تلاش وزیر امور خارجه آلمان برای هماهنگی با لندن و پاریس در حل بحران نفتکش بریتانیایی

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۱

وزیر امور خارجه آلمان گفت که کشورش با فرانسه و بریتانیا برای رسیدن به یک راه‌ مشترک در حل بحران نفتکش بریتانیایی در ایران در تماس است. ماس تاکید کرده است که نباید حتی یک گام در جهت تشدید اوضاع در منطقه برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، دوشنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه) در پاریس اعلام کرد که کشورهای بزرگ اروپایی، آلمان، بریتانیا و فرانسه، برای حل مشکل نفتکش بریتانیایی در آب‌های ایران با یکدیگر در تماس نزدیک هستند. 

وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت: «ما اجازه نداریم گامی در جهت تشدید بحران برداریم.»

ماس همچنین از تماس تلفنی با جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در روز یکشنبه و گفت‌وگو در این باره با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی‌اش، در روز دوشنبه خبر داد.

دویچه وله :

هایکو ماس تاکید کرد که هر سه کشور خواهان پیوستن به استراتژی ایالات متحده در باره این موضوع نیستند.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: «ما قرار گذاشتیم که آلمان و بریتانیا و فرانسه در باره این موضوع بسیار نزدیک به هم عمل کنند.»

ماس تصریح کرد: «ما خواهان افزایش تنش نیستیم اما باید توجه داشته باشیم، رویدادهایی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.»

او بر لزوم تداوم استفاده از راه‌ حل‌های دیپلماتیک برای رفع بحران تاکید کرد و گفت که زمانی باید همه کشورهای حوزه خلیج فارس در باره حفظ امنیت این منطقه با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

ماس این سخنان را در پاریس در حاشیه نشست غیر رسمی به منظور یافتن راه‌ حل مشترکی برای نجات پناهجویان در دریای مدیترانه ابراز کرد.

در جریان توقیف نفتکش بریتانیایی “استینا ایمپرو” در روز جمعه ۲۸ تیر (۱۹ ژوئیه) در تنگه هرمز توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه، پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا، از “اقدام دشمنانه” ایران سخن گفته بود.

خواست بریتانیا برای آزادی سریع خدمه نفتکش

به گزارش خبرگزاری رویترز روز دوشنبه بریتانیا از ایران خواست که هر چه زودتر نفتکش توقیف شده این کشور و خدمه آن را آزاد کند.

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در این باره به خبرنگاران گفت: «این کشتی با اتهامات غلط و غیرقانونی توقیف شده است و ایرانی‌ها باید این نفتکش و خدمه آن را بلافاصله آزاد کنند.»

او افزود: «ما به دنبال افزایش تنش با ایران نیستیم اما این موضوع نیز قابل پذیرش نیست که ایران کشتی‌های تجاری قانونی را که در خطوط بین‌المللی شناخته شده هستند در حال عبور توقیف کند.»

انتظار می‌رود وزیر امور خارجه بریتانیا در این باره روز دوشنبه بیانیه‌ای را در باره همراهی کشتی‌های جنگی بریتانیا با نفتکش‌های این کشور به پارلمان بریتانیا ارائه کند.

ترزا می می‌خواهد نشست اضطراری را در باره توقیف نفتکش این کشور توسط ایران برگزار کند. سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت که در این جلسه اضطراری راه‌های تقویت امنیت دریایی و نظارت بر حمل و نقل تجاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش رسانه‌ها دولت بریتانیا در حال بررسی مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی علیه ایران است. در همین رابطه احتمال میرود دولت بریتانیا دارایی برخی از افراد و بنیادهای ایرانی را مسدود کند.

“بریتانیا خود مسئول محافظت از کشتی‌هایش است”

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه درباره توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز گفت: «بریتانیا باید خودش از کشتی‌هایش محافظت کند.»

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نفتکش “استینا ایمپرو” را به دلیل “رعایت نکردن قوانین بین‌المللی” در تنگه هرمز توقیف کرده بود.

وزیر امور خارجه بریتانیا که با شبکه “فاکس بیزینس” گفت‌وگو می‌کرد، بر این نکته تاکید کرد که وظیفه بریتانیاست که از نفتکش‌های خود محافظت کند و نه آمریکا. پمپئو همزمان این اقدام ایران را به “دزدی دریایی” تشبیه کرد.

پمپئو تاکید کرد که “آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست” و فقط می‌خواهد که این کشور همانند “یک دولت عادی” رفتار کند.

نفتکش بریتانیایی هم اکنون در ساحل بندرعباس به سر می‌برد. مقامات ایران خبر داده‌اند که خدمه این کشتی در سلامت هستند.