ایران: جسدهای باستانی در حال نابودی

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۰

فیلم زیر: ماه‌ها از کشف تابوت های باستانی در محوطه ایلامی جوبجی در شهرستان رامهرمز می گذره اما هنوز برای جابه جایی آن اقدامی نشده است. کارگر حاضر در محل می گوید ۱۲ ماهه اینجا هستیم. جسد موجود در تابوت ها سالم بودند. اما به دلیل شرایط بد نگهداری و عدم مراقبت جسدهای باستانی نابود شدند

فعالان میراث فرهنگی خوزستان می گویند متأسفانه به علت عدم پرداخت حق الزحمه هیأت کاوش و کارگران از اسفندماه 97 تاکنون و همچنین عمل نکردن سازمان آب و برق استان خوزستان به تعهدات خود در قبال هیأت کاوش، محوطه به حال خود رها شده و اقدامی اساسی جهت وضعیت مبهم و نامعلوم این سایت تاریخی و ارزشمند و بخصوص کشفیات مهم صورت نگرفته است.

این در حالی است که با توجه به گرمای بسیار زیاد خوزستان اکنون این پرسش پیش روست که چرا آثار حاصل از کاوش دست کم به صورت موقت به اداره میراث فرهنگی رامهرمز و یا مرکز استان یعنی شهر اهواز انتقال نیافته است. در چنین وضعیت آب و هوایی با توجه به بارش‌های سیل‌آسای بهاری و گرمای و شرجی بودنِ اکنون هوا، پاسخ کارشناسی به وضعیت تابوت‌ها و استخوان‌های کشف شده چیست؟ و چرا پژوهشکده باستان‌شناسی و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان در این خصوص اقدامی انجام نداده‌اند؟