ابتلای بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز ایرانی به کرونا

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۷

معاون وزیر بهداشت: هر ۷ دقیقه یک نفر در ایران به علت کرونا جان خود را از دست می‌دهد

۳۰ استان و ۱۵۸ شهرستان ایران در وضعیت قرمز و هشدار کرونا قرار دارند-تسنیم

۱۹۵ مرگ در یک شبانه‌روز و ۳ هزار و۳۶۲ مبتلای جدید به کرونا، همچنان ایران را در وضعیت قرمز نگه داشته است.

به گفته وزارت بهداشت ایران، طی ۸ ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز در ایران کرونا گرفته‌اند که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر آنان جان ‌باخته‌اند. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، می‌گوید منشاء ابتلای اکثر این افراد جامعه و خانواده بوده است، نه  حضور در مدارس.

آمارهای دولتی ایران نشان از افزایش مبتلایان و درگذشتگان بر اثر کرونا طی یک ماه گذشته دارد. این آمار، از شمارهای ثبت‌شده در ماه‌های آغاز شیوع این بیماری در ایران، بیشتر است. پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت‌وگویی تصویری با ایسنا گفت:«تجمع‌ها ممنوع نشود، فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند.»

۳۰ استان و ۱۵۸ شهرستان ایران در وضعیت قرمز و هشدار کرونا قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: «۴۰۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری  با اشاره به هشدار مقام‌های بهداشتی و شخص خودش در اواخر مرداد ماه، می‌گوید: «اواخر مرداد ماه که شیوع بیماری کم شده بود، تخت‌های بستری در حال خالی شدن بود. ما نسبت به مخاطراتی گفتیم که بازگشایی مدارس، مسافرت‌های آخر تابستان، برگزاری امتحانات کنکور و برگزاری مراسم محرم منجر به پیک مجددی نشود که متاسفانه باز از همان نقطه‌ای که در این ۷ یا ۸ ماه تجربه داشتیم، ضربه خوردیم.»

آقای طبرسی می‌افزاید:«پروتکلی برای بازگشایی مدارس نداریم. پروتکل در واقع این است که هر دو یا  سه روز از بچه‌ها تست حلق بگیرید و این کار امکان‌پذیر نیست، و چون امکان پذیر نیست، بنابراین باید (تجمع را) محدود کنید.»

او با انتقاد از عملکرد مسئولان در ایران می‌گوید:«اقدام عملی مناسبی از سوی تصمیم‌گیران برای کنترل بیماری صورت نمی‌پذیرد. در روز ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر به اورژانس کرونا مراجعه می‌کنند، در هرحالی که در ۲۱ شهوریور ماه قبل از موج سوم، این تعداد روزانه ۶۰ نفر در روز بود.»

او با تاکید بر این که ایران در شروع یک اوج‌گیری دیگر کرونا قرار دارد، توضیح داد:«به نظر من (آمار ابتلا به کرونا) هنوز رو به افزایش است، چون هنوز تعداد بستری‌ها بیشتر از تعداد ترخیصی‌هاست. کماکان تعدادی بیمار در لیست انتظار قرار دارند. با این که ظرفیت بیمارستان‌ها بیشتر شده و تعداد بیشتری از بیمارستان‌ها بیمار کووید۱۹ پذیرش می‌کنند، با این حال باز هم کمبود تخت برای بستری داریم.»

به گفته آقای طبرسی، اگر اقدامی صورت نگیرد، ایران در پاییز شاهد موج دیگری از شیوع کرونا خواهد بود. او می‌گوید که تا زمان دستیابی به یک واکسن اثربخش که امکانش هم نیست، بهترین راه رعایت نکات بهداشتی است.

امروز یکشنبه سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، با اشاره به کاهش استفاده مردم از ماسک در ایران و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، گفت:«با توجه به نبود دارو و واکسن برای این بیماری، تنها راه کنترل، پیشگیری است و نه درمان.»

به گفته مسئولان رسمی در ایران و تایید رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، افزایش تعداد بیماران نیازمند آی سی یو و بیماران بدحال در موج سوم، بسیار بیشتر از دوره‌های قبلی شیوع بیماری در کشور است. به همین دلیل، برخی از بیماران نیازمند آی سی یو، در بخش عادی نگهداری می‌شوند.

رئیس بخش عفونی گفت که شمار تلفات حاصل از ابتلا به کرونا بالاتر از اسفند ماه است، و افزود:«ممکن است در آبان ماه به آمار روزانه ۶۰۰ مورد مرگ برسیم. چنانچه با همین روال پیش برویم، پیش‌بینی دیگر وزارت بهداشت روزانه ۹۰۰ مرگ تا اواخر آذرماه بوده است.»

به گفته پیام طبرسی، رسیدن به این نقطه «فاجعه» است.  او با ناپذیرفتنی دانستن مر گ ۲۰۷ نفر در یک شبانه‌روز، می‌گوید: «چهارهزار و ۱۲۰ نفر در آی سی یو بستری هستند. مرگ و میر در آی سی یو حدود ۵۰ درصد است. با یک حساب ساده می‌بینید چه تعدادی از شهروندان ایرانی ممکن است از دست بروند.»

به گفته مقام‌های کادر بهداشت و درمان در ایران، ابتلای خانوادگی در پاییز و زمستان بیشتر خواهد بود، و مدارس، دانشگاه‌ها، کلاس‌های آموزشی، و هرنوع تجمعی منجر به افزایش شمار مبتلایان خواهد شد.

مقام‌های وزارت بهداشت در ایران، از جمله وزیر بهداشت، بارها در باره خستگی و فرسودگی کادر درمان و پزشکی در ایران هشدار داده‌اند. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز تاکید می‌کند:«اگر پیشگیری نکنیم، ممکن است سیستم درمانی ما در پاییز ناگهانی دچار فروپاشی شود. به این معنا که اگر خود نیرو درگیر شود، نمی‌توانید نیرو جایگزین کنید. کما این که الان هم نیروی جایگزین نداریم. اگر به همین منوال پیش برویم، صد درصد کیفیت کار در سیستم درمان پایین خواهد آمد. ضمن این که با کمبودهای مهمی در دارو و در تجهیزات مواجه خواهیم شد.»

همزمان، سخنگوی وزارت بهداشت در ایران با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در ایران، در باره سخت‌تر شدن شرایط بیماری طی روزهای آینده هشدار داد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت ایران، شنبه شب گفت:«هر ۷ دقیقه یک نفر در ایران به علت کرونا فوت می‌کند.»

فروردین امسال  با شیوع اولیه کرونا در ایران، سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود که به طور میانگین هر ۱۰ دقیقه یک نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در کشور جان خود را از دست می‌دهد.

در تهران، خدمت‌رسانی به افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، از سوی استانداری ممنوع اعلام شد. بر آن مبنا، کارمندی که به چنین افرادی خدمت‌رسانی کند، متخلف است.

به گفته استاندار تهران، واگذاری «اختیار تصمیم‌گیری به استان‌ها» از سوی ستاد کرونا تصویب شده است. بر اساس این مصوبه، اجرای هر پیشنهادی از سوی استان‌ها منوط به تایید دو وزارتخانه کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تا کنون در مجموع ۲۵ هزار و ۵۸۹ نفر در ایران جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند. با افزایش آمار جان‌باختگان و مبتلایان طی یک ماه گذشته، بسیاری از استان‌های ایران برای مهار کرونا برنامه‌های مشخص جداگانه و مستقلی از پایتخت، از جمله تعطیلی مدارس، محدودیت ساعات کاری ادارات و ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع را در نظر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *