درگیری ماموران با اهالی روستایی که بنیاد مستضعفان می‌خواهد تخریبش کند

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۶

ماموران امنیتی در ایران در روز چهارشنبه با اهالی روستای ابوالفضل، در حاشیه اهواز درگیر شده‌اند و تصاویر منتشرشده حاکی از پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله ساچمه‌ای است.

روستای ابوالفضل ۳۰۰ خانوار دارد و بنیاد مستضعفان با ادعای مالکیت زمین‌های آن به دنبال تخریب روستا است.

در روستای ابوالفضل چه رخ داده؟

عصر چهارشنبه ماموران شهرداری و نیروی انتظامی با لودرهایی به روستای ابوالفضل رفته‌اند.

اهالی روستا به حضور ماموران اعتراض می‌کنند و کار به درگیری و پرتاب سنگ می‌کشد.

در یکی از ویدئوهای همرسانی‌شده از درگیری روستای ابوالفضل ماموری در حال تیراندازی دیده می‌شود و صدای شلیک نیز می‌آید.

علاوه بر این در دیگر ویدئوها چند نفر از اهالی روستا آنچه را به نظر زخم گلوله ساچمه‌ای می‌آید، روی بدنشان نشان می‌دهند.

مردم روستا چه می‌گویند؟

اهالی روستا می‌گویند ماموران بدون اخطار قبلی قصد تخریب خانه‌ها را داشته‌اند.

آنها با نشان دادن جای زخم‌های گلوله‌های ساچمه‌ای و پوکه‌های گاز اشک‌آور می‌گویند یگان ویژه به منطقه فرستاده شده و ماموران به آنها حمله کرده‌اند.

یک روحانی شیعه، که به نظر می‌رسد امام جماعت منطقه است، می‌گوید: “کدام دولتی این کار را می‌کند؟ اشک‌آور می‌زنند به بنده؟ اشک‌آور می‌زنند به این بدبخت‌ها، به این بچه‌ها؟ کدام کشور اسلامی این کار را می‌کند؟”

روزنامه شرق، چاپ تهران، در گزارشی از سابقه نزدیک به ۴۰ ساله سکونت آنها در این منطقه نوشته و می‌گوید “آنها می‌خواهند سابقه سکونتشان از سوی تصمیم‌سازان به رسمیت شناخته شود.”

در گزارش شرق آمده که اهالی روستا “اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد از سال ۶۴ تا ۷۰، بخشی از اهالی روستا از طریق طرح سلمان، آب کشاورزی برای کشت گندم و جو و سبزی و صیفی در اختیار داشته‌اند”.

بنا به این گزارش چند نفر از ساکنان روستا با اتهام سکونت و ساخت‌وساز غیرقانونی بازداشت شده و به زندان افتاده‌اند.

یکی از آنها به شرق گفته: “برای همین صبح‌ها اول کنترل می‌‎کنیم که مأموری در کوچه و خیابان نباشد و بعد از خانه خارج می‌شویم.”

مقام‌های حکومتی چه می‌گویند؟

سرهنگ محسن دالوند، رئیس پلیس اهواز، به فارس گفته یک نفر از ماموران شهرداری و چهار نفر از ماموران نیروی انتظامی در اثر پرتاب سنگ معترضان زخمی شده‌اند.

آقای دالوند تیراندازی ماموران را هم تکذیب کرده است.

با وجود تکذیب شلیک از طرف او، علی بیرانوند، معاون دادستان اهواز، درباره شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به سوی مردم روستای ابوالفضل گفته ماموران “به صورت هوایی با اسلحه ساچمه زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند .”

آقای بیرانوند گفته ویدئوهای منتشرشده ” با تقطیع کلیپ‌ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.”

او گفته با “زمین خواری افراد مفسد که خود را در پشت افراد عادی مخفی می کنند” برخورد خواهد شد.

جمال عاملی نیسی، فرماندار اهواز تخریب خانه‌ها را تکذیب کرده و گفته “اقدامات و برخوردهای صورت‌گرفته در مقابله با تصرفات غیرقانونی جدا از منازل سازمانی این منطقه است و تخریب منازل مسکونی کاملاً کذب است”.

