تشدید جنگ الکترونیکی میان تهران و تل آویو, مختل کردن سامانه‌های الکترونیکی اسرائیل از داخل ایران

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۶

علاوه بر اوج‌گیری میزان درگیری‌های نظامی میان ایران و اسرائیل در قلمرو کشورهای دیگر، تهران و تل آویو اخیرا وارد عرصه جنگ الکترونیک شده و در تلاش برای آسیب رساندن به سامانه‌های الکترونیکی یکدیگر هستند. یک منبع اسرائیلی با اشاره به افزایش تهدیدهای سایبری، به ایندیپندنت عربی گفت که نبرد الکترونیکی میان تهران و تل آویو به شدت در حال گسترش است و اسرائیل در چند روز اخیر شاهد بیش از ۱۰۰ حمله الکترونیکی بوده است. مهم‌ترین سامانه‌های فناوری رسمی مانند شرکت برق اسرائیل، وزارت کشور، بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی در معرض حملات الکترونیکی قرار داشته است و البته تلاش برای نفوذ به سامانه‌های دفاعی و نظامی اسرائیل نیز همواره ادامه دارد.

منبع یاد شده افزود حملات سایبری در برخی از موارد، سامانه‌های فناوری را شدیدا آسیب‌پذیر می‌کند، برنامه‌های خدمات عمومی در نهادهای مختلف از کار می‌افتد و منجر به بروز مشکلات و دشواری‌هایی برای اسرائیل می‌شود. چندی پیش یکی از شرکت‌های بزرگ مخابراتی مورد حمله سایبری قرار گرفت و پس از پی‌گیری معلوم شد که این تهاجم الکترونیک از تهران راه‌اندازی شده بود. البته اغلب تلاش‌هایی که به منظور مختل کردن سامانه‌های الکترونیکی اسرائیل صورت می‌گیرد، یا از داخل ایران است و یا این‌که از سوی شبکه‌ها و حساب‌های جعلی مرتبط با ایران، در چین و برخی کشورهای دیگر انجام می‌شود.

منبع مزبور افزود که حملات سایبری اخیر از سوی یک وبسایت ایرانی به‌نام (شمارش معکوس ۲۰۴۰) انجام شده است. به گفته منبع اسرائیلی، این وبسایت تلاش دارد با انتشار اخبار و مقالات دروغین در مورد اسرائیل و روابط آن با کشورهای عربی خلیج فارس به زبان‌های انگلیسی، عبری و عربی، حقایق را وارونه جلوه دهد. این سامانه الکترونیکی که مرکز آن در تهران است دارای حساب‌های جعلی (آواتار) در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی است و همواره سعی دارد به شبکه‌های مرتبط با اسرائیل آسیب برساند.

بنا به اطلاعاتی که به دست ایندیپندنت عربی رسیده است، گرداننده‌ این وبسایت شخصی به نام رضا اکبری، یک افسر سایبری ایرانی و مالک شرکت (De Tec) است. با آن‌که وبسایت یاد شده خود را به‌عنوان یک شرکت تجارتی معرفی می‌کند اما این شرکت در واقع متعلق به دولت ایران است و در عرصه‌ی جنگ الکترونیکی علیه اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فعالیت دارد.

منبع اسرائیلی با اشاره به تلاش‌های مداوم ایران برای تخریب سامانه‌های اطلاعات و ارتباطات، گفت از دو روز پیش، جنگ الکترونیکی به‌شدت رو به افزایش است و صدها حمله‌ی سایبری به وبسایت‌های دولتی اسرائیل و کشورهای عربی در خاورمیانه صورت گرفته است.

در پاسخ به پرسشی در مورد موضعگیری اسرائیل در قبال حملات سایبری، منبع اسرائیلی گفت که دولت اسرائیل از یک سو به دفاع علیه حملات الکترونیکی می‌پردازد و از سوی دیگر دست به اقدامات مشابه علیه ایران می‌زند. وی خاطر نشان کرد که وقوع برخی انفجارها در شماری از نهادهای حساس دولتی در ایران می‌تواند نمایانگر نفوذ سایبری اسرائیل به سامانه‌های هوشمند ایران باشد.

ایندیپندنت فارسی: