افزایش دوباره قیمت سکه و ارز در ایران, دلار به ۲۳ هزار و ۵۳۰ تومان

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۸
در پی تزریق حدود یک میلیارد دلار ارز در بازارهای داخلی توسط بانک مرکزی ایران طی هفته گذشته، قیمت دلار از نزدیک ۲۶ هزار تومان در ابتدای هفته به حدود ۲۱ هزار تومان در انتهای آن کاهش یافت، اما در هفته جاری دوباره نرخ ارز روند صعودی داشته است.

قیمت دلار روز چهارشنبه در بازار آزاد ایران به ۲۳ هزار و ۵۳۰ تومان افزایش یافت.

قیمت دلار ابتدای سال جاری ۱۶ هزار تومان و ابتدای تیرماه ۱۸ هزار تومان و ابتدای ماه جاری حدود ۲۱ هزار تومان بود.

بانک مرکزی در پی اوج‌گیری سریع نرخ ارز و افزایش انتقادها، روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه هفته گذشته مجموعا حدود یک میلیارد دلار در بازار تزریق کرد و مقداری از قیمت ارز کاسته شد، اما از هفته جاری ارزش دلار در مقابل ریال دوباره در حال افزایش است.

روز چهارشنبه قیمت سکه بهار آزادی نیز دوباره ۱ درصد، معادل ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده بود طی ۱۵ سال گذشته ۲۸۰ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شده است.

در این مدت همواره تراز تجارت خارجی ایران مثبت بود و دولت می‌توانست با تزریق ارز و بصورت مصنوعی جلوی افت ارزش ریال را بگیرد، اما گزارشها حاکی است برای اولین بار تراز تجارت خارجی ایران منفی شده و کشور با کمبود ارز مواجه است.

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در سه ماهه ابتدایی سال صادرات غیرنفتی کشور ۴۴ درصد افت کرده و به ۶.۴ میلیارد دلار سقوط کرده است. واردات کشور نیز به رغم افتی ۲۷ درصدی حدود ۷.۶ میلیارد دلار بوده است. بدین ترتیب، تراز تجارت غیرنفتی کشور در بهار سال جاری ۱.۲ میلیارد دلار به زیان ایران بوده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است کل صادرات نفتی و غیرنفتی ایران در سال جاری حدود ۴۶ میلیارد دلار باشد و واردات کشور ۱۸ میلیارد دلار بیشتر از این رقم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *