کرونا در ایران: ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ مبتلا و ۶ هزار و ۶۴۰ جان‌باخته؛ روند ‘صعودی’ ابتلا در تهران و اعمال مجدد ‘محدودیت‌ها’ در خوزستان

By | ۱۳۹۹-۰۲-۲۱

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، امروز (یکشنبه ۲۱ اردیبهشت) گفت آمار رسمی مبتلایان کرونا به ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر و تعداد کل جان باختگان نیز به ۶ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است.

بنا به آمار رسمی، ۸۶ هزار و ۱۴۳ نفر نیز پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند و ۲ هزار و ۶۷۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

روز گذشته آمار مبتلایان به کرونا در ایران هزار و ۵۸۹ جان‌باخته و ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر مبتلا اعلام شده بود.

درباره درستی آمارهای رسمی کرونا در ایران هم منابع داخلی و هم منابع خارجی ابراز تردید کرده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس ایران آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان را چند برابر آمار رسمی دانسته اما وزارت بهداشت می‌گوید تفاوت آمار به دلیل محدودیت آزمایش است.

امروز سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران از آمار ارائه شده توسط سازمان تحت امرش دفاع کرد و آن را “منظم‌ترین و عالمانه‌ترین نوع آماری است که در دنیا ارائه شده” دانست.

افزایش مبتلایان در تهران

علی ماهر، معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا شهر تهران نیز نسبت به روند افزایشی کرونا در پایتخت هشدار داد و شناور شدن ساعت کاری ادارات را خواستار شد.

وی نسبت به اوج گیری آمار جان‌باختگان طی هفته‌های آتی هشدار داده و گفت که “اگر با رعایت ۸۶ پروتکل ابلاغی کار می‌کردیم، طبیعتا میزان ابتلا نباید افزوده می شد” و “این پروتکل‌ها در محدوده‌های شهری نظیر مترو جواب نمی‌دهد و مردم باز هم در فضای بسیار نزدیک به یکدیگر تردد می‌کنند”.

به گفته این مقام دولتی “به نظر می رسد که باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش رویم”.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای ماهر گفته است: “با ابلاغ پروتکل‌ها و باز شدن اصناف، مردم پروتکل‌ها را به دست فراموشی سپردند. شاید هم برای بازگشت مردم به جامعه اندکی زود بود”.

از سوی دیگر استاندار خوزستان نیز خبر از اعمال مجدد محدودیت‌ها در این استان داده است.

آقای شریعتی گفته است: “با توجه به شیوع بیش از پیش کرونا در استان تا پایان هفته در شهرستان‌های باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجدسلیمان تعطیل اعلام می‌شود و محدودیت‌های رفت و آمد بین مناطق مختلف شهر ایجاد می‌شود.”

کرونا در دنیا

همزمان با کاهش محدودیت‌ها در بیشتر کشورها که با آزادی بیشتر برای مردم همراه شده، تا صبح امروز بیش از ۴ میلیون و ۱۱۵ هزار به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۴۶ هزار نفر نیز پس از ابتلا به کرونا بهبود یافته‌اند.

شمار افرادی که به خاطر ابتلا به ویروس کرونا در جهان جان خود را از دست داده‌اند، بیش از ۲۸۰ هزار نفر رسید.

در شمار مبتلایان، ایالات متحده با حدود از یک میلیون و ۳۴۸ هزار نفر بیشترین تعداد را دارد و پس از آن اسپانیا با بیش از ۲۶۲ هزار و ایتالیا با بیش از ۲۱۸ هزار نفر و سپس بریتانیا، روسیه، فرانسه و آلمان هستند.

ایالات متحده با ۸۰ هزار و ۴۰ نفر و پس از آن بریتانیا با ۳۱ هزار و ۵۸۷ نفر بیشترین تعداد جان‌باخته را دارند. ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و برزیل در رتبه بعدی این جدول قرار دارد.

گرچه به خاطر روش‌های مختلف کشورها در محاسبه و پایین بودن شمار تست‌های تشخیصی در برخی از کشورها، ممکن است آمار واقعی در بسیاری از نقاط جهان پنهان مانده باشد.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *