آمریکا و آلمان مکالمه‌های ۱۳۰ کشور از جمله ایران در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ را شنود کرده‌اند

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۲
شبکه ZDF آلمان با انتشار گزارشی از یک عملیات مشترک اطلاعاتی میان آلمان و ایالات متحده در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ پرده برداشت. این گزارش نشان می‌دهد سرویس اطلاعاتی فدرال BND و سرویس اطلاعاتی آمریکا، CIA با دستکاری یک فن‌آوری سوئیسی، ارتباطات مخابراتی ۱۳۰ کشور، از جمله ایران را شنود کرده‌اند.

سازمان اطلاعاتی فدرال آلمان ( Bundesnachrichtendienst) و سازمان سیا دهه‌ها مخابرات ۱۳۰ کشور از جمله ایران را شنود کرده‌اند (عکس از John MACDOUGALL / AFP)

شبکه ZDF آلمان سه‌شنبه ۱۱ فوریه/۲۲ بهمن گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد سرویس اطلاعاتی فدرال BND (سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان) و سرویس اطلاعاتی آمریکا، CIA در طول چندین دهه ارتباطات مخابراتی دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها را شنود و درباره این کشورها جاسوسی کرده‌اند. این گزارش با اتکا بر اسناد مرتبط و تحقیقات انجام شده مشترک با واشنگتن پست و شبکه تلویزیونی SFR سوئیس و تحت عنوان «کریپتولیکس Cryptoleaks» منتشر شده است.

براساس این گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آلمان و ایالات متحده، از یک فن‌آوری رمزگذاری متعلق به شرکت سوئیسی «Crypto AG» برای جاسوسی استفاده کرده و آن‌را طوری دستکاری کرده‌اند که قادر به شنود ارتباطات مشتریان این فن‌آوری (۱۳۰ دولت و سرویس اطلاعاتی) بوده‌ است.

در میان این کشورها که متحدان وقت ایالات متحده آمریکا و آلمان را نیز شامل می‌شوند، نام ایران، عربستان سعودی، مصر، الجزیره، نیجریه، آفریقای جنوبی، یوگوسلاوی، ایرلند، اسپانیا، پرتقال، ایتالیا و همچنین ترکیه به چشم می‌خورد.

براساس گزارش کریپتولیکس، این کشورها از دستکاری این فن‌آوری و قابلیت شنود آن، بی‌اطلاع بوده‌اند. اسناد موجود درباره عملیات مشترک اطلاعاتی آلمان و ایالات متحده آمریکا که «روبیکن، Rubikon» نام داشته مربوط به سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ است و سیا در سال ۱۹۹۳ از این پروژه کناره‌گیری کرده است. براساس شواهد، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا و آلمان علاوه بر موارد دیگر، قتل‌عام‌های دولتی را نیز مسکوت گذاشته بودند.

شبکه ZDF آلمان با انتشار این گزارش اعلام کرد در ماه‌های اخیر با کسانی که در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی به صورت مستقیم در این عملیات نقش داشته‌ یا تحت تاثیر آن قرار داشته‌اند و همچنین کارشناسان امر گفتگو کرده است. بسیاری از آن‌ها تنها با شرط فاش نشدن نامشان حاضر به گفتگو بوده‌اند اما پیش‌قدم شدن برخی از آن‌ها برای اعلام عمومی اطلاعاتشان، زمینه انتشار این گزارش را فراهم کرده است.

سرویس اطلاعات فدرال آلمان از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است. با این‌وجود اشمیدباور، یکی از وزرای سابق در مصاحبه با ZDF وجود این عملیات را تایید و ادعا کرد عملیات روبیکن به امنیت دنیا کمک کرده است.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *