نیویورک تایمز: علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، ایران به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۳

نشریه نیویورک تایمز گزارش کرده است که علی‌رغم اجرای تحریم‌های کامل نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، صادرات نفت ایران همچنان ادامه یافته و چین و برخی کشورها در شرق مدیترانه از ماه مه (اردیبهشت) امسال “از ۱۲ نفتکش، نفت وارد کرده‌اند.”

براساس این گزارش نفتکش‌هایی که به مقصد شرق مدیترانه رفته‌اند، به احتمال زیاد مقصد نهایی‌شان ترکیه و سوریه بوده است.

به نوشته نیویورک تایمز، این تحقیق با بررسی مدارک نفتکش‌های ایرانی و رهگیری ماهواره‌ای آنان به دست آمده و نقشه‌ای حاوی مسیر تردد و زمان تردد آنها را نیز شامل می‌شود.

این نشریه در ادامه می‌نویسد که نتایج بررسی اسناد و مدارک نفتکش‌ها نشان می‌دهد که “میزان و حجم محموله‌های این نفتکش‌ها بیش از اندازه‌ای بوده که به صورت عمومی منتشر شده است.”

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی رسما از توافق هسته‌ای – برجام – خارج شد و از ماه نوامبر ۲۰۱۸(آذر ۱۳۹۷)، تحریم نفتی ایران را به اجرا گذاشت. آمریکا در ابتدا هشت کشور وارد کننده نفت ایران را به مدت شش ماه از تحریم نفتی معاف کرد و به آنها اجازه داد به مقدار معینی نفت از ایران وارد کنند که این معافیت‌ها از ماه مه امسال تمدید نگردید.

در ماههای گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع نفتی در دو شرکت دولتی دارای بزرگترین پالایشگاه‌های نفت چین، نوشت که آنها از خرید نفت از ایران به دلیل خارج شدن چین از معافیت تحریم‌های نفتی خودداری کرده‌اند.

آمریکا اعلام کرده که به دنبال به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران است.

تا قبل از خروج ایالات متحده از برجام، صادرات نفت ایران به دو میلیون و پانصد تا دو میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز می‌رسید اما با خروج آمریکا از برجام، خریداران که معمولا خواهان برخورداری از اطمینان از تداوم تحویل نفت بودند، واردات نفت ایران را کاهش دادند.

از سوی دیگر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفته بود که “خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود.”

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز گفته بود، آمریکا نخواهد توانست به تهدید خود برای قطع صادرات نفت ایران عمل کند و “ممانعت از صادرات نفت و به صفر رساندن آن فکر و تصمیم نادرست آمریکایی‌هاست و ما نخواهیم گذاشت این تصمیم اجرایی و عملیاتی شود و آنها در ماه‌های آینده خواهند دید که صادرات نفت را ادامه می‌دهیم.”
بی بی سی: