افشاگری عضو کمیسیون صنایع مجلس از انحصارگرایی در واردات قطعات خودرو / ۵ نفر ‌۷۰درصد قطعات ‌را وارد می‌کنند

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۷

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واردات قطعات خودرو اکنون در دست تعداد معدودی از افراد و مافیا قرار گرفته و این موضوع یکی از اشکالات اساسی صنعت خودرو در شرایط کنونی است.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: نخستین مشکل در حوزه خودرو عدم وجود استراتژی است زیرا در این حوزه تاکنون هیچ استراتژی مشخص و کارآمدی وجود نداشته است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: با توجه به این موضوع طبیعی است که ما از کشورهایی که در حوزه خودروسازی قوی هستند عقب بمانیم و  نبود یک سازمان در حوزه قطعه‌سازی خودرو یکی دیگر از مشکلات صنعت خودرو است زیرا یک نظام جامع با مدیریت قوی در حوزه تولید قطعات خودرو در کشور وجود ندارد.

حسینی‌کیا ابراز کرد: از سوی دیگر انحصار واردات در دست عده‌ای معدود از افراد است و بیش از 60 تا 70 درصد قطعات واردشده تنها در دست 5 تا 6 نفر از افراد است و طبیعی است که وقتی انحصار به وجود می‌آید به‌طور قطع پشت‌سر آن فساد ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که انحصار باشد به‌طور قطع یک مافیایی به وجود می‌آید که هر جا که آنها اراده کنند خودروسازی را به تمام معنا تحت سلطه خود می‌گیرند گفت: دولت باید در این حوزه فضای رقابتی ایجاد کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع  و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید به اینکه “باید یک شرایطی را در خودروسازی ایجاد کنیم که خودرو به‌صورت رقابت‌پذیر، ارزان‌قیمت و صادرات‌محور تولید شود” بیان کرد: در این صورت براساس ذائقه مشتری خودرو تولید خواهیم کرد زیرا اکنون بر اساس ذائقه مشتری این خودروها تولید نمی‌شود بلکه ما این خودروها را به مشتری تحمیل کرده‌ایم.

وی با تصریح به اینکه “به‌نظر بنده در عرصه خودرو یک مافیا شکل گرفته که اگر قرار باشد این مافیا از ریشه خشکانده شود نیازمند این است تدابیرمان را درست کنیم” گفت: یکی از تدابیری که باید به‌طور جدی درست شود این است که باید نقدینگی جامعه را به‌سمت تولید و اشتغال جهت‌دهی کنیم.

حسینی‌کیا بیان کرد: اکنون قوه قضائیه به‌طور جدی برای رسیدگی به پرونده تخلفات عرصه خودروسازی پای کار آمده و یک بارقه امید را در دل همه مردم زنده کرده است اما دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باید پای کار بیایند و به‌سمت نجات عرصه خودروسازی حرکت کنیم.

وی با انتقاد از گرانی مجدد خودرو، رشد نرخ ارز، نقدینگی سرگردان و کاهش عرضه خودرو را از جمله دلایل افزایش قیمت خودرو برشمرد و گفت: مادامی که نقدینگی سرگردان موجود در جامعه به‌سمت تولید سوق داده نشود و بخش دلالی و سفته‌بازی اعتبارات را ببلعد، وضعیت صنعت نه‌تنها بهبود نمی‌یابد بلکه روز به روز بدتر نیز می‌شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب نقدینگی سرگردان موجود در کشور را به‌سمت رونق تولید هدایت کند در غیر این صورت سیل این اعتبارات موجب نابودی بیشتر بازار سکه، ارز، خودرو و مسکن خواهد شد.

وی با بیان اینکه به‌دلیل وجود برخی از مافیاهای خارج از خودروسازی این مافیاها نمی‌گذارند خودرو سروسامانی مناسب داشته باشد گفت:  باید چاره‌اندیشی شود تا در حوزه خودرو یکی اینکه شیفت کاری آنها و ظرفیت تولیدی آنها به حداکثری خود برسد و  باید برویم به این سمت که اگر لازم شد همان‌طور که دولت یک زمانی به این نتیجه رسید که برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی خودروهای دسته‌دوم وارد کند شاید یک روزی هم به نقطه‌ای برسد که دولت به‌صورت محدود یک سری ماشین ارزان‌قیمت را وارد کند.

حسینی‌کیا با تذکر اینکه خودروسازان از ظرفیت افزایش تولید در ساماندهی بازار غافل شده‌اند عنوان کرد: ایران خودرو در کشور مراکزی دارد که می‌توان با تولید سه‌شیفت نه‌تنها نیاز بازار را تأمین کرد بلکه اشتغالزایی را نیز بهبود بخشید.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی درباره برخی انتقادات مبنی بر اینکه دولت باید به‌جای تخصیص ارز دولتی برای واردات تایر، از این اعتبار برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی استفاده کند عنوان کرد: مادامی که زمینه تولید لاستیک خودروهای سنگین در داخل کشور فراهم نشده است، نمی‌توان از واردات تایر جلوگیری کرد اما با حمایت از تولیدکنندگان داخلی زمینه تحقق این مهم فراهم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *