حسن روحانی: نامه‌هایی درباره انتخابات نوشته‌ام ولی انتشارشان به مصلحت نیست

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۷

رئیس‌جمهوری ایران ضمن انتقاد از روند تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت در این زمینه نامه‌هایی نوشته است اما مصلحت ندیده که آنها را منتشر کند.

حسن روحانی روز دوشنبه هفتم بهمن در جمع استانداران سراسر کشور گفت که «نگران هستم روزی کلمه جمهوریت به جرم تبدیل شود».

وی خبر داد که به استانداران و عوامل برگزاری انتخابات توصیه کرده که با مذاکره با هیات‌های نظارت تلاش کنند که مشارکت در انتخابات افزایش یابد.

آقای روحانی گفت در این زمینه نامه‌هایی را نوشته است اما مصلحت ندیده که این نامه‌ها را منتشر کند.

حسن روحانی با اشاره به موضوع همه‌پرسی گفت: «بعضی‌ها از کلمه رفراندوم خوش‌شان نمی‌آید» ولی «نظام ما روی رفراندوم» است.

رئیس‌جمهوری ایران از روند تایید صلاحیت‌ها انتقاد کرد و گفت: «یکی را فرستادند سرکوچه‌ای و معلوم نیست با چه کسی صحبت کرده و چه گفته، بعد گزارشی نوشته؛ مگر می‌شود با چنین روشی کشور را اداره کرد؟»

اشاره آقای روحانی می‌تواند به موضوع رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب و حامی دولت در انتخابات مجلس یازدهم باشد.

اصلاح‌طلبان حکومتی اعلام کرده‌اند که به دلیل رد صلاحیت گسترده نامزدهایشان توسط هیات‌های اجرایی و نظارت، تنها امکان معرفی نامزد برای تهران را دارند.

در همین حال محسن آرمین، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، گفته که از هم اکنون اصول گرایان ۲۴۰ کرسی مجلس آینده را در اختیار دارند.

به گفته آقای آرمین، به دلیل رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب، در ۱۵۸ کرسی تنها یک نامزد اصول‌گرا وجود دارد و در حدود ۸۰ کرسی باقیمانده نیز رقابت تنها میان کاندیداهای اصول‌گرا است.

علی صوفی، از چهره‌های اصلاح‌طلب، اعلام کرد که اصلاح‌طلبان در بیش از ۹۰ درصد استان‌های کشور امکان معرفی نامزد ندارند.

در همین حال عماد بهاور، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در توئیتر خود خبر داد که «فقط صلاحیت حدود هفت درصد از نامزدهای احزاب اصلاح‌طلب تایید شده است».

اصول‌گرایان نامزدهای خود را برای انتخابات مجلس معرفی کرده‌اند و از محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران، به عنوان سرلیست این جریان در تهران و رئیس آینده مجلس نام برده می‌شود.

در همین حال آقای روحانی خطاب به اصولگرایان گفت: «شماها که در جلسات خصوصی و اتاق‌های فکر خود می‌گویید مجلس بعدی صد در صد برای ما است؛ خوب الحمدالله؛ اگر مجلس بعدی برای شماست دیگر چرا این‌قدر غصه می‌خورید؟ بگذارید لااقل مشارکت شکل بگیرد و رقابت بالا برود و مجلس هم برای شما باشد نوش جان‌تان. ما مشکلی با این داستان نداریم».

وی همچنین با اشاره مجدد به موضوع همه‌پرسی گفت: «بعضی‌ها از کلمه رفراندوم خوش‌شان نمی‌آید» ولی «نظام ما روی رفراندوم» است.

رئیس‌جمهوری ایران در سال‌های گذشته هر چند ماه یک‌بار به موضوع همه‌پرسی اشاره کرده است که معمولاً با انتقاد چهره‌های اصولگرا مواجه شده و موضوع به حاشیه رفته است.

حسن روحانی گاه به مواردی چون پرونده‌ هسته‌ای و اصلاح یا تغییر قانون اساسی به عنوان موضوعات احتمالی رفراندوم اشاره کرده است ولی به طور معمول اشاره کلی به رفراندوم کرده و مشخص نیست که دقیقا دنبال رفراندوم درباره چه موضوعاتی است.

او همچنین با اشاره غیرمستقیم به عدم تصویب لوایح پول‌شویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: «با این روند روابط ما با دنیا دچار مشکل ‌شود، مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شده و به هم بریزد؟ چه کسی در این کشور تصمیم‌گیر است؟»

«عدم پخش زنده سخنان روحانی در صداوسیما»

در پی عدم پخش زنده سخنرانی روحانی در جمع استانداران از صداوسیما، علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی در توئیتی نوشت که صداوسیما علیرغم هماهنگی قبلی از پخش زنده این سخنرانی خودداری کرد.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *