بی‌خانمانی ۴۰۰ حاشیه‌نشین چابهاری/ وعده‌ای که پس از ۸ ماه به سرانجام نرسید/ انتقاد مردم منطقه به استفاده از آب سد زیردان برای مصارف صنعتی

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۲
به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرستان چابهار  ۴۰۰ محله حاشیه‌نشین دارد که  یک ماه پیش و با آتش سوزی جنگل‌های چابهار  بسیاری از کپرهای این اهالی  در آتش سوخت. زمانی که جنگل های اطراف مناطق حاشیه نشین چابهار آتش گرفت همه دستگاه ها به این موضوع ورود کردند، جلسات متعددی در استان تشکیل شد ولی تشکیل این جلسات خروجی که نداشت هیچ  به دست فراموشی نیز سپرده شد. قرار بود  فرمانداری و شهرداری ظرف ۶ ماه آینده این ۴۰۰  خانواری که در نواحی  جنگلی حاشیه شهر زندگی می‌کنند را تعیین تکلیف کنند که صاحب خانه شوند که با ۲ ماه از تاریخ تعیین شده هنوز اقدامی انجام نشده است.

تبدیل روستاها به مناطق حاشیه‌نشین

شه‌بخش گرگیج در گفت وگو با ایلنا، در این باره اظهار داشت: اهالی روستاها و حتی شهرهای اطراف چابهار از جمله نیکشهر، قصرقند، سراوان، ایرانشهر به دلیل عدم امکانات لازم مخصوصا در حوزه آب و کمبود امکانات اولیه برای  زندگی با شرایط بهتری به حاشیه این شهرستان مهاجرت کردند. چرا که با مهاجرت صاحب ملکی می‌شوند که به لحاظ ارزش ریالی ارزش‌اش نسبت به روستای محل سکونت‌شان بیشتر خواهد بود.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان عنوان کرد: مناطقی که امروز به عنوان حاشیه نشین شهرستان چابهار از آنها نام برده می شود روزگاری روستاها و محله‌هایی با قدمتی طولانی بودند که سالیان سال مردم در آنجا به زندگی مشغول بودند مثل روستای “کم”، “رمین”، “عثمان‌آباد”، “میرآباد” و “مراد آباد” که ۲ مورد آخر روستاهای چسبیده به این شهرستان بودند که امروزه متاسفانه تبدیل به مناطق حاشیه نشین شده‌اند.

گرگیج ادامه داد: “رمین” ، “عثمان آباد” و “کم” دارای کد روستایی‌اند که به دلیل حاشیه نشینی این روستاها از جمله “کم” از شرایط بسیار نامساعدی برخوردارند. این روستا با جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر جمعیت هنوز از امکانات اولیه از جمله آب و برق برخوردار نیست.

روند کاری بنیاد مسکن رضایت بخش نیست

وی بیان کرد: اگر زمانی که با اجرای طرح هادی که کاربری ها مشخص شد، خیابان ها را هم به همین شکل ساماندهی  می‌کردند و نظارت بیشتری برای ساخت و ساز در این مناطق وجود داشت و همچنین اختیارات را به مجموعه مدیریت های روستایی از جمله شورا و دهیاری می سپردند الان شاهد این همه مشکل در حاشیه شهرستان چابهار نبودیم.

گرگیج گفت: یک‌سال  است ساماندهی منطقه حاشیه نشین چابهار را به بنیاد مسکن سپرده‌اند. اما روند کار بسیار کند پیش می‌رود و قابل قبول نیست. در این یک سال تنها اقداماتی که انجام شده تشکیل پرونده برای تحویل زمین اهالی و همچنین بازگشایی معابر بوده و هنوز هیچ‌گونه ساخت و ساز و خدماتی مانند آبرسانی در آنجا انجام نشده است.

واگذاری ۶۷ هزار هکتار از اراضی چابهار به مناطق آزاد

وی تصریح کرد: در مصوبه اخیر هیات وزیران  ۶۷ هزار هکتار از باقی مانده اراضی شهر چابهار به منطقه آزاد واگذار شده که به اعتقاد برخی تصویب این طرح قدم مثبتی است اما به نظرم این طرح اصلا طرح مناسبی نیست چرا که علت عمده حاشیه‌نشینی شهر چابهار به دلیل بنگاه‌های اقتصادی مثل خود همین منطقه آزاد بوده که  از درآمد آن مردم منطقه هیچ سود و منفعتی نبردند.

قیمت هر تانکر آب ۲۰۰ هزار تومان

گرگیج در بخش دیگری از صحبت هایش به عدم امکانات آموزشی و بهداشتی مردم حاشیه نشین چابهار اشاره کرد و افزود: متاسفانه این مردم به لحاظ امکانات آموزشی و بهداشتی نیز در شرایط بسیار بحرانی قرار دارند. آب مورد نیازشان را خودشان به صورت تانکر آن هم به قیمت ۲۰۰ هزارتومان تامین می کنند چرا که آبرسانی سیار ندارند.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: البته ناگفته نماند شاخص دسترسی به آب شرب در شهرستان چابهار نیز ۱۹ درصد است و آب به شکل جیره بندی در اختیار مردم قرار می گیرد که حال و روز شهرنشینان نیز بهتر از حاشیه نشینان نیست. آب شهرستان از طریق آب شیرین کن بسیار قدیمی از شهرستان کنارک به وسیله لوله‌های فرسوده منتقل می شود که  برای حل این مشکل باید اعتبار در اختیار استان قرار دهند.

معترض بهره برداری آب سد زیردان برای مصارف صنعتی هستیم

وی عنوان کرد: همچنین نسبت به مصارف صنعتی پتروشیمی از سد زیردان به شدت معترضیم و تحت هیچ شرایطی آب این سد برای حوزه صنعت نباید استفاده شود. چه ضرورتی دارد وقتی دریا در ۵۰۰ متری این صنعت قرار دارد از آن استفاده نمی کنند. این آب برای مصارف مردمی با جمعیت ۱۸۰ هزار نفر  است که مبنای شکل گیری روستاهای شان در طول رودخانه بر اساس همین سد و رودخانه است. برداشت های بی‌رویه از آب سد برای مصارف صنعتی باز هم باعث بی آبی و مهاجرت اهالی این مناطق به حاشیه شهرستان می شوند.

بیشتر حاشیه‌نشینان  بیکارند

گرگیج اظهار داشت: مردم حاشیه نشین در چابهار یا صیادند و یا کارگر ساختمانی‌ که در حال حاضر بیشترشان بیکارند. نوع زندگی مردم اینجا با جامعه شهری کاملا متفاوت است. اینجا ۶ الی ۷ خانوار در یک خانه زندگی می‌کنند و از هر ۳۰ نفر یک نفرشان مشغول به کارگری اند و به لحاظ وضعیت شغلی در شرایط بغرنجی به سر می برند.

وی گفت: به لحاظ قانون مناطق حاشیه نشین حتما و باید از خدماتی مثل آب و برق برخوردار باشند. هر جایی که انسان زندگی کند حتی اگر ایرانی هم نباشد وظیفه دولت است که حداقل امکاناتی مثل آب و برق شان  را تامین کند در صورتی که صددرصد مناطق حاشیه نشین چابهار که ۷۰ درصد جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند صدرصد ایرانی و دارای شناسنامه و ملیت ایرانی‌ هستند.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ادامه داد: بندری که محور توسعه شرق کشور و معاف از تحریم است و همچنین از طرف مرز میلک محل ترانزیت ۲ کشور پاکستان و افغانستان است و شرق آسیا را به شرق اروپا متصل می‌کند جاده‌هایش از زیرساخت های بسیار نامطلوبی برخوردار است.

گفتگو: مریم بازوند

 خبرگزاری ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *