موج افشای آزار و تجاوز جنسی؛ از آیدین آغداشلو تا کیوان امام‌وردی

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۲

به دنبال موج افشاگری‌ در رسانه‌های اجتماعی درباره «‌تجاوز‌ جنسی» کیوان امام‌وردی، فعال حوزه گردشگری به چندین زن جوان، یک روزنامه‌نگار نیز آیدین آغداشلو، نقاش سرشناس ایرانی را به «آزار جنسی» علیه خود متهم کرد.

سارا امت‌علی، روز شنبه اول شهریور، در یک مجموعه توییت، اعلام کرد این «آزار جنسی» ۱۴ سال پیش در جریان یک دیدار کاری، در دفتر آغداشلو روی داده و اکنون «دیگر دلیلی برای حمل مصلحت‌اندیشانه» این ماجرا نمی‌بیند.

این روزنامه‌نگار حوزه فرهنگی تاکید کرد: «همه‌ این سال‌ها از ترس کسانی که خواهند گفت مدرکی برای اثبات ادعایت نداری، یا کسانی که حاضر نیستند بپذیرند آغداشلو با تمام دانش و هنرش یک آزارگر جنسی است، سکوت کردم.»

به نوشته امت‌علی، در تابستان ۱۳۸۵، زمانی که او قصد داشته درباره یک نمایشگاه در موزه‌ ملی ایران با آغداشلو مصاحبه کند، این نقاش «اصرار» کرده بود مصاحبه در دفتر او انجام شود.

امت‌علی ادامه داد وقتی علی‌رغم میلش، به دفتر آغداشلو رفته، او را دیده که «لخت بود و فقط یک عبای قهوه‌ای روی دوشش بود.»

این روزنامه‌نگار نوشت آغداشلو «محکم بغلم کرد، تنم را به خودش فشار می‌داد و تلاش می‌کرد لب‌هایم را ببوسد.»

آیدین آغداشلو هنوز در مورد اظهارات خانم امت‌علی اظهارنظری نکرده است.

طرح اتهام «آزار جنسی» علیه این نقاش معروف در حالی است که در روزهای اخیر روایت‌های مشابهی از افشای آزارهای جنسی از سوی برخی کاربران زن در توییتر مطرح شده است.

گروهی از آنها، کیوان امام‌وردی، فعال حوزه گردشگری را متهم به تجاوز از طریق دعوت دختران عمدتا دانشجو به خانه خود و از بین‌بردن هوشیاری آنها از طریق شراب‌ آلوده شده با قرص خواب کرده‌اند.

یکی از قربانیان نوشت: «کاش من تنها بودم. اگر فقط به من تجاوز کرده بودی، حرفی نمی‌زدم و به تراپی ادامه می‌دادم، اما الان می‌بینم به تن خیلی‌ها دست‌درازی کردی با سناریوهای مشابه.»

برخی از این زنان نیز اعلام کرده‌اند که در سفرهای تفریحی یا علمی به برخی شهرها و جزیره‌ها، در دام امام‌وردی افتاده و قربانی تجاوز شده‌اند.

در پی انتشار اخبار درباره این «متجاوز سریالی به دختران»، اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه به فارغ‌التحصیلی امام‌وردی در سال ۱۳۸۹ در مقطع کارشناسی از دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه تهران اشاره شده و آمده است که او «از تاریخ مذکور، هیچ‌گونه ارتباط آموزشی، پژوهشی و اداری با دانشگاه نداشته و ندارد.»

دانشگاه تهران، ضمن «اظهار تاسف و بدون داوری در خصوص موارد اعلام‌شده»، تاکید کرد بررسی و رسیدگی به چنین اتهاماتی «از حیطه اختیارات و اراده دانشگاه خارج است، اما نهایت همکاری را با مراجع قانونی ذیربط برای بررسی این موضوع انجام خواهد داد.»

امام‌وردی هنوز واکنشی به اتهام‌ها علیه خود درباره تجاوز نشان نداده است.

در سال‌های اخیر و به ویژه پس از جنبش «می‌تو» (من هم) در آمریکا، افشاگری علیه آزارگران جنسی در سراسر جهان افزایش یافته است.

سه سال پیش، ده‌ها زن هاروی واینستاین، تهیه‌کننده مطرح و بانفوذ هالیوود، را به آزار و تعرض جنسی علیه خود متهم کردند که منجر به تشکیل پرونده‌ای قضایی علیه او شد.

این اتفاق الهام‌بخش زنان بسیاری دیگر در جهان برای شکستن سکوت خود و افشای آزارهای جنسی شد.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *