دبیرکل سازمان ملل: جهان تحمل درگیری‌ دیگری در منطقه را ندارد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۴

حمله به دو نفتکش در دریای عمان موجب بروز نگرانی‌های زیادی در جامعه جهانی شده است. ترس از بالا رفتن قیمت نفت نیز افزایش یافته است. دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به بروز جنگی دیگر در منطقه خلیج فارس به شدت هشدار داد.

بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) اعلام کرد که شورای امنیت برای بررسی بیشتر موضوع حمله مشکوک به دو نفتکش در دریای عمان جلسه فوق‌العاده تشکیل خواهد داد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز پنج‌شنبه حمله به کشتی‌های نفتی در دریای عمان را به شدت محکوم کرد و هشدار داد که “جهان نمی‌تواند درگیری دیگری را در منطقه خلیج فارس تحمل کند”.

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار “روشن شدن حقایق” درباره این حمله شد.

چند تن از دیپلمات‌های سازمان ملل به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که “ایالات متحده امریکا خواستار برگزاری نشست فوق‌‌العاده شورای امنیت در این باره در روز پنج‌شنبه در پشت درهای بسته” شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «من با نگرانی بسیار از خبر حادثه تنگه هرمز مطلع شدم. من هر گونه حمله به کشتی‌های غیر نظامی را به شدت محکوم می‌کنم.»

گوترش افزود که باید هر چه سریع‌تر مشخص شود که این حملات از سوی چه کسانی صورت گرفته است.

مقام‌های رسمی ایران حمله به دو نفتکش مرتبط با ژاپن در تنگه هرمز را “حادثه مشکوک” خواندند.

به گفته وزیر امور خارجه ایران “حمله به تانکرهای حامل کالاهای ژاپنی همزمان با ملاقات شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، با آیت‌الله خامنه‌ای” رویدادی تصادفی نبوده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به حریق دو نفتکش در دریای عمان در نزدیکی تنگه هرمز نوشت: «واژه “مشکوک” برای آنچه امروز صبح رخ داد نارساست و وصف حادثه را از مشکوک فراتر برد.»

اتحادیه اروپا در این میان خواستار “بیشترین میزان خویشتن‌داری” در این حادثه شده است. اتحادیه اروپا همچنین نسبت به افزایش تنش در آب‌های جنوب ایران هشدار داد.

دویچه وله :

وزیر تجارت ژاپن نیز اعلام کرد دو تانکری که در نزدیکی تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفته‌اند، محموله‌های مرتبط با ژاپن را حمل می‌کرده‌اند. دولت ژاپن اعلام کرد که نشست فوق‌العاده را برای بررسی این موضوع برگزار می‌کند.

حادثه آتش‌سوزی در دو نفت‌کش در دریای عمان، روز پنجشنبه (۱۳ ژوئن) بی‌درنگ بر بازار نفت اثر گذاشت و قیمت نفت خام را حدود سه درصد بالا برد. کارشناسان گفتند که اگر تنگه هرمز امن نباشد، تحویل نفت به غرب نیز ناامن خواهد شد.

حدود یک سوم انتقال دریایی نفت و حدود ۲۰ درصد کل حمل و نقل نفتی در سراسر جهان از تنگه هرمز می‌گذرد.

صبح روز پنج‌شنبه خبر حمله احتمالی به دو نفتکش در دریای عمان منتشر شد. ناوگان پنجم دریایی آمریکا نیز از دریافت پیام “وضعیت اضطراری” در این دو نفتکش خبر داد.