بنیاد مستضعفان چه می‌گوید؟

با وجود تکذیب تخریب خانه‌ها از طرف فرماندا روابط عمومی بنیاد مستضعفان گفته: “تخریب خانه‌های روستا با حکم قضایی صورت گرفته است”.

روز پنجشنبه هم این نهاد با انتشار اطلاعیه‌ای گفت “اقدام روز گذشته، گرچه در جهت جلوگیری از توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد”.

با این وجود بنیاد مستضعفان گفته که “به محض اطلاع از موضوع، درخواست توقف اجرای احکام صادره را خواستار شد.”

این نهاد می‌گوید می‌خواهد “خانواده‌های محروم ساکن این اراضی” را ظرف دو هفته شناسایی کرده و با پرداخت “هزینه‌ پیش‌پرداخت مسکن” آنها را به مکانی دیگر منتقل کند.

در حالی که گزارش شده ۳۰۰ خانوار در روستای ابوالفضل سکونت دارند، روابط عمومی بنیاد مستضعفان به “۳۶ خانوار ساکن” اشاره کرده است.

بنیاد مستضعفان چیست و مستضعفان کیستند؟

بنیاد مستضعفان کمی پس از انقلاب ۵۷ به دستور آیت‌آلله روح‌الله خمینی، رهبر قبلی ایران، تشکیل شد و یکی از بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی در ایران است و ارزش دارایی‌های آن به چندین میلیارد دلار می‌رسد.

باشگاه ایرانیان دبی
باشگاه ایرانیان دبی، متعلق به بنیاد مستضعفان، پیش از این باعث انتقاد برخی محافظه‌کاران از این نهاد شده

در سال ۱۳۹۶ که برای اولین بار تراز مالی این نهاد منتشر شد مشخص شد که بنیاد مستضعفان در کل سال ۱۳۹۵ در مجموع ۵۳۴ میلیارد تومان هزینه کمک‌های بلاعوض کرده است که حدود ۳۲۶ میلیارد آن به معاونت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری بوده است.

وظیفه بنیاد مستضعفان آن بوده که دارایی‌های خاندان شاه سابق و وابستگان حکومت او را مصادره کند “تا به نفع مستمندان صرف گردد.”

در سال‌های اخیر واگذاری املاک مصادره‌ای به وابستگان حکومت فعلی بارها جنجال‌برانگیز شده است.

به تازگی پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، از برخی مقام‌های عالی حکومت ایران برای تصرف املاک مردم بدون پرداخت هزینه انتقاد کرد.

آقای فتاح کمی بعد بابت حرف‌هایش از این افراد عذرخواهی کرد.

مقام‌های عالی حکومت ایران خود را خدمتگزار مستضعفان معرفی می‌کنند و در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی این اصطلاح معمولا به افراد کم‌درآمد اشاره دارد.

البته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به تازگی تفسیر متفاوتی از این اصطلاح داده است.

شعار یا حسین روی پورشه
در حالی که پس از انقلاب ۵۷ مقام‌های عالی روی “ساده‌زیستی” تاکید می‌کردند، تجملات و نشانه‌های ثروت در سبک زندگی وابستگان حکومت بیشتر و بیشتر دیده می‌شود

آقای خامنه‌ای در ۶ آذر ۱۳۹۸، یعنی کمتر از دو هفته پس از اعتراضات خونبار آبان ۹۸ به افزایش غافلگیرانه قیمت بنزین گفت اصطلاح مستضعف به اقشار فرودست اشاره نمی‌کند.

او گفت: “مستضعفین را بد معنا می‌کنند. مستضعفین را به افراد فرودست یا حالا اخیراً -یعنی این چند سال اخیر باب شده- اقشار آسیب‌پذیر [معنا می‌کنند]، یعنی آسیب‌پذیران. نه…”

“مستضعفین یعنی ائمّه و پیشوایان بالقوّه‌ عالَم بشریت. این معنای مستضعفین است: کسانی که وارثان زمین و همه‌ موجودی زمین خواهند بود.”

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *