عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید تحریم خامنه‌ای و ظریف «یعنی بسته‌شدن همیشگی راه دیپلماسی»

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۴

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا علیه رهبر جمهوری اسلامی و محمدجواد ظریف، گفته «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور» به‌معنی «بسته‌شدن همیشگی راه دیپلماسی» با واشینگتن است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سوم تیر ماه فرمانی اجرایی را امضا کرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای و هر شخص منصوب او یا منصوب شده به عنوان مقام حکومتی، یا مدیر یک بنیاد واقع در ایران یا خارج از کشور تحت مالکیت یک یا چند بنیاد داخل ایران، را در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد.

استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز به خبرنگاران گفت که ایالات متحده هشت فرمانده سپاه پاسداران را تحریم کرده و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار خواهد داد.

آمریکا آیت‌الله خامنه‌ای و منصوبانش را تحریم کرد

واکنش عباس موسوی به تحریم‌ها در حساب کاربری او در توئیتر، چهارم تیر ماه، منتشر شده‌است.

او در ادامه دولت دونالد ترامپ را متهم کرده که «در حال نابودی همه سازوکارهای جاافتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.»

در واکنش دیگری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، نیز در توئیتر خود نوشته که تحریم‌ها «نقض آشکار حاکمیت ایران و خلاف اصول و قواعد شناخته‌شده بین‌المللی است».

وزیر خارجه آمریکا در آغاز این هفته گفته بود تا زمانی که ایران به دیپلماسی رو نیاورد، تحریم‌ها افزایش خواهند یافت.

تخت روانچی: نمی‌توان در سایه تهدیدها دور میز مذاکره نشست

مجید تخت روانچی، سفیر ایران نزد ملل متحد، نیز روز دوشنبه با انتقاد از تحریم‌های آمریکا، گفت «نمی‌توان در سایه تهدیدها دور میز مذاکره نشست».

به گزارش ایرنا، آقای تخت روانچی، سوم تیر ماه، پیش از آغار نشست شورای امنیت ملل متحد پشت درهای بسته، به خبرنگاران گفت در شرایط کنونی گفت‌وگو شدنی نیست: «نمی‌توان در سایه تهدیدات دور میز مذاکرات نشست».

رویترز نیز از آقای تخت روانچی نقل کرده که «نمی‌توان با کسی وارد مذاکره شد که تو را تهدید و ارعاب می‌کند».

اشاره این دیپلمات دولت ایران به تحریم‌های گسترده‌ای‌ست که ایالات متحده، به‌ویژه پس از خروج دولت دونالد ترامپ از «برجام» علیه تهران اجرا کرده‌است؛ تحریم‌هایی که روز دوشنبه به آیت‌الله علی خامنه‌ای و منصوبان او کشیده شد.

ترامپ می‌گوید حاضر به انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با جمهوری اسلامی‌ست، قصد تغییر رژیم این کشور را ندارد و معتقد است ایران با سازوکار سیاسی فعلی نیز بخت زیادی برای رشد اقتصادی و شکوفایی دارد. با این حال او تاکید کرده تحریم‌ها ادامه خواهند یافت و معتقد است این تحریم‌ها اقتصاد ایران را «در هم شکسته است».

همزمان، تنش‌ها میان ایران و آمریکا، در غرب آسیا نیز شدت گرفته و با افزایش ظرفیت و نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، حملات به نفتکش‌ها و اخیرا سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، گمانه‌زنی‌های زیادی از وقوع یک درگیری نظامی مطرح شده‌است. رهبران آمریکا و جمهوری اسلامی اما می‌گویند آغازگر جنگی نخواهند بود.

تخت روانچی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفته است «ما خواهان بروز تنش در خلیج فارس نیستیم. اما برخی طرف‌ها برای این منطقه بحران می‌خواهند تا بتوانند برخی از کشورهای منطقه را به خرید سلاح ترغیب کنند».

به نظر می‌رسد این اظهارات اشاره‌ای به فروش تسلیحات از سوی ایالات متحده به کشورهای پیرامون خلیج فارس، به‌طور مشخص عربستان سعودی، امارات یا بحرین است.

عربستان سعودی گفته خواستار درگیری یا جنگ با ایران نیست، اما «با تمام قوا از مردم و منافع» خود دفاع خواهد کرد؛ سخنان مشابهی را نیز دیگر کشورهای منطقه بیان کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی که اکنون در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته، پیش‌تر نیز مذاکره با دولت دونالد ترامپ را رد کرده بود. او می‌گوید ایالات متحده به‌دلیل خروج از توافقی که دولت قبلی آن امضا کرده بود و اعمال تحریم‌ها، «صادق» نیست و نمی‌توان با آن گفت‌وگو کرد. از سوی دیگر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، بیت رهبر جمهوری اسلامی را متهم کرده که با «تحمیل هزینه روی دوش مردم ایران خودش را غنی کرده است».

ایرنا، ایسنا، رویترز، رادیو فردا/ت