روالی عادی ست و غیرقانونی نیست.

اسعدی سامانی به فارس گفته است شرکت‌های هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز دارند و در داخل کشور بلیت‌فروشی می‌کنند باید درآمد حاصل از فروش بلیت خود را با نرخ رسمی بانک مرکزی محاسبه کنند تا آن را به خارج از کشور منتقل کنند.

این مقام هواپیمایی همچنین گفته است: «زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عنوان نرخ رسمی اعلام کرد مبنای محاسبه این رقم بود … بنابراین در آن مقطع زمانی، درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی خارجی بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی تسعیر و به مقاصد مورد نظر شرکت‌های هواپیمایی حواله شد».

مقصود اسعدی سامانی با این حال گفته است که پس از تغییر سیاست‌های ارزی دولت از مرداد ۹۷، مبنای محاسبه‌‌ درآمدها «ارز نیمایی» بوده است.

منابع: بانک مرکزی، خبرگزاری فارس، رادیو فردا. ف.ق