دپوی دو هزار محصول «ایران‌خودرو» در بابل هم‌زمان با رشد ۴۳ میلیونی قیمت‌ها در بازار

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۰

در حالی که رسانه‌های دولتی ایران از «رکوردشکنی» قیمت خودروهای داخلی با افزایش تا ۴۳ میلیون تومان گزارش می‌دهند، انتشار تصاویری از دپوی دو هزار محصول «ایران‌خودرو» تنها در پارکینگ بابل موجب واکنش شهروندان شده است.

امید حسینی‌نژاد، مدیرعامل سایت ایران خودرو در مازندران، روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه در واکنش به این تصاویر گفت: «دو هزار دستگاه‌ خودرو دارای کسری قطعه با فناوری پیشرفته در این سایت وجود دارد که با تامین قطعات این خودروها تکمیل و تحویل مشتریان می‌شود.»

پیشتر سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفته بود طبق اعلام وزارت صنعت معدن و تجارت، دپوی خودروی بدون پلاک «احتکار» به شمار می‌رود؛ با این حال،‌ مدیرعامل ایران‌خودروی مازندران موضوع احتکار را رد می‌کند.

او اشاره کرده در همین بازه زمانی سال گذشته «شش‌هزار» خودرو در کف کارخانه وجود داشته است.

از ماه گذشته، تصاویری هوایی از پارکینگ ایران خودرو در سایت بابل منتشر شد که در پی آن کاربران رسانه‌های اجتماعی نسبت به هم‌زمانی این اقدام خودروسازان با افزایش روزانه قیمت‌ها واکنش نشان دادند.

اکنون مدیر این سایت ایران‌خودرو علاوه بر نقص قطعات، به زمان انتظار برای «صدور پلاک و مدارک» از سوی پلیس راهور ناجا به عنوان دلیل دپوی خودروها در پارکینگ اشاره کرده است.

دپوی محصولات ایران‌خودرو در حالی صورت می‌گیرد که خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه در گزارشی اشاره کرد قیمت خودروهای داخلی در مدتی کوتاه ۹ تا ۴۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

سال گذشته، با تکرار این موضوع سخنگوی وقت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته بود انبار کردن خودروها و پیش‌فروش آن‌ها در حالی که دچار کمبود قطعه هستند، «خلاف قانون» به حساب می‌آید و خودروسازان حق آن را ندارند.

رییس انجمن خودروسازان سال گذشته گفته بود «۵۰ درصد» تولید خودروساز‌های داخلی تجاری‌سازی نشده و به دلیل کمبود قطعه راهی انبارها می‌شود.

سابقه دپو و کشف انبارهای احتکار

پیشتر نیز در سال گذشته با رشد قیمت خودروها تصاویری مشابه از پارکینگ‌های ایران‌خودرو در شهرهای مختلف منتشر شده بود.

یک بار در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸، تصاویر پارکینگ ایران‌خودرو منتشر شد که در واکنش به آن نیز رییس انجمن خودروسازان دلیل یکسانی اعلام کرد.

او گفت این خودروها مشکل «کسر قطعات الکترونیکی» دارند.

طی ماه‌های اخیر هم مقام‌های انتظامی و قضایی از کشف و ضبط انبارهای احتکار خودروهای بدون پلاک در شهرهای مختلف ایران خبر داده‌اند.

یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی،‌ در اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بود طی گشت‌های مشترک انبارهایی در شهر تهران و در نقاط مختلف از جمله تهرانسر و پارکینگ فرودگاه مهرآباد شناسایی شد.

در همان ماه فرمانده انتظامی استان فارس نیز از کشف انبار خودروهای احتکار شده در کازرون با ارزش ۳۸ میلیارد تومان خبر داد.

در خردادماه، نیروی انتظامی تهران از کشف یک انبار در میدان انقلاب تهران گزارش داد. یک انبار دیگر نیز در همین ماه در شیراز کشف و گزارش داده شد.

قیمت خودروها در ایران در حالی طی یک سال گذشته افزایش قابل ملاحظه داشته که وبسایت خبرآنلاین سال گذشته در خردادماه گزارش داده بود طی سال پیش از آن هم قیمت بیشتر خودروها بیش از دو برابر افزایش داشته است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *