هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران درباره دسترسی به دو سایت هسته‌ای

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۶

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه به ایران هشدار داده است که اگر تا پایان ژوئیه، ماه میلادی جاری، اجازه دسترسی به دو سایت قدیمی را به بازرسان این نهاد ندهد، برای این کشور «بد» خواهد شد.

رافائل ماریانو گروسی

رافائل ماریانو گروسی در مصاحبه با وال استریت جورنال گفته است: من تاکید می‌کنم کاملا ضروری است که ما این چالش را خیلی سریع حل و فصل کنیم. این (مساله) کنار گذاشته نخواهد شد.

وی تصریح کرده است: اجازه دسترسی به بازرسان ما بدهید.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن در گزارشی اعلام کرد که ایران در چهار ماه گذشته اجازه دسترسی به دو محل را نداده است و این مایه نگرانی جدی است.

به دنبال اقدام ایران در جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دو سایت هسته‌ای، در ۳۰ خرداد سال جاری شورای حکام آژانس قطعنامه توبیخیِ پیشنهادی سه کشور اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را تصویب کرد.

آژانس می‌گوید، احتمال دارد در این دو سایت در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، فعالیت‌هایی انجام شده باشد که ایران پیشتر دربارهٔ آن گزارش نداده بود.

تهران با رد این رویکردها یکی از دلایل مخالفت با دسترسی را مبنای ادعاهای آژانس عنوان می‌کند: آرشیو هسته‌ای که توسط ماموران اسرائیل از ایران خارج شد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ۳۱ خرداد گفت که درخواست آژانس برای بازرسی از دو سایت مشکوک به فعالیت هسته‌ای در ایران «مبتنی بر مدارک ادعایی و جعلی» است که از «طریق عملیات جاسوسی اسرائیل» به دست آمده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی، از جمله رویترز، با اشاره به این که برخی گزارش‌های آژانس را دیده‌اند می‌گویند، این دو محل سایت‌هایی هستند که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.

در گزارش‌ها گفته شده یکی از این دو محل احتمالاً منطقه تورقوزآباد در جنوب تهران است، مکانی که نخستین بار بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، آن را در صدر اخبار بین‌المللی قرار داد.

منبع: وال استریت جورنال و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *