ده‌ها فرهنگی در نامه به رئیس قوه قضائیه:احکام معلمان «ناعادلانه و ظالمانه» است

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۷

نزدیک به دویست تن از معلمان در نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، با تاکید بر اینکه «احکام قضایی صادره علیه فعالان صنفی معلمان را ناعادلانه و ظالمانه» می‌دانند، خواهان «اعاده دادرسی» و «برگزاری دادگاه علنی با حضور هیات منصفه» و «آزادی» معلمان زندانی شدند.

نویسندگان این نامه خطاب به ایراهیم رئیسی نوشتند: «شما در توئیتی از مردم درخواست کردید انتقادات و پیشنهادات خود در مورد روند دادرسی را با شما در میان بگذارند» و «ما امضاکنندگان این نامه همچون قاطبه معلمان معتقدیم احکام قضایی علیه فعالان صنفی معلمان تاکنون در یک روند دادرسی ناعادلانه صادر شده و این احکام را ظالمانه و غیر قانونی می دانیم به طوری که آزادی معلمان زندانی یک مطالبه غیرقابل معامله برای جنبش معلمان ایران است.»

امضاء کنندگان این نامه با بیان اینکه «در این کوتاه سخن قصد نقد قوه قضائیه را نداریم زیرا آنچه در این سال‌ها بر جامعه فرهنگیان رفته، جز ستم و ظلم آشکار چیز دیگری نام ندارد»، خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشتند: «عزیزان ما در حالی به خاطر فعالیت صنفی و آموزشی قانونی و مسالمت‌آمیز و دفاع از حق تحصیل رایگان و عادلانه کودکان در زندان هستند که برخی دزدان و اختلاسگران که امنیت جامعه را بر هم زده اند آزاد و بر مسند قدرتند اما ضابطان قضایی اتهام فعالان صنفی معلمان را به صورت غیرقانونی امنیتی اعلام می‌کنند تا مانع از برگزاری دادگاه علنی و دادرسی عادلانه شوند.»

آن‌ها با تاکید براینکه «ما خواهان برگزاری دادگاه فعالان صنفی معلمان به صورت علنی و با حضور هیات منصفه هستیم تا حقیقت بر همگان روشن شود»، خطاب به رئیسی نوشتند: «شایسته آن است که پرونده معلمان زندانی را مورد اعاده دادرسی قرار داده و دادگاه را علنی برگزار کنید.»

امضاء کنندکان این نامه درخواست خود را آزمونی برای رئیسی عنوان کردند که «عیار و صداقتش» را روشن می‌کند و خطاب به او نوشتن: «از آنجا که نامه نگاری با شما در روند اداری مشمول مرور زمان می شود لذا این نامه را بطور سرگشاده منتشر می نمایم تا عیار راستی و صداقت شما بر همگان آشکار شود.»

در حال حاضر شماری از معلمان و فرهنگیان عضو کانون صنفی معلمان ایران و نیز معلمانی که در فعالیت‌های صنفی فرهنگیان در شهرهای مختلف ایران مشارکت داشته‌اند بازداشت و زندانی شده یا با احضار، بازجوئی، و پرونده‌های قضائی و احکام مخالف حبس، تبعید، محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی، تبعید و در مواردی تعلطق و اخراج از کار مواجه‌اند.

محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان که اکنون زندانی است در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ دستکم چهار بار بازداشت و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. او در سال ۱۳۹۴ باردیگر  بازداشت شد و شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران باردیگر محمو بهشتی لنگرودی را به ۵ سال حبس محکوم کرد که این حکم با تائید شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران در حال اجراست.

محمد حبیبی، دیگر عضو کانون صنفی معلمان، ۲۰ اردیبهشت۱۳۹۷ در جریان تجمع سراسری معلمان به همراه رسول بداقی، عالیه اقدام‌دوست، محمدتقی فلاحی، رحمان عابدینی، اسماعیل گرامی، حسن غلامی بازداشت شد. او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران «به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، به ۷ سال و نیم حبس، تبلیغ علیه نظام به ۱۸ ماه حبس، اخلال در نظم ۱۸ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و همچنین ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور» محکوم شد. براساس قوانین جاری در ایران او بنابر این حکم دستکم باید ۷ سال و نیم حبس را تحمل کند.

اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران از ۶ تیرماه ۱۳۹۴ پس از تجمع سراسری معلمان بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان محکوم شد. او پس از تحمل چهار سال زندان، در تیرماه سالجاری به مرخصی اعزام شد.

محمدعلی زحمتکش، معلم بازنشسته، که پس از تحصن سراسری معلمان در روزهای سه‌شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳ آبان‌ ۱۳۹۷ بازداشت و ۱۰ آذر همان سال با قرار وثیقه آزاد شده بود، پس از آنکه از سوی دادگاه انقلاب شیراز به دو سال حبس و یک سال تبعید محکوم شد، در اردیبهشت سالجاری بازداشت و برای تحکم دوره محکومیت به زندان عادل۲آباد منتقل شد.

علاوه بر این «عالیه اقدام‌دوست، عضو اتحادیه بازنشستگان، رسول بداقی، بازرس سابق کانون صنفی معلمان تهران، اسماعیل گرامی، جواد ذوالنوری، حسین غلامی و محمد عابدی» از بازداشت‌شدگان تجمع ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ تهران، نیز از سوی شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران، هر یک به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی» و «تمرد نسبت به مامورین حین انجام وظیفه» به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری، ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

روح‌الله مردانی، معلم مشاوره ناحیه ۴ آموزش و پرورش کرج و دانشجوی ادبیات دانشگاه تهران که ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به اتهام «شرکت در تجمعات اعتراضی»، دی‌ماه همان سال  بازداشت شد نیز همچنان در حال گذران حکم دو سال زندان است.»

شمار بیشتری از معلمان هم در شهرهای مختلف ایران از جمله استان خراسان شمالی، مرکزی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، فارس و اصفهان نیز در ماه‌های گذشته تحت محاکمه قرار گرفته اند که تازه‌ترین مورد آن صدور حکم از سوی دادگاهی در شهرضا علیه حمیدرضا رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان اصفهان، است.

رحمتی براساس این حکم به دلیل تحصن و اعتصاب‌غذا مقابل اداره آموزش و پرورش شهرضا «به تحمل ۳ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق در ملاعام و پرداخت دو میلیون تومان جزای نقدی» محکوم شده است.