سناتور دموکرات: ترامپ می‌خواهد به بهانه تهدید ایران به ریاض بمب بفروشد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۲

کریس مورفی سناتور دموکرات ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه گفت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درصدد است به بهانه تهدید ایران و بدون مجوز کنگره به عربستان سعودی سلاح بفروشد.

وی افزوده است که ترامپ قصد دارد علی‌رغم اعلام ممنوعیت فروش سلاح به ریاض، به دلیل نگرانی‌ها از کشته شدن غیرنظامیان در یمن از سوی گنگره، به عربستان سعودی سلاح بفروشد.

مورفی همچنین گفته است که احتمال دارد در هفته جاری ترامپ از یک خلاء قانونی در قانون کنترل تسلیحات استفاده کند و فروش سلاح به عربستان سعودی را از سر بگیرد. استفاده از این خلاء قانونی باعث خواهد شد که کنگره نتواند با این تصمیم ترامپ مخالف کند.
یورو نیوز:

آقای مورفی در توییت خود از فروش « کلان و جدید بمب» به عربستان سعودی از «نوع [بمب‌هایی] که آنها بر سر یمن می ریزند» می نویسد و می افزاید که ممکن است فروش سلاح به عربستان همین هفته انجام شود.

وزارت امور خارجه آمریکا از پاسخ به توییت کریس مورفی، سناتور دموکرات سر باز زده و کاخ سفید نیز تا به این لحظه در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

بر اساس مفادی از قانون کنترل تسلیحات، رئیس جمهوری می تواند در صورت وضعیت اضطرار ملی، بدون کسب اجازه از کنگره به فروش سلاح اقدام کند.

دموکرات ها بر همین اساس معتقدند که ترامپ با استناد به افزایش خطر ایران در منطقه و افزایش تنش ها در صدد است به ماده ای در قانون کنترل تسلیحات در ارتباط با اضطرار ملی استناد و به فروش تسلیحات به عربستان سعودی اقدام کند.