قرارگاه عمار: ۱۱۶ نوجوان بازداشتی اعتراض‌های آبان به کانون اصلاح و تربیت منتقل شدند

By | ۱۳۹۸-۱۰-۰۴

کانال تلگرامی «قرارگاه سایبری عمار»،رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، بازداشت و انتقال دست‌کم ۱۱۶ کودک زیر ۱۸ سال در جریان اعتراض‌های آبان‌ماه و انتقال آن‌ها به کانون‌های اصلاح‌ و تربیت را تایید کرد.

این کانال تلگرامی روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه در گزارشی کوتاه به تفکیک گروهی بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری آبان پرداخت و نوشت: «۱۱۶ نفر از نوجوانان و جوانان بازداشت شده از سوی وزارت اطلاعات به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند.»

تایید بازداشت نوجوانان از سوی ماموران امنیتی درحالی است که پیشتر نیز گزارش‌هایی درباره کشته شدن دست‌کم ۲۰ کودک زیر ۱۸ سال و بازداشت بیش از یک هزار نفر از آن‌ها در استان‌های مختلف منتشر شده بود.

کانال «قرارگاه سایبری عمار» در مورد این کودکان بازداشت‌شده نوشته: «بررسی‌ها نشان می‌دهد، میانگین سنی این افراد ۱۵ تا ۱۸سال بوده است و هیچ ارتباط شبکه‌ای با اغتشاشگران نداشته و صرفا به دلیل هیجانات دوره نوجوانی و جوانی در میان آنان حاضر شده‌اند.»

روز یکشنبه خواهر علی یکتایی، نوجوان ۱۵ ساله بازداشتی طی اعتراض‌ها، به ایران اینترنشنال گفته بود این دانش‌آموز که هم‌زمان با تحصیل کار می‌کرده است، پس از بازداشت به کانون اصلاح و تربیت «شهر زیبا» منتقل شده و نهادهای انتظامی و قضایی برای آزادی او «۶۰۰ میلیون تومان وثیقه» تعیین کرده‌اند.

 پیش از این نیز کانال تلگرامی «معلمان عدالت‌خواه» اعلام کرده بود که از میان صدها بازداشتی، ده‌ها دانش‌آموز و کودک هنوز در بازداشت به سر می‌برند و شماری از آن‌ها به کانون اصلاح و تربیت کودکان منتقل شده‌اند.

ایران اینترنشنال روز دوشنبه ۲۵ آذرماه در گزارشی نوشت که اظهارات رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی و گزارش‌ سازمان‌های حقوق بشری حاکی از بازداشت تعداد بسیاری از کودکان هم‌زمان و پس از دوره اعتراض‌ها در برخی استان‌ها از جمله خوزستان، کردستان و لرستان است.

با وجود انتشار اخبار بازداشت‌ها محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، روز ۱۰ آذر ماه گزارش‌ها درباره بازداشت دانش‌آموزان را رد کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه حضور دانش‌آموزان در تجمعات اعتراضی نیز گفته بود: «این‌که تعداد زیادی از دانش‌آموزان در اجتماعات بودند گزاره تایید شده‌ای نیست.»

علاوه بر او، روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه نیز دو مقام ارشد اداره کل آموزش و پرورش استان تهران دوباره اعلام کردند که هیچ دانش‌آموزی از سوی نهادهای انتظامی و قضایی بازداشت نشده‌ است.

ادامه ابهام درباره تعداد، وضعیت و پرونده کودکان بازداشت و یا کشته‌شده در ارتباط با اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی پس از بیش از ۳۵ روز از زمان آغاز اعتراض‌ها و با وجود انتقادهای همه‌جانبه بین‌المللی و داخلی هنوز از ارائه آمار رسمی در این زمینه خودداری می‌کنند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *