دادگستری فرانسه موافقت خود را با استرداد جلال روح‌الله‌ نژاد به آمریکا اعلام داشت

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۳

دادگستری فرانسه روز چهارشنبه با اعلام «نظر موافق» خود در جهت اجرای درخواست یک دادگاه فدرال کلمبیا، راه را برای استرداد جلال روح‌الله‌ نژاد به آمریکا هموار کرد.

این مهندس ایرانی، که کارشناس «فیبر نوری» است، در جلسۀ پیشین دادگاه در ٣٠ آوریل گذشته گفت پیش از این به مدت ده سال در «سازمان فضائی ایران» به پژوهش اشتغال داشته است. او از سوی مقامات قضائی آمریکا به تلاش برای انتقال سامانه‌های صنعتی ریزموج و سامانه‌های ضد پهپاد به ایران از طریق امارات متحد عربی متهم شده است. بگفتۀ مقامات آمریکائی این تجهیزات می‌تواند به آسانی به سلاح تبدیل شود.

«ژان ایو لوبورنی»، یکی از دو وکیل مدافع جلال روح‌الله‌ نژاد که از سرشناس‌ترین وکلای فرانسه است، در پایان جلسۀ دادگاه از اینکه دستگاه قضائی فرانسه «با توجه به مناسبات میان ایران و آمریکا، به جنبۀ سیاسیِ این پرونده توجه نکرده است، ابراز حیرت کرد». وکیل مدافع ایرانی تبار وی «اَدریَن میلانی» نیز درخواست آمریکا را «سیاسی – اقتصادی و حتی نظامی» توصیف کرد و دلیل آنرا «تعجیل و اصرار مقامات آمریکا در انتقالِ تجهیزات رایانه‌ای همراه جلال روح‌الله‌ نژاد از فرانسه به آمریکا» دانست.

وکلای مدافع او هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا پروندۀ وی را به دیوان عالی کشور فرانسه ارجاع خواهند داد یا خیر؟ در هر حال اجرای استرداد با حکم نخست وزیر صورت می گیرد، اما می‌توان از تصمیم او نزد دیوان عالی عدالت اداری فرانسه، فرجام خواهی کرد.

دادسرایِ دادگاه تجدیدنظر «اکس آن پرووانس» روز گذشته برای چهارمین بار با آزادی موقت جلال روح‌الله‌ نژاد مخالفت کرد. کنسول ایران که در سراسر جلسات دادگاه حاضر بود، اعلام آمادگی کرد که برای کسب آزادی موقتِ جلال روح‌الله‌ نژاد از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران مسکنی در پاریس در اختیار او قرار گیرد، اما دادگاه این پیشنهاد را به سبب احتمال فرار نامبرده نپذیرفت و قرار بازداشت وی را تا هنگام استرداد تائید کرد.

جلال روح‌الله‌ نژاد نخست در دانشگاه تربیت مدرس و سپس در رشتۀ فیزیک نور در دانشگاه «خواچون» در شهر «وُهان» چین تحصیل کرده است.