مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا: روی تولید واکسن ایرانی حساب نکنید

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۱

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران، در یک مصاحبه تولید هر نوع واکسن در ایران را غیرممکن دانسته و گفت که «روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز نکنید».

او در گفت‌وگویی که روز جمعه، ۲۱ شهریور، در وب‌سایت همشهری‌آنلاین منتشر شد علت این موضوع را ندادن تکنولوژی تولید واکسن توسط کشورهای غربی دانسته و گفته است دولت ایران هم برای سرمایه‌گذاری در این زمینه پول ندارد.

در هفته‌های گذشته، گروه دارویی برکت وابسته به «ستاد فرمان اجرایی امام» که از نهادهای اقتصادی بزرگ زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی است، بارها اعلام کرده که در مسیر تولید واکسن است.

روز ۱۹ مرداد امسال، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، اعلام کرد که «از سه مسیر تست حیوانی واکسن کرونا انجام شده» و طی «یکی دو هفته آینده تست انسانی آن شروع می‌شود».

با وجود گذشت یک ماه از این وعده، تاکنون خبری مبنی بر تست انسانی این واکسن در ایران منتشر نشده است.

گروه دارویی برکت در ماه‌های اخیر با خرید برخی شرکت‌های فعال در حوزه تولید ماسک و دارو توانسته است که به طور انحصاری بخش عمده بازار تولید و خرید و فروش ماسک و داروهای مربوط به کرونا در ایران را در کنترل خود بگیرد.

آقای مردانی در توضیح بیشتر مشکلات تولید واکسن کرونا در ایران، به سابقه و روند تولید واکسن آنفلوآنزا در ایران اشاره کرده و گفت که یک شرکت داخلی «هر سال می‌گوید من مراحل تجربی واکسن آنفلوآنزا را طی کرده‌ام و عن‌قریب آن را در اختیار مردم می‌گذارم»، ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده و «این شرکت نخواهد توانست».

به گفته این عضو کمیته علمی ستاد مقابله کرونا، در روزهای اخیر وزارت بهداشت اقدام به تشکیل «کمیته ملی واکسن کرونا» کرده که «اگر این کمیته از همین الان به‌جد کار کند، شاید تا یک سال دیگر هم نتواند واکسن را به مرحله‌ای برساند که روی انسان آزمایش شود».

او در واکنش به اخبار مربوط به احتمال خرید واکسن از روسیه نیز گفت: «واکسن روسی اگر تایید سازمان جهانی بهداشت را نداشته باشد من، به عنوان عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا با واردات آن مخالفم.»

در روزهای گذشته خبرهای متعددی درباره واردات واکسن کرونا از روسیه و همچنین تولید مشترک واکسن توسط ایران و روسیه منتشر شده است.

محسن فتحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، روز ۳۰ مرداد گفته بود که دولت ایران در تلاش برای تامین ارز لازم برای دو میلیون دوز واکسن از روسیه است. این نماینده مجلس بدون اشاره به روند تایید این واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت گفته بود که سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت تست‌های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

از سوی دیگر، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز روز ۱۴ شهریور خبر داد که ایران و روسیه در حال تلاش برای راه‌اندازی یک صندوق مشترک سرمایه‌گذاری برای تولید مشترک واکسن هستند.

در حال حاضر با سرمایه‌گذاری گسترده کشورهای مختلف، بیش از ۱۷۰ واکسن احتمالی در حال آزمایش و تولید است و بیش از ۳۰ مورد از آنها در مراحل کارآزمایی بالینی، آزمایش روی بدن انسان، قرار دارند.

پیش از این وزارت بهداشت روسیه ۲۵ مردادماه سال جاری اعلام کرده بود که تولید واکسن جدید کرونا را آغاز کرده و به زودی عرضه می‌شود.

برخی مقام‌ها و کارشناسان حوزه بهداشت و غرب با اشاره به روند سریع تولید این واکسن، خواستار انجام تحقیقات و انتشار جزئیات بیشتر درباره تولید واکسن توسط روسیه شده‌اند.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *