سکته بورس و رونق مسکن: سودگران جابجا می‌شوند؟

By | ۱۳۹۹-۰۵-۲۷

شاخص بورس اوراق بهادار تهران برای دومین روز پیاپی عقب‌نشینی کرد و به کمتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد بازگشت. همزمان با افت شاخص بورس تقاضا برای خرید مسکن در تهران افزایش یافت. بورس جذابیتش را از دست داده و سودگران به بازار مسکن باز می‌گردند؟

.شاخص بورس تهران در روز متوالی حدود یکصد و شصت هزار واحد کاهش یافت. همزمان با این افت اما مشاوران املاک و یک عضو انجمن انبوه‌سازان می‌گوید تقاضا برای خرید خانه افزایش یافته است. آیا سوداگران دوباره جابجا می‌شوند؟

یکشنبه ۲۶ مرداد شاخص بورس تهران ۸۸ هزار واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۸۱۵ هزار واحد رسید. یک روز قبل نیز شاخص بورس ۷۲ هزار واحد عقب‌نشینی کرده بود.

همزمان با کاهش شاخص بورس که از روزهای پایانی هفته گذشته آغاز شده، خبرگزاری‌های دولتی تدام افت شاخص در روزهای اخیر را «طبیعی» و «اصلاح قیمت‌ها پس از یک دوره رشد» توصیف کردند.

حسین خزلی که سایت «بورس‌نیوز» او را کارشناس بازار سرمایه معرفی کرده، گفت که بورس تهران پس از یک دوره رشد با شیب تند، «سنگین شده و به استراحت نیاز دارد».

خبرگزاری مهر اما به نقل از «کارشناسان»، سهامداران حقیقی و «واکنش‌های هیجانی» را یکی از علل عقب‌نشینی شاخص بورس دانست و از زبان مهدی رباطی که او نیز «کارشناس بازار سرمایه» معرفی شد، نوشت: شاخص کل در شش ماهه دوم سال از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد فراتر خواهد رفت.

رضا خانکی که از او نیز به عنوان «کارشناس بازار سرمایه» نام برده شده، افت شاخص را «اصلاح قیمت‌ها» خواند و گفت: «اتفاق ویژه ای در بازار به وقوع نپیوسته و روند بازار روند طبیعی است».

کاهش شاخص بورس در روزهای گذشته موجب نگرانی سهامداران حقیقی شده است که به امید حفظ ارزش دارایی‌هایشان در شرایطی که رکود و تورم توامان روز به روز دارایی‌های موجود اندک را بی‌ارزش‌تر می‌کند به بورس روی آورده‌اند. به گونه‌ای که بورس نیوز از تشکیل صف فروش سهامداران حقیقی خبر داده است. این خروج اما معنای دیگری نیز می‌تواند داشته باشد؛ کوچ سوداگران و سهام‌بازان به یک بازار تازه.

بورس اوراق بهادار تهران از ماه‌های پایانی سال گذشته پس از مجوز تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، در مسیر صعودی قرار گرفت و در ماه جاری از مرز شاخص ۲ میلیون واحد نیز عبور کرد.

برخی کارشناسان اقتصادیِ منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی اما رشد بورس را «حبابی» دانسته و نسبت به ترکیدن آن و ریزش شاخص هشدار داده بودند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اما یکشنبه گفت که دولت به عرضه سهام شرکت‌ها و بنگاه‌هایش در بورس ادامه خواهد داد. پیش از این قرار بود در دومین مرحله عرضه دارایی‌هایی دولت سهام سه پالایشگاه در ماه جاری فروخته شود. این عرضه اما تا هفته دولت به تاخیر افتاده است.

فروش اوراق سلف نفت هم که روحانی از آن به عنوان «گشایش اقتصادی» نام برده، پس از مخالفت نمایندگان مجلس و نامه‌ای که‌ محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، دو عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مخالفت با این طرح به علی خامنه‌ای نوشتند ، به تعویق افتاده است.

خروج از بورس؛ هجوم به بازار مسکن

همزمان با تداوم افت شاخص بورس، «اقتصاد آنلاین» از هجوم کسانی که «در ماه‌های گذشته در بورس سود کلان کسب کرده‌اند» به بازار مسکن خبر داد.

محمد مافی، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران افزایش تقاضا برای خرید مسکن در پایتخت را تایید کرده و گفته است: « سرمایه گذارانی که در بورس سود بالایی کسب کرده‌اند، برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به بازار مسکن روی آورده‌اند».

مشاوران املاک در تهران به اقتصاد آنلاین گفته‌اند که تقاضا برای خرید ملک در روزهای گذشته افزایش یافته و «حجم معاملات به ویژه در مناطق شرق و غرب پایتخت بیشتر شده است».

همزمانی افزایش معاملات مسکن در تهران و تشکیل صف فروش در تالار سرمایه می‌تواند ارتباط میان افت شاخص و خروج بخشی از سوداگران از بازار سرمایه و کوچ آن به بازار مسکن را تایید کند.

قیمت مسکن در ماه‌های گذشته همچنان روند افزایشی گذشته را ادامه داده اما شیب آن کاهش یافته است. با این حال سیاست دولت برای پرداخت تسهیلات بانکی به انبوه‌سازان که به منظور رونق بخشی به بخش مسکن اجرا خواهد شد، تندتر شدن شیب قیمت‌ها در ماه‌های آینده را محتمل می‌کند.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *