رئیس موساد: قاسم سلیمانی هنوز اشتباهی نکرده که در لیست ترور قرار بگیرد

By | ۱۳۹۸-۰۷-۲۰

یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل، با اشاره به ادعای اخیر قاسم سلیمانی که گفته بود اسرائیل در جریان جنگ لبنان به دنبال ترور او بود گفته است سلیمانی هنوز اشتباهی که باعث قرار گرفتن نام او در لیست ترور شود مرتکب نشده است.

اظهارات یوسی کوهن روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر در یک هفته‌نامه اولترا اورتدکس به نام «میش پاچا» منتشر شد.

رئیس موساد در پاسخ به سوال این نشریه درباره ادعای اخیر قاسم سلیمانی، رئیس نیروی قدی سپاه پاسداران، گفته است: «با احترام به سر و صداهایی که راه می‌اندازد، ضرورتا او هنوز آن خطایی را که باعث شود در لیست مشهور ترور موساد قرار بگیرد مرتکب نشده است».

قاسم سلیمانی حدود دو هفته پیش در برنامه‌ای که از آن با عنوان «نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی» او یاد می‌شد، خاطراتی از جنگ ۳۳ روزه بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ بیان کرد و از جمله مدعی شد که اسرائیل قصد داشته هواپیمای حامل او و حسن نصرالله را هدف قرار بدهد.

حدود یک هفته پیش نیز حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، مدعی شد که یک تیم وابسته به «سرویس‌های امنیتی عبری ـ عربی» قصد ترور قاسم سلیمانی را داشت اما پیش از تاسوعا و عاشورای امسال (۱۸ و ۱۹ شهریور) بازداشت شدند.

پس از آن دادخدا سالاری، دادستان کرمان اعلام کرد که «اعضای تیم ترور» به اتهاماتی از جمله «محاربه» محاکمه خواهند شد.

با این حال یوسی کوهن، رئیس موساد، گفته است فرمانده نیروی قدس سپاه هنوز آن اشتباهی را که باعث شود اسرائیل اقدام به سوء قصد به او کند مرتکب نشده است.

رئیس موساد با این حال هشدار داده است «خود قاسم سلیمانی خوب می‌داند که کشتن او موضوع غیرممکنی نیست. اثرات اقدامات او همه جا دیده می‌شود … بدون تردید زیرساخت‌هایی که او ایجاد کرد چالشی جدی برای اسرائیل است».

یوسی کوهن در مورد حسن نصرالله نیز گفت که خود وی «می‌داند که ما گزینه حذفش را داریم»؛ با این حال رئیس موساد حاضر نشد به سوال نشریه «میش پاچا» که چرا اقدام به چنین کاری نشده است پاسخی بدهد.

یوسی کوهن درباره تنش‌های فزاینده در خلیج فارس نیز گفته است: «اسرائیل علاقه‌ای به جنگ با ایران ندارد… اسرائیل تنها یک نیت دارد: جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی نظامی هسته‌ای».

او سپس افزوده است: «ما نمی‌خواهیم این حکومت سقوط کند، یا قصد انتقام‌گیری از دانشمندان هسته‌ای و انفجار پایگاه‌های ایران را نداریم».

اینها اتهام‌هایی‌ست که در موارد مختلف از سوی جمهوری اسلامی به اسرائیل نسبت داده است.

رئیس موساد همچنین با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر «تهدید حیاتی» برای اسرائیل نیست و فقط «چالش امنیتی» به شمار می‌رود، در عین حال تأکید کرد: اگر تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد به یک خطر حیاتی تبدیل خواهد شد و برای جلوگیری از وقوع چنین چیزی همه گزینه‌ها روی میز است، هرچند یک حمله نظامی «واپسین انتخاب» خواهد بود.

وی تأکید کرده است خواست نهایی اسرائیل این است که ایران به میز مذاکره برگردد و توافقی را قبول کند که دستیابی به هرگونه توانایی نظامی هسته‌ای را متوقف کند.

یوسی کوهن که ۵۷ سال دارد در سال ۲۰۱۶ به ریاست «سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل» (موساد) رسید و دوره فعلی او سال آینده میلادی به پایان می‌رسد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، عمده‌ترین مأموریت آقای کوهن مقابله با فعالیت‌های اتمی ایران و بهبود روابط با کشورهای عربی بوده است.

جمهوری اسلامی همواره با تأکید بر اینکه قصدی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد، از اسرائیل به عنوان «رژیم نامشروع» و اصلی‌ترین دشمن خود نام برده و چند بار خواستار نابودی این کشور شده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *