معاون وزیر راه و شهرسازی: ۲۰ میلیون ایرانی با سکونتگاه‌های غیررسمی درگیرند

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۹

‌معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به وجود ۲۷۰۰ محله هدف بازآفرینی در کشور گفت: یک چهارم جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون نفر با سکونتگاه های غیررسمی درگیر هستند.

‌به گزارش ایسنا، ‌سید محمد پژمان ظهر سه  شنبه ۸ مرداد در ستادبازآفرینی شهری پایدار استان همدان، اظهار کرد: ۲۷۰۰ محله درقالب ۱۴۱ هزار هکتار و ۵.۷ میلیون خانوار درگیر سکونتگاه های غیر رسمی بافت های میانی و بافت های فرسوده تاریخی هستند.

وی با اشاره به نارسایی های بافت فرسوده در این بافت‌ها‌ تصریح کرد: نامقاوم بودن بناهای محلات بازآفرینی یک مخاطره بسیار نزدیک برای خانواده های ساکن در این محلات است که اگر کوچکترین حادثه طبیعی مثل زلزله رخ دهد با خسارت انسانی سنگینی مواجه خواهیم شد.

پژمان با تاکید براینکه وظیفه ملی ما این است که به بازآفرینی شهری ‌کمک کنیم، افزود: این موضوع عزم ملی را می طلبد و همه دستگاه های حاکمیتی باید درگیر باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: در برنامه های کشور تاکید شده هرساله ۱۰ درصد مساحت این محلات نوسازی شود اما نتوانسته ایم به این اهداف دست پیدا کنیم که ضرورت دارد این موضوع بازنگری شود.

وی با طرح این سوال که چرا با وجود اینکه این مساله یک ضرورت است این اتفاق نمی افتد؟ خاطرنشان کرد: باید برنامه هایی بدهیم که اصرار به اجرا و تحقق داشته باشیم چراکه در این مباحث جایی برای توصیه نیست.

پژمان گفت: امروز تقاضای اول ما این است که محلات مطالعه شوند البته مطالعه ای فراتر از مطالعه ای که در طرح های جامعه و تفضیلی صورت می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه باید با نگاه بازآفرینی، ‌بهسازی و نوسازی مطالعه محلات انجام شود، ادامه داد: مشاوران باید به ازای هر یک پلاک پاسخ جذاب و اقتصادی داشته باشند.

وی یکی از دلایل ضعف در استقبال ساخت و ساز در محلات بازآفرینی را اقتصادی نبودن طرح ها دانست و یادآور شد: متاسفانه طرح های فعلی اقتصادی نیست درحالیکه امروز باید مطالعات و طرح ها کاملا اقتصادی باشد.

پژمان عنوان کرد: محلات بازآفرینی باید از بعد اجتماعی نیز مطالعه شوند و مطلوب گروه های مختلف اجتماعی باشند.

وی با بیان اینکه باید بافت های بازآفرینی اقتصادی اداره شوند، گفت: مردم باید ثمرات اقتصادی را در این محلات ببینند تا انگیزه ای برای کار شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خطاب به استاندار همدان تاکید کرد: باید مدیران استان این پیام را به مردم بدهند که ما علاوه بر اینکه برای رفع نارسایی ها و ناهنجاری ها به میدان آمده ایم، می خواهیم وضعیت اقتصادی شما را بهبود بخشیم و تا وقتی این پیام واضح و عملی نباشد برای مردم قابل پذیرش نبوده و انبوه سازان نیز مارا همراهی نمی کنند.

پژمان با بیان اینکه باید طرح های اقتصادی برای نوسازی این بافت ها تهیه کنیم، گفت: بازآفرینی شهری ۲۷۰۰ محله بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با شرایط فعلی کشور لین اتفاق نمی افتد و در واقع اینکه تمام محلات را در دستور کار قرار دهیم نشدنی است.

وی با تاکید بر اختصاص منابع به طور متمرکز در محلات بازآفرینی، ادامه داد: اجازه دهید پول در برخی محلات به صورت متمرکز تر هزینه شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: اگر قرار باشد در ۵۴۳ شهری که درگیر بازآفرینی هستند هزینه شود بی اثر خواهد بود، بنابراین باید محدودتر کار شود.