رئیس فدراسیون جهانی جودو: به‌زودی اقدامات قانونی علیه ایران آغاز می‌شود

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۲

ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو روز دوشنبه ۲ سپتامبر در پیامی توییتری اعلام کرد که به‌زودی مطابق با قوانین فدراسیون جهانی جودو و منشور المپیک، اقداماتی علیه فدراسیون جودوی ایران به اجرا گذاشته خواهد شد.

آقای ویزر که در صفحه توییتر خود فرصتی را برای علاقمندان به جودو فراهم آورده بود تا پرسش‌هایشان را مطرح کنند، در پاسخ به پرسش‌هایی با مضمون موضع فدراسیون در قبال آنچه بر سعید مولایی گذشته است، نوشت: «به‌زودی اقدامات قانونی علیه فدراسیون جودوی ایران آغاز می‌شود و ما مطابق با قوانین خود، اصول جودو و منشور المپیک عمل خواهیم کرد.»

سعید مولایی، جودوکار ۲۷ ساله ایرانیِ وزن منهای ۸۱ کیلوگرم مردان، هفته گذشته در جریان رقابتهای جهانی جودو در توکیو، در چهار مسابقه از شش مسابقۀ خود به پیروزی رسید و به این ترتیب به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

اما درنهایت دو مسابقه‌ را مقابل حریفان بلژیکی و گرجی واگذار کرد تا به این ترتیب نه در دیدار نهایی با ساگی موکی، حریف اسرائیلی روبرو شود و نه در صورت برنده شدن در دیدار رده بندی، در کنار حریف اسرائیلی بر سکو بایستد.

او که با این شکستها به جایگاه پنجم جدول سقوط کرد، بعدا این شکستها را یک «شکست عمدی» و حاصل اجبار مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

اگرچه این موضوع هیچ‌گاه بصورت رسمی اعلام نشده و قانونی در این باره وضع نشده است، اما مطابق با تصمیم مقامات جمهوری اسلامی ایران، ورزشکاران این کشور از مسابقه مقابل حریفان اسرائیلی منع شده‌اند و باید به اشکال مختلف از حضور در مقابل آنها خودداری کنند.

تنها موضع‌گیری رسمی در این باره به سال ۹۶ شمسی برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی که عنوان اعضای تیم پانیونیوس یونان در رقابت‌های پلی‌آف لیگ فوتبال اروپا مقابل تیم مکابی اسرائیل حاضر شدند.

در ان زمان ایسنا به نقل از محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان نوشت: «به دلیل اینکه شجاعی و حاج صفی خط قرمز نظام را زیر پا گذاشتند، دیگر جایی در تیم ملی فوتبال ایران ندارند.»

ماریوس ویزر: مولایی در المپیک توکیو شرکت می‌کند

مقامات فدراسیون جهانی جودو روز یکشنبه اعلام کردند که سعید مولایی می‌تواند با پرچم پناهندگان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت کند.

پیش از اعلام این خبر، ماریوس ویزر رئیس فدراسیون جهانی جودو در جریان گفتگو با خبرگزاری فرانسه ضمن اعلام حمایت خود از سعید مولایی اعلام کرده بود: «کاملا روشن است که محافظت از ورزشکاران ماموریت ماست… ما نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که او بتواند در رقابتهای المپیک شرکت کند. بعدا خواهیم دید که در کدام تیم حضور خواهد یافت. در این باره سه گزینه وجود دارد و او عضو یکی از این تیم‌ها خواهد شد.»

آقای ویزر پیش‌تر در گفتگو با روزنامۀ آساهی ژاپن اعلام کرده بود که سعید مولایی به برلین آمده و در آنجا تقاضای پناهندگی کرده است. او به نقل از سعید مولایی گفت که برای اجبار او به شکست مقابل ماتیاس کاس جودوکار بلژیکی، خانواده‌اش در ایران تحت فشار زیادی بودند.

او از برنامه فدراسیون جهانی جودو برای تشکیل نشستی اضطراری خبر داد تا این موضوع بررسی شود که آیا مولایی و خانواده‌اش قربانی یک اجبار سیاسی یا تهدید بوده‌اند یا خیر و متعاقب آن دربارۀ مجازات فدراسیون جودوی ایران تصمیم گرفته خواهد شد.

آقای ویزر تاکید کرده بود که «ما قوانینی داریم و همه چیز باید طبق اساسنامه فدراسیون بین‌المللی جودو و منشور المپیک به‌پیش رود.» او تاکید کرد: «برخی کشورها قوانین متفاوتی دارند. آنها می‌توانند این قوانین را در داخل کشورشان اجرا کنند اما نه در سطح بین‌الملل و نه در یک رویداد ورزشی بین‌المللی.»

در پی اعلام حمایت رئیس فدراسیون جهانی جودو از سعید مولایی، صفحۀ توییتر این فدراسیون نیز به هشتگ «من از مولایی حمایت می‌کنم» تغییر نام داد.
یورونیوز: