برنامه ۳۰ میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با قایق‌های ایران کارآمد نبوده

By | ۱۳۹۸-۰۴-۳۰

 شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی تفصیلی نوشت نیروی دریایی آمریکا از حدود دو دهه پیش، اقدام به ساخت شناورهای جنگی ساحلی برای مقابله با تهدیدهای شوروی کرد، اما با تجزیه این کشور، روی ایران و کره شمالی متمرکز شد.

سی‌ان‌بی‌سی نوشت نیروی دریایی آمریکا در سال‌های جنگ سرد، ناوگانی از ناوچه‌، ناوشکن و رزم‌ناوهای غول‌پیکر برای مقابله با زیردریایی‌ها و همچنین ناوهای جنگی شوروی راهی اقیانوس اطلس کرده بود.

اما استقرار این شناورهای پرقدرت و ماموریتشان بیش از حد هزینه‌بر بود و از این رو، نیروی دریایی آمریکا پس از سقوط شوروی، برنامه‌های دریایی‌اش را بازتعریف کرد.

سی‌ان‌بی‌سی نوشت: «حتی از این مشکل‌سازتر، آسیب‌پذیری‌ احتمالی این کشتی‌های غول‌پیکر در برابر کمین‌های قایق‌های کوچک و زیردریایی‌های تحت فرمان نیروی دریایی کشورهای متخاصمی چون ایران و کره شمالی بود.»

در ادامه این مطلب آمده است در آغاز قرن بیست‌و‌یکم، کشتی جنگی ساحلی که «ناوچه‌ای کوچک، تندرو، با قدرت مانور بالا و نسبتا ارزان» بود طراحی شد. وزن این کشتی به اندازه‌ای بود که قادر باشد در آب‌های ساحلی با دشمنان مقابله کند و برای عملیات‌ها به ناوشکن‌های ۹۰۰ تنی و اعزام ۳۰۰ خدمه نیازی نباشد.

اما پس از صرف ۳۰ میلیارد دلار برای ساخت این کشتی‌ها، بعد از ۱۶ سال همچنان کاربردی نیستند.

به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، «این کشتی‌ها یک دهه پیش، از نظر فنی عملیاتی شدند اما به دلیل مشکلات فنی، نیروی دریایی آن‌ها برای عملیات در خلیج (فارس) مناسب نمی‌داند.»

به نوشته این خبرگزاری، ۱۹ ماه می‌شد که این کشتی‌ها از جایشان تکان نخورده بودند تا این‌که در ماه ژوئن (خرداد) امسال، با تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، به خلیج فارس اعزام شدند.

نیروی دریایی آمریکا به کمیته نظارتی کنگره اعلام کرده است که هزینه ساخت هر کشتی ۲۲۰ میلیون دلار است، اما همچنان با خط مبنای ساحلی سازگار نیستند.

اخیرا، تنش‌ها در منطقه تنگه هرمز تشدید شده است. این تنگه، که محل گذر ۲۰ درصد از نفتی است که روزانه در جهان جابه‌جا می‌شود، کم‌عمق است و شناورهای بزرگ مانند ناوهای هواپیمابر و نفتکش‌ها را در تیررس قرار می‌دهد.

سی‌ان‌بی‌سی در ادامه نوشته است آنچه وضعیت را بدتر می‌کند این است که ایران به قایق‌های موتوری مسلح به موشک و مین، موشک‌های ضد‌کشتی و زیردریایی‌های کوچک اژدرانداز مجهز است که قادرند کمین کنند و کشتی‌ها را در کناره خط ساحلی خلیج فارس به دام بیندازند.
ایران اینترنشنال :