سهم مجلس یازدهم از بودجه ۹۹: ارثیه تاجگردون برای «مجلس انقلابی»

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۵

 اسفندماه سال گذشته، لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس داده بود و کلیات آن توسط نمایندگان رد شده بود، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس وقت مجلس در زمان رد بودجه گفته بود:«مجلس بعدی آن را بررسی خواهد کرد».

این اتفاق نیافتاد و مجلس در پی همه‌گیری کرونا تعطیل شد. به خواست علی‌ لاریجانی و با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی، قانون بودجه خارج از روال عادی مجددا به کمیسیون تلفیق مجلس بازگشت و در نهایت بدون اینکه دوباره به صحن بیاید، در کمیسیون برنامه و بودجه نهایی و تصویب شد و به شورای نگهبان رفت. از این رو در واقع بودجه سال ۹۹ کشور بدون تصویب در مجلس به شکل قانون درآمد.

این کار توسط غلامرضا تاجگردون، رئیس وقت کمیسیون بودجه و علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس صورت گرفت. همان زمان محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد وضعیت بررسی لایحه بودجه ۹۹ در مجلس گفته بود:« آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با خنده همه تبصره ها را تصویب می‌کند و می‌رود. دیروز [یکشنبه، اول دی] نیز رئیس کمیسیون تلفیق بودجه آقای تاجگردون شد. شرایط به گونه‌ای رقم خورده تا نمایندگانی که بودجه بلد بودند عضو کمیسیون تلفیق نشوند.»

این درحالی بود که لاریجانی در انتخابات مجلس جدید شرکت نکرده بود و بودجه‌بندی مجلس و نهادهای مرتبط با مجلس برای او که خودش و نزدیکانش نظیر؛ کاظم جلالی و بهروز نعمتی که دیگر در مجلس نبودند اهمیت خاصی نداشت. اما برای غلامرضا تاجگردون که دوباره به مجلس راه یافته بود، احتمالا دستکاری ارقام بودجه مربوط به مجلس می‌توانست معنادار باشد.

۷۰ میلیارد برای قالیباف

نگاهی به این ردیف‌های بودجه‌ای حتی احتمال اینکه رد اعتبارنامه تاجگردون، در واقع جنگ بر سر تصاحب این بودجه‌ها پشت نقاب مبارزه با فساد بوده را هم تقویت می‌کند.

در لایحه ارائه شده از طرف دولت به مجلس، بودجه خود مجلس و نهادهای وابسته نظیر دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و کتابخانه و مرکز اسناد، ارقام دیگری ثبت شده اما تاجگردون در کمیسیون برنامه و بودجه این ارقام را بالاتر برده و حالا میراث به جا مانده برای مجلس یازدهم بسیار بیشتر از چیزی است که در لایحه دولت بوده.

در لایحه دولت بودجه مجلس برای امور سالانه قانونگذاری و نظارت و غیره ۵۰۱ میلیارد و ۶۶۴ میلیون و ششصدهزار تومان بود، اما در کمیسیون برنامه و بودجه این رقم به ۵۷۱ میلیارد و ۶۶۴ میلیون و ششصدهزارتومان افزایش یافته است.

نگاهی به این ردیف‌های بودجه‌ای حتی احتمال اینکه رد اعتبارنامه تاجگردون، در واقع جنگ بر سر تصاحب این بودجه‌ها پشت نقاب مبارزه با فساد بوده را هم تقویت می‌کند.

این اتفاق زمانی افتاده که راهیابی قالیباف به مجلس قطعی شده و ریاست او بر مجلس جدید بدیهی بوده و در واقع این ۷۰ میلیارد تومان افزایش بودجه را می‌توان هدیه تاجگردون به قالیباف دانست.

از سه نهاد مهم دیگر که در حیطه مجلس فعالیت می‌کنند، ریاست دو نهاد یعنی دیوان محاسبات و کتابخانه و مرکز اسناد، از خارج مجلس انتخاب یا انتصاب می‌شود. ولی ریاست مرکز پژوهش‌ها به یکی از نمایندگان می‌رسد و این مرکز بازوی بسیار مهم اطلاعاتی نیز هست.

در دوره ریاست حداد عادل این مرکز تحت ریاست احمد توکلی بود، در دوره لاریجانی به کاظم جلالی رسید و حالا برای دوره قالیباف، این احتمال وجود داشت که در ازای هدیه هفتاد میلیاردی تاجگردون به قالیباف، او به ریاست مرکز پژوهش‌ها برسد. به ویژه با درنظر گرفتن این نکته که در مجلس جدید امکان رای آوردن تاجگردون برای ادامه ریاست در کمیسیون برنامه و بودجه وجود نداشت.

دورخیر تاجگردون، برد زاکانی

ردیف بودجه مرکز پژوهش‌ها هم نشان از آن دارد که بودجه این مرکز برای سال ۹۹ در لایحه دولت، ۷۹ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و نهصد هزار تومان بوده که در کمیسیون به ۹۹ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و نهصدهزار تومان افزایش یافته است. یعنی ۲۰ میلیارد تومان افزایش بودجه سالانه و رسیدن به مبلغی نزدیک به صد میلیارد تومان.

در دعوای اعتبارنامه تاجگردون نفر اول این جنگ، زاکانی بود. چهره نزدیک به احمد توکلی که سال‌هاست به دنبال پس گرفتن مرکز پژوهش‌هاست و حالا سه چهره نزدیک به او یعنی نادران و زاکانی و احمد امیرآبادی از چهره‌های شاخص مجلس هستند. آنها تاجگردون را شکست می‌دهند و دو هفته بعد، زاکانی به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، اختیار بودجه نزدیک به صد میلیاردی این مرکز را به دست می‌گیرد.

دیوان محاسبات هم که به مهرداد بذرپاش رسید، سرنوشتی مشابه دارد. بودجه دیوان در لایحه پیشنهادی دولت، ۵۵۴ میلیارد و ۶۷۷ میلیون و صدهزار تومان بود که در کمیسیون به ۶۲۵ میلیارد و صد میلیون تومان افزایش یافت. یعنی هفتاد میلیارد و ۴۲۲ میلیون و نهصدهزار تومان افزایش. اینکه این جایگاه برای کدام گزینه مورد نظر تاجگردون و قالیباف رزرو شده و حالا به بذرپاش رسیده مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد که اگر تیم زاکانی و دوستانش در جنگ اول پیروز نمی‌شدند، احتمالا امروز شخص دیگری به جای بذرپاش نشسته بود.

درباره بودجه کتابخانه و مرکز اسناد مجلس هم همین اتفاق تکرار شده و بودجه ۲۵ میلیارد تومانی این مرکز در لایحه، توسط کمیسیون به ۴۵ میلیارد تومان افزایش یافته و احتمالا این روزها حجت الاسلام قاسمیان که از طرف قالیباف به ریاست کتابخانه و مرکز اسناد منصوب شده، دعاگوی لطف و کرم تاجگردون و افزایش ۲۰ میلیارد تومانی بودجه سالانه‌اش است.
زیتون ـ مهسا محمدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *