تمدید یک‌ماهه مرخصی زندانیان در ایران؛ مرخصی برخی فعالان تمدید نشد

By | ۱۳۹۹-۰۲-۰۱

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز یکشنبه در نشست روزانه با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا از تمدید یک ماهه اجازه ماندن در خارج از زندان برای یکصد هزار نفر از افراد در بند در ایران خبر داد.

به گفته رئیس جمهوری اسلامی این اقدام در راستای محدود و متوقف کردن شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور صورت گرفته است.

روحانی در سخنانی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد در این خصوص تصریح کرد: اجازه ماندن در خارج زندان پیشتر تا روز یکشنبه ۳۱ فروردین صادر شده بود و این مجوز یک ماه دیگر یعنی تا پایان ماه اردیبهشت تمدید می‌شود.

رئیس جمهوری اسلامی در عین حال یادآور شد که برعهده دستگاه قضایی کشور است که برای اجرایی شدن این تصمیم اقدام کند.

از سوی دیگر خبرگزاری میزان نزدیک به دستگاه قضایی در ایران به نقل از غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل ۵۰۰ هیئت ویژه در تمامی حوزه‌های قضایی سراسر کشور برای بررسی وضعیت زندانیان تا دهم اردیبهشت خبر داده و پیش بینی کرده است که بخش قابل توجهی از زندانیان به مرخصی رفته دیگر به زندان باز نگردند.

اسماعیلی یادآور شده است: «ریاست قوه قضاییه بعد از تشکیل چندین جلسه کارشناسی، امروز با صدور بخشنامه‌ای مقرر کرد که برای بررسی وضعیت زندانیان در حال مرخصی و حتی زندانیانی که در زندان هستند، از فردا تمامی حوزه‌های قضایی سراسر کشور، هیات‌های ویژه‌ای تشکیل و وضعیت زندانیان بررسی کنند و درباره آن‌ها تصمیم بگیرند.»

سخنگوی قوه قضاییه بدون اشاره به سخنان روز یکشنبه رئیس جمهوری در ادامه تصریح می‌کند: «نتیجه این بررسی‌ها حداکثر تا ۱۰ اردیبهشت به خود زندانی یا ضامن او ابلاغ می‌شود و پیش بینی میکنیم با بهره برداری حداکثری از ارفاقات قانونی و کار تخصصی و تیمی همکاران ما، بخش قابل توجهی از زندانیان در حال مرخصی به زندان بازنگردند و حتی تعدادی از زندانیان حاضر از زندان هم آزاد شوند.»

وی در عین حال گفته است که گروهی از زندانیان هم با شرایط و برنامه زمان بندی شده به صورت تدریجی برای ادامه تحمل محکومیت به زندان برخواهند گشت.


مسئولان دولت و مقامات قوه قضاییه در حالی از تمدید مرخصی و یا بررسی شرایط آزادی زندانیان در شرایط کرونایی کشور خبر می‌دهند که گفته می‌شود تعدادی از فعالان کارگری و سیاسی مشمول این امتیازها نشده‌اند.

پروین محمدی، فعال حقوق کارگران یکی از آنها است که با انتشار مطلبی در اینستاگرام از تمدید نشدن مرخصی‌اش و لزوم بازگشت به زندان خبر داده است.

خانم محمدی اردیبهشت سال گذشته در جریان یک تجمع اعتراضی به همراه شماری دیگر از فعالان کارگری در کرج دستگیر و بازداشت شده و اسفند ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا اجازه مرخصی دریافت کرده بود.

گفتنی است که سخنگوی قوه قضاییه پیش از این اعلام کرده بود تنها آندسته از زندانیان که آزادی آنها مخل امنیت اجتماعی،‌ اقتصادی و روانی شهرها بود از رفتن به مرخصی منع شده‌اند.

این در حالیست که پیشتر شواهدی دال بر آزادی برخی اختلاس‌گران و مفاسد اقتصادی ونیز انتقادهایی نسبت به محروم بودن برخی زندانیان سیاسی و عقیدتی از مرخصی در شبکه‌های اجتماعی ایران مطرح شده بود.
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *