حذف قاسم سلیمانی؛ استراتژی ترامپ برای «تغییر رژیم» ایران یا دفاع از منافع آمریکا؟!

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۴

-برایان هوک به «الشرق الاوسط» گفته اگر اسماعیل قاآنی جانشین قاسم سلیمانی در فرماندهی سپاه قدس مسیر سلیمانی را طی کند به سرنوشت او دچار خواهد شد.
-مایک پنس: همه جهان باید در برابر این بزرگترین رژیم یهودستیز که نفی هولوکاست را در دستور کار خود قرار داده، با قاطعیت بایستد.
– CNN‌ در گزارشی نوشته «دشوار است که بگوییم کارزار فشار حداکثری که به اقتصاد ایران آسیب‌زده است، آگاهانه به یک استراتژی برای تغییر رژیم تبدیل می‌شود یا نه اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آمریکا در صورت سرنگونی رهبری در ایران برنامه‌ای برای اجرا دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، پنجشنبه ۳ بهمن، به اظهارات مقام‌‌های آمریکایی در مورد محتوای «توافق جدید» با ایران واکنش نشان داد و آن را «نمایش توهمات دیرپا» و «تکبر نهادینه» آمریکایی‌‌ها خواند.

عباس موسوی در توییتی نوشت: «رونمایی برایان هوک از به اصطلاح توافق ترامپ صرفا نمایش توهمات دیرپا و متصلب آنهاست که نشأت گرفته از تکبر عمیقا نهادینه شده و حس خودبزرگ‌بینی است. خوب است از مشاوران زبان فارسی‌تان بخواهید در مورد حکایت گندم ری و خرمای بغداد برای شما توضیح دهند.»

برایان هوک مسئول امور ایران وزارت خارجه آمریکا گفته چهار محور «توافق جدید» که دونالد ترامپ برای جایگزین کردن آن با توافق اتمی تعیین کرده ممنوعیت دائمی غنی‌سازی اورانیوم در ایران، توقف تولید موشک‌های بالستیک، توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه‌ و پایان دادن به گروگانگیری است.

هوک در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» نیز تهدید کرد اگر اسماعیل قاآنی جانشین قاسم سلیمانی در فرماندهی سپاه قدس مسیر سلیمانی را طی کند به سرنوشت او دچار خواهد شد.

او تاکید کرد، «اگر قاآنی همان راه کشتن آمریکایی‌ها را طی کند، پس همان سرنوشت در انتظار او خواهد بود. رئیس‌جمهور [دونالد ترامپ] صراحتاً اعلام کرده که هر حمله‌ای به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا، با واکنش قاطع مواجه خواهد شد».

این اظهارات هوک نیز با واکنش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی مواجه شد. وی گفت «این سخنان علنی‌سازی رسمی و پرده‌برداری آشکار از تروریسم هدفمند و دولتی ایالات متحده آمریکا است. اینک، پس از رژیم صهیونیستی آمریکا دومین رژیمی است که رسما اعلام می کند امکانات دولت و نیروهای مسلح خود را برای اقدامات تروریستی به کار گرفته و در آینده نیز ادامه خواهد داد.»

موسوی با اشاره به اینکه «اقدامات تروریستی نشانه ضعف، استیصال و سردرگمی مقامات آمریکاست» اظهارات هوک را «وقیحانه» خواند و از اعضای جامعه بین‌المللی خواست «این اقدامات و تشویق به تروریسم دولتی را محکوم کنند چرا که تداوم این روند دیر یا زود گریبانگیر همگان خواهد شد.»

یک هفته پس از فعال شدن «مکانیسم ماشه» هشت کشور عضو اتحادیه اروپا رسما ماموریت مشترک ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز را آغاز کردند. همزمان مواضع مقام‎های آمریکا علیه جمهوری اسلامی تندتر شده است. به عنوان مثال مایک پنس معاون ترامپ پنجشنبه در آیین یادمان قربانیان هولوکاست در اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را «بزرگ‌ترین حکومت یهودستیز دنیا» نامید. وی گفت: «همه جهان باید در برابر این بزرگ‌ترین رژیم یهودستیز که نفی هولوکاست را در دستور کار خود قرار داده، با قاطعیت بایستد.»

دولت ترامپ در مقابل ایران دقیقاً دنبال چیست؟

خبرگزاری CNN که مخالفت سیاست‌‌های ترامپ در قبال ایران است و به سیاست‌‌های دموکرات‌‌ها و اوباما در قبال جمهوری اسلامی تمایل دارد در گزارشی با عنوان «دولت ترامپ در مقابل ایران دقیقاً دنبال چیست؟» می‌‌نویسد: «اگر هدف ترامپ سرنگونی رهبری دینی و نظامی جمهوری اسلامی است شاید اقدامات اخیر تفاوت چندانی با این خواسته نداشته باشند. در ۱۰ روز گذشته آمریکا قاسم سلیمانی را کشت و تلاش‌کرد فرمانده ارشد دیگر سپاه قدس در یمن را نیز از بین ببرد. در حالی که ترامپ مشغول افزایش تحریم‌ها و حمایت از اعترا‌ضات ضد رژیم ایران است و هشدار به زبان فارسی به حکومت ایران است که به گفته او اعتراضات را سرکوب نکنند، سایر مقامات ارشد آمریکایی با اطلاعات توجیه ترور سلیمانی کلنجار می‌روند. رفتار این مقامات ارشد، تردیدها پیرامون درستی تهدید و حملات فوری که آنها مدعی پیشگیری از آن هستند را زیر سوال برده است.»

در این گزارش همچنین آمده: تندروهای سیاست خارجی می‌گویند سرنگونی دشمنی که آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کند اقدامی مشروع، قانونی و احتیاطی است. اما تغییر رژیم ایران سیاستی است که پس از فجایع عراق و لیبی و همچنین ریشه‌های ۷۰ سال دشمنی بین آمریکا و ایران و نقش سیا در سرنگونی محمد مصدق آنها جرأت به زبان آوردنش را ندارند.

دشوار است بگوییم کارزار فشار حداکثری که به اقتصاد ایران آسیب‌زده است، آگاهانه به یک استراتژی برای تغییر رژیم تبدیل می‌شود یا نه اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آمریکا در صورت سرنگونی رهبری در ایران برنامه‌ای برای اجرا دارد. شکاف‌های فرقه‌ای ایجاد شده در عراق و سوریه پس از سرنگونی حکومت‌های مستبدشان می‌تواند هشداری برای ایالات متحده باشد.

پس از جنگ عراق تمام مقامات واشنگتن تعهد دادند که هرگز بار دیگر آمریکا بر مبنای اطلاعات نامطمئن، ماموریت نوسازی کشوری دیگر در خاورمیانه را به عهده نگیرند. اکنون پس از ۲۰ سال بار دیگر خطر وقوع این اتفاق پیش آمده است.

ترامپ اطلاعات درباره احتمال حمله ایران به ۴ سفارتخانه آمریکا را دلیل از بین بردن سلیمانی اعلام کرده است. اما یک توفان را شروع کرده. نمایندگان و قانونگذارانی که دولت آمریکا هفته گذشته درباره کشته شدن سلیمانی به آنها گزارش داده می‌گویند در توجیه دولت درباره تهدید علیه سفارتخانه‌های آمریکا هیچ جزئیاتی ارائه نشده است، بجز سفارت این کشور در بغداد که قبلا هدف حمله قرار گرفته بود. حتی مایک پمپئو گفته است که ما نمی‎دانیم دقیقا چه وقت و کجا حملات فرضی قرار بود اتفاق بیفتند، در حالی که دولت آمریکا این حملات را فوری و واقعی اعلام کرده است.»

در ادامه این گزارش آمده «همانگونه که جنگ عراق نشان داد چنین روندی می‌تواند باورهای از پیش موجود را تایید کند. مهم‌تر از همه اینکه سیاستمداران با احتیاط و هوشیاری لازم به مدیریت اطلاعات می‌پردازند. بنابراین آیا ترامپ واقعا جزئیات تازه‌ای از اهداف سلیمانی را افشا کرد که می‌تواند دستور ترامپ برای ترور او را توجیه کند؟ یا ترامپ درباره این تهدید بزرگنمایی کرده تا عملیاتی را توجیه کند که مبنای حقوقی و سیاسی محکمی در واشنگتن ندارد؟ و زیردستان او مانند همیشه برای لاپوشانی بی‌صداقتی و ناراستی ترامپ به هر دری می‌زنند؟»

پیشتر ترامپ به فاکس‌نیوز گفته بود «قاسم سلیمانی در حال برنامه‌ریزی یک حمله گسترده بود. می‌توانم فاش کنم که احتمالا قصد حمله به چهار سفارتخانه آمریکا از جمله سفارت ما در بغداد را داشت.»

در همین ارتباط، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا اخیرا به فاکس نیوز گفت که هیچ اطلاعاتی مبنی بر حمله احتمالی علیه ۴ سفارتخانه ندیده است. او سپس برای اینکه گفته‌هایش ناقض ادعای ترامپ نبوده باشد در CNN اعلام کرد که نمی‌تواند اطلاعات را افشا کند. وی گفت: تهدیدی که رئیس جمهوری از آن سخن گفت چیزی بود که او باور داشت احتمال وقوع آن وجود دارد.»

رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با «فاکس نیوز» با عباراتی مشابه می‌گوید: «طبق اطلاعات موجود می‌شود فرض کرد که آنها می‌خواستند به سفارتخانه‌های ما در حداقل ۴ کشور حمله کنند. ما می‌دانیم که تهدید علیه مراکز آمریکایی وجود داشت؛ حالا یا پایگاه‌ها، یا سفارتخانه‌ها… می‌دانید که همیشه دانستن این مسئله تا زمانی که حمله اتفاق نیافتاده، دشوار است.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *