ممانعت ماموران فرودگاه تهران از سفر اعضای خانواده تعدادی از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی به کانادا

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۸

با وجود صدور ویزا از سوی کانادا، ماموران فرودگاه بین‌المللی تهران مانع خروج اعضای خانواده تعدادی از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی از ایران و سفر آنها برای شرکت در مراسم خاکسپاری و یادبود فرزندان‌شان شدند.

از جمله به بستگان حامد اسماعیلیون، دندانپزشک و نویسنده ساکن کانادا که همسرش  پریسا اقبالیان و فرزندش ری‌را اسماعیلیون بر اثر اصابت موشک پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی کشته شدند، اجازه خروج از ایران را نداده‌اند.

این نویسنده و دندانپزشک در صفحه فیس‌بوک خود در این باره نوشت: «کارمندِ رذل، پست و فرومایه‌ی فرودگاهِ تهران، که بوی گند دهانت از پشت تلفن تا اینجا، تا یازده هزار کیلومتر دورتر هم می‌رسد و هیچ همدردی در وجودت نیست، کثافتی را که قی کرده‌اید بیشتر از این هم نزن و بگذار اعضای خانواده برای شرکت در خاکسپاری به راحتی از کشور خارج شوند.»

اسماعیلیون در ادامه یادداشت فیس‌بوکی خود خطاب به این ماموران نوشت: «به تو ربطی ندارد چرا دولت کانادا به راحتی و ظرف چند ساعت ویزا را صادر کرده است. به تو اخطار می‌کنم که سرت را پایین بیندازی و دهانت را ببندی.»

دولت کانادا پیشتر اعلام کرده بود که برای اعضای خانواده و بستگان کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که شهروند کانادا یا مقیم این کشور بوده‌اند، طی کمتر از ۲۴ ساعت ویزا صادر می‌کند تا در مراسم خاکسپاری یا مراسم یادبود بستگان کشته شده خود، در کانادا شرکت کنند.

طی چند روز گذشته پیکر چند تن از کانادایی‌های ایرانی‌تبار که بر اثر هدف قرار گرفتن پرواز۷۵۲ اوکراین‌اینترنشنال با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران کشته شدند به کانادا انتقال یافته است. پیکر چند تن از کشته‌شدگان به خاک در کانادا به خاک سپرده شد و پیکر چند تن دیگر قرار است در روزهای آتی به خاک  سپرده شود.

پیشتر  جواد سلیمانی، همسر الناز نبیئی یکی از سرنشینان کشته شده پرواز۷۵۲، نیز با انتشار بخش‌هایی از تهدیدات و خبر احضارش از سوی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، ابعاد تازه‌ای از فشار و تهدید خانواده‌های کشته‌شدگان این پرواز را فاش کرد و گفت که  علاوه بر احضار از سوی وزارت اطلاعات، «همان روز ترحیم به من پیام دادند که دهنت را ببند، این اولین و آخرین اخطار است.»

در روزهای گذشته، گزارش‌های زیادی از برگزاری مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان سقوط هواپیمای اوکراینی در شرایط امنیتی شدید منتشر شده است. افشای نقش سپاه پاسداران در سرنگونی این هواپیما اعتراض‌های مردم و به‌ویژه دانشجویان را برانگیخته است و سپاه پاسداران، بنیاد شهید، وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای حکومتی در روزهای گذشته با اعمال فشار به خانواده‌های کشته‌شدگان در عمل برگزاری تشییع، تدفین و حتی مکان خاکسپاری قربانیان هدف قرار گرفتن هواپیما را تعیین کردند.

جواد سلیمانی روز چهارشنبه دوم بهمن ماه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به صراحت از تهدید و فشار نهادهای امنیتی و احضار خود از سوی وزارت اطلاعات خبر داد و نوشت که تا لحظه دفن من هیچ چیز نگفتم تا هرچه سریع‌تر الناز به خاک سپرده شود، بعد از دفن چند تا پست گذاشتم که بگویم نحوه اجرای مراسم، تحمیلی از سوی بنیاد شهید، سپاه پاسداران و نهادهای حکومتی بوده است.

همسر الناز نبیئی با اشاره به اینکه پس از مراسم «تحمیلی» تشییع و خاکسپاری که در شهر زنجان زادگاه الناز انجام شد، «در مراسم ترحیم دیدم که فرمانده سپاه و نماینده خامنه‌ای در سپاه به‌عنوان صاحب عزا ایستادند کنار ما، که به آنها گفتم اینقدر بی‌غیرت نشدم که شماها بایستید به‌عنوان صاحب عزا.»

جواد سلیمانی در ادامه نوشت که «هم به امام جمعه و هم نماینده رهبر در سپاه، در مراسم ترحیم گفتم که شما از یزید وقیح ترید و خوشحالم این رو گفتم چون حرف دل الناز بود.»واکنش دستگاه‌های امنیتی به اعتراض جواد سلیمانی اما تهدید و احضار او بود، چنانکه نوشت: «همان روز ترحیم به من پیام دادند که دهنت را ببند و این اولین و آخرین اخطار است.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا پیشتر  اعلام کرده است که کانادا  اطمینان می‌خواهند که درباره هدف قرار دادن این هواپیما از سوی سپاه پاسداران «حتما تحقیقات جامع، معتبر و شفاف صورت گیرد.» او همچنین در مراسم یادبود کشته‌شدگان هواپیمای خطوط هوایی اوکراین که در تهران هدف موشک پدافند سپاه پاسداران قرار گرفت؛ گفت: «برای آنچه که رخ داد به دنبال عدالت و پاسخگویی خواهد بود.»

ایران اعتراف کرده که روز چهارشنبه هواپیمای مسافری اوکراین‌ را دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی تهران هدف موشک پدافند سپاه پاسداران قرار داده است. تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. ۱۳۸ مسافر این هواپیما عازم کانادا بودند، تعدادی از آنها ویزا یا اقامت کانادا را داشتند و به نوشته رویترز دست‌کم ۵۷ نفرشان شهروندان کانادا و عمدتا ایرانی‌تبار بودند.
یران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *