برگزاری دادگاه پسر سرلشکر صالحی به اتهام اخلال اقتصادی؛ خرید بنز ۶۵۰ میلیونی، ملک لوکس زعفرانیه و سعادت‎آباد، دریافت ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات!

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۰

-عمار صالحی: اتهامات را قبول ندارم، با کمال میل ملکی که دارای شبهه بود را برمی‌گردانم و اگر مالی به شکل نامناسب تامین شده باشد، استرداد می‎کنم.
– در حالی که عمار صالحی ادعا کرد زیر هیچ سندی را امضا نکرده نماینده دادستانی افشا کرد او با ۱۳۰۰ فقره تسهیلات موافقت کرده و آنها را در مهمانی‎ها امضا می‌‎کرده!
– در حالی که صالحی ادعا کرد «من ملک شُبهه‌دار استفاده نمی‌کنم» نماینده دادستان گفت او از محل تسهیلات بانک سرمایه بنز ۶۵۰ میلیون تومانی و ملک لوکس در زعفرانیه خریداری کرده.

عمار صالحی متولد ۱۳۵۹ است، او در جایگاه متهم در حال دفاع از خود است و جهانبانی با لباس زندانی به حرف‌هایش گوش می‎دهد

-عمار صالحی ۲۲ خرداد ۹۳ بطور صوری از سهام خود را واگذار کرده و از شرکت تیوا خارج شده اما ده‎ها فقره سند را ۲۴ اردیبهشت ۹۳ امضا کرده!
-پسر فرمانده پیشین ارتش اردیبهشت ۹۳ درخواست ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات می‌کند و دو روز بعد دریافت می‎کند!
–وکیل صالحی: قطعاً موکل بنده قصدی برای وقوع این بزه نداشته و اگر گمان می‌کرد که این مشکلات برای وی پیش خواهد آمد اصلاً اقدام به چنین کاری نمی‌کرد لذا باید به عنصر معنوی توجه شود!

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات «گروه جهانبانی» یکی از پرونده‎های سنگین زیرمجموعه فساد در بان سرمایه، روز شنبه نهم شهریور، در شعبه سوم دادگاه ویژه به ریاست قاضی مسعودی برگزار شد.

عمار صالحی مدیرعامل پیشین «شرکت تجارت تیوا»، پسر سرلشکر عطاء‎الله صالحی فرمانده پیشین ارتش جمهوری اسلامی، یکی از متهمان این پرونده است که در دادگاه حاضر شد.

بخشی از اتهامات او «معاونت در اخلال اقتصادی»، «دریافت میلیاردها تومان وام از بانک سرمایه» و «دریافت ۶۵۰ میلیون تومان بابت خرید بنز» است. با این حال در این دادگاه که عمار صالحی بارها در آن دروغ گفت و نماینده دادستانی مچ او را گرفت، مشخص شد این آقازاده با فساد املاکی را نیز در سعادت‌آباد و زعفرانیه خریداری کرده است.

همچنین مشخص شد عمار صالحی کاملاً صوری از شرکت «تجارت تیوا» جدا شده اما در عین حال میلیاردها تومان تسهیلات از جمله به جهانبانی پرداخت کرده و  زیر صدها فقره سند امضا کرده است.

مال نامناسب را برمی‎گردانم!

متهم در دفاعیات خود، اتهامات را نپذیرفت، امضای هرگونه سند و دریافت تسهیلات را تکذیب کرد و گفت، من اختیار تام در مورد اموال شرکت را نداشتم و یکی از مدیران شرکت بودم. او ادعا کرد با جهانبانی مشکل داشته و همچنین تاکید کرد اگر سایر صاحبان امضا موافق بودند با کمال میل ملکی که دارای شبهه بود را برمی‌گرداندم.

متهم تلاش کرد به قاضی القاء کند قصد همکاری دارد و گفت «اگر مالی به شکل نامناسب تامین شده باشد، اگر به صورت قانونی بتوانم در استرداد آن نقش داشته باشم حتما این کار را خواهم کرد.»

او در ادامه دفاعیات خود می‎گوید، مدیران بانک سرمایه را نمی‌شناسد و تاکید کرد «نقشی در دادن تسهیلات به جهانبانی در شرکت تیوا نداشته از این موضوع خبر ندارم.»

پس از پایان دفاعیات عمار صالحی نماینده دادستان در جایگاه ویژه قرار گفت و گفت، متهم اردیبهشت ۹۳ به عنوان مدیرعامل شرکت «جهان تجارت تیوا» درخواست ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات می‌کند و مصوبه امضا می‌شود که ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ این مبلغ را می‎گیرد و پول دو روز بعد برای او واریز می‌شود.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: «شما قائم مقام نور ابرار و مدیر شرکت تیوا بودید چطور این قرارداد‌ها را امضا کردید؟ آ‌یا این هم جعل است؟»

عمار صالحی دستش را بالا گرفته تا توضیحاتی را به قاضی مسعودی رئیس دادگاه بدهد

آنطور که نماینده دادستان روایت کرد، عمار صالحی، ۲۲ خرداد ۹۳، از شرکت خارج شده اما ده‎ها فقره سند را ۲۴ اردیبهشت ۹۳ امضاء کرده است.  عمار صالحی بعد از استعفا به محضر می‌رود و سهام خود در این شرکت را به حسن جهانبانی برادر جهانبانی واگذار می‌کند و بعد مدعی می‌شود در این شرکت هیچ کاره است.

دادستان خطاب به او می‌گوید، «شما از شرکت خارج شدید در حالی که واقعی نبود و صرفا سهام خود را در شرکت تیوا به حسن جهانبانی واگذار کردید.»

امضای ۱۳۰۰ فقره تسهیلات در مهمانی‎ها

قهرمانی نماینده دادستان که افشا کرده عمار صالحی ۱۳۰۰ فقره تسهیلات را شخصاً امضا کرد، خطاب به عمار می‎گوید، «سئوال اینجاست که شما شرکت‌دار بودید، چطور ۱۳۰۰ فقره را در مهمانی امضا می‌کنید و نمی‌دانید تبعات آن چیست؟»

عمار صالحی مدتی قبل از رفتن به شرکت «تیوا»، قائم مقام «شرکت تجارت نور ابرار» بوده که آنهم تسهیلات دریافت کرده و اقرار کرده بین این دو شرکت قرارداد معامله بسته است.

نماینده دادستان همچنین گفت: «شما قبل از مهاجرت به شرکت تیوا قائم مقام شرکت تجارت نور ابرار بودید و این شرکت با تیوا معامله و فاکتور صادر می‌کرده است در حالی که خرید و فروشی در بین نبوده و همه معاملات، صوری بوده و بر اساس آن تسهیلات ۴۰ میلیارد تومانی را دریافت کرده‌اند.»

جهانبانی با قاضی صحبت می‌کند
جهانبانی با قاضی صحبت می‌کند

دریافت ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات در دو روز!

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت، «شما قائم مقام نور ابرار و مدیر شرکت تیوا بودید چطور این قرارداد‌ها را امضا کردید؟ آ‌یا این هم جعل است؟» در اردیبهشت ۹۳ همچنین متهم صالحی به عنوان مدیرعامل «شرکت جهان تجارت تیوا» شخصاً درخواست ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات می‌کند، مصوبه آن ۱۵ اردیبهشت ۹۳ امضاء شده و به فاصله دو روز بعد واریز می‎شود.

هیچکدام از امضاها جعلی نیست

پسر سرلشکر صالحی مدعی شده که «امضا‌ها همه جعلی است» ولی نماینده دادستانی می‎گوید، «با اینکه موضوع محرز بود، اما ما به هیئت کارشناس ارجاع دادیم که آنها اعلام می‌کنند همه امضا‌ها متعلق به عمار صالحی است. بعد از اعتراض متهم صالحی مجددا موضوع به کارشناس سه نفره واگذار می‌شود و امضا‌ها دوباره تأیید می‌شوند.»

نماینده دادستان از او می‎پرسد «اگر با جهانبانی اختلاف داشتید چرا امضا می‌کردید؟»

صالحی ادعا کرد «من ملک شُبهه‌دار استفاده نمی‌کنم» در حالی که از محل تسهیلات بانک سرمایه توسط جهانبانی بنز ۶۵۰ میلیون تومانی و ملک لوکس در زعفرانیه برای او خریداری شده است.

مشخص نیست وثیقه عمار صالحی چقدر است!

نماینده دادستان درباره شرکتی به اسم «آرمانی» صحبت کرد که ادعا می‎شود هلدینگ است. مردم به این شرکت پول واریز می‎کردند اما شماری از «آقازاده‌ها و فرزندان مسئولین» و «اصحاب ثروت» از آن سوء استفاده کردند و با پول مردم سهامدار شدند.

عمار صالحی مدعیست شرکت آرمانی متعلق به او نیست و گفته «من یکی از مدیران شرکت هستم.»

نماینده دادستان از عمار صالحی پرسید دفتر شرکت «توسعه تجارت آرمانی» در خیابان سعادت آباد را چه کسی خریده است؟ عمار صالحی می‎گوید «من خریده‌ام» نماینده دادستان گفت: «چه مشارکتی بود که شما این دفتر را برای او خریدید؟ شما شراکت را باید با سرمایه خودتان انجام می‌دادید اینها ردیابی شده است… ملک را از شما خواهیم گرفت.»

صالحی ادعا کرد بر اساس تفاهمنامه اردیبهشت ۹۳ از شرکت تیوا خارج شده اما نماینده دادستانی می‎گوید، «تفاهمنامه امضا ندارد و از حیث حقوقی هم ساقط است و این به معنای خروج از شرکت نیست.»

در ادامه قاضی مسعودی مقام از وکیل عمار صالحی خواست در جایگاه حاضر شود. وکیل گفت بعد از خروج عمار صالحی از شرکت، جهانبانی ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته که عمار صالحی در زمان خروج از شرکت اصلاً نمی‌دانسته که تسهیلات دیگری گرفته شده است.

او می‎گوید «کوچک‌ترین حق موکل من این است که در مورد این اسناد و مدارک بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد چرا که موکل من معتقد به جعل امضا از سوی آقای جهانبانی است.»

نماینده دادستان از جهانبانی می‌پرسد که «آیا چنین موضوعی صحت دارد؟» در همان زمان وکیل متهم نیز از جهانبانی می‌پرسد که «شما به آقای عمار صالحی چک داده‌اید؟» جهانبانی ادعا می‌گوید: «این موضوع خاطرم نیست.»

عمار صالحی خواهرزاده محمد شریعتمداری وزیر کار است که خودش از متهمین اقتصادی است، هادی رضوی داماد شریعتمداری اخیراً به جرم فساد اقتصادی به ۲۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

این موضوع را ول کنید!

وکیل عمار صالحی سند رو می‎کند و چک‌های صادر شده از طرف جهانبانی را به خود او نشان داد، اما جهانبانی به آن اعتنایی نکرد که قاضی از جهانبانی می‎خواهد در مورد آن توضیح دهد اما جهانبانی می‎گوید: «آقای عمار صالحی خودشان در جریان است این موضوع را ول کنید و بهتر است آن را باز نکنید!»

وکیل صالحی می‎گوید «برداشت موکل من این است که جعل اسناد صورت گرفته» اما قاضی می‎گوید جعل صورت نگرفته است.

در ادامه وکیل متهم صالحی موضوع اتهام موکل خود در مورد «معاونت در اخلال» اشاره کرد و گفت: «قطعاً موکل بنده وحدت قصدی برای وقوع این بزه نداشته و اگر گمان می‌کرد که این مشکلات برای وی پیش خواهد آمد اصلاً اقدام به چنین کاری نمی‌کرد لذا باید به عنصر معنوی توجه شود.»

وکیل عمار صالحی در ادامه پیرامون موضوع واگذاری بنز توسط جهانبانی به عمار صالحی می‏گوید «این موضوع نیز از سوی موکل بنده و حتی آقای جهانبانی تکذیب شده است» اما آنطور که جهانبانی می‎گوید عمار صالحی بنز را گرفته است چون بعد از این صحبت‌های وکیل، جهانبانی خطاب به قاضی گفت: «تمام مطالب وکیل را رد می‌کنم چرا که معتقدم آقای صالحی از همه چیز خبر داشته است.»
کیهان چاپ لندن: