جمهوری اسلامی با دلار ۳۲ هزار تومانی در بازار تسلیحات بیشتر حسرت به دل خواهد بود تا خریدار!

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۳

-حسن روحانی: از هفته بعد می‌توانیم با هر کشوری که خواستیم خرید و فروش اسلحه کنیم.
-«دولت لحظه‌ای از درد و مشکل و مصائب مردم غافل نیست و هرچه در توان داشتیم عمل کردیم… از همه مسئولان و وزرا تقاضا می‌کنم که با قدرت و همه توانمندی خود و با استمداد از روح پیامبر بزرگ اسلام، امام حسن مجتبی و امام رضا این بار را به مقصد برسانند و مشکل مردم را کاهش دهیم.»

رونمایی از سیستم پدافندی «۱۵ خرداد» در سال ۱۳۹۸

– علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در توییتی حسن روحانی را «وقیح» خواند و نوشت او «ملّت خویش را به تمسخر گرفته است!»
– جمهوری اسلامی در ایران به این امید است که بتواند در صورت پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی تولیدات سطح پایین خود را به کشورهای کوچک آفریقایی یا گروه‌های شبه‌نظامی بفروشد.

حسن روحانی چهارشنبه ۲۳ ‌مهرماه در جلسه هیات دولت گفت «باید خدمت مردم عزیزمان این خبر خوش را عرض کنم که یکشنبه هفته آینده ۲۷ مهرماه تحریم تسلیحاتی ۱۰ ساله ایران لغو خواهد شد.»

او توضیح داد «ما برای این موضوع چهار سال با آمریکا جنگیدیم و آنها به این در و آن در می‌زدند که چنین اتفاقی نیفتد، اما به خاطر ایستادگی مردم و تلاش مسئولان و دیپلمات‌ها این تحریم کنار خواهد زده شد.»

روحانی خطاب به مخالفان داخلی توافق اتمی گفت «آنها که می‌گویند برجام چه خاصیتی داشته، این یکی از کارهای برجام است که از این به بعد می‌توانیم اسلحه را به هر کشوری که خواستیم بفروشیم یا از هر کشوری که خواستیم بخریم. این تنها یکی از اقدامات دولت است. ما برای آنکه به نکات و برنامه‌های مورد نظرمان برسیم بعضی مواقع نیاز به صبر و حوصله داریم.»

او با بیان اینکه «در چند سال اخیر شرّی به عنوان حاکمان جدید کاخ سفید ایجاد شده»، افزود: «این شرّ نه فقط گریبان ما که گریبان همه دنیا را گرفته است. شما افغانستان را ببینید چه خبر است و شرق و غرب آن در دست کیست؟ و در آنجا با چه شرایط خطرناکی مواجه است یا این‌که ببینید آنهایی که ادعای نابودی داعش را داشتند در منطقه با داعش چه کردند و در مقابل آنها مردم منطقه و عزیزان رزمنده ما توانستند داعش را کنار بزنند.»

رئیس جمهوری اسلامی در ادامه گفت «از مسئولان آمریکایی می‌خواهیم که فقط یک موفقیت خود را در سیاست خارجی‌شان بگویند. آنها در تمام موارد شکست خورده‌اند. در مقابل مردم فلسطین، عراق و سوریه شکست خورده‌اند و جز با زور نمی‌خواهند کاری را انجام دهند. آن لحن بی‌ادبانه‌ای که حتی یک مدیر در جمع کوچک از آن کلمات استفاده نمی‌کند را از مسئولان آمریکا دیدیم. اینها نشان می‌دهد که ملت ایران آنها را عصبانی کرده و به زانو در آورده است.»

وی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: «دولت لحظه‌ای از درد و مشکل و مصائب مردم غافل نیست و هرچه در توان داشتیم عمل کردیم… از همه مسئولان و وزرا تقاضا می‌کنم که با قدرت و همه توانمندی خود و با استمداد از روح پیامبر بزرگ اسلام، امام حسن مجتبی و امام رضا این بار را به مقصد برسانند و مشکل مردم را کاهش دهیم.»

بودجه امور دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی از ۷۰ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ به ۶۹ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان در سال ۹۹ کاهش پیدا کرده است.

با فرض اینکه تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی پایان بپذیرد اما جیب رژیم ایران خالی‌تر از آن است که بتواند در بازار تسلیحات نظامی مدرن نیازهای خود را تأمین کند. احتمالا با اطلاع از همین واقعیت است که روحانی برای حل مشکلات دست به دامن ائمه شده است.

صحبت‌های دروغ و رفتار عجیب و غریب حسن روحانی و مقامات دولتی در هفته‌های اخیر مردم را بیش از پیش خشمگین کرده است. این در حالیست که حتی در میان طرفداران نظام نیز سخنان آنها با امتناع روبرو می‌شود.

علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در توییتی حسن روحانی را «وقیح» خواند و نوشت او «ملّت خویش را به تمسخر گرفته است!»

این نماینده همچنین با انتقاد از ماسک حسن روحانی نوشت «کشور به حال خود رها شده و مردم در تامین مایحتاج خویش درمانده‌اند و زیر خط فقر دست و پا می‌رنند و و رئیس جمهور در بند حفظ خط ریش خویش است! اُف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده‌ای!»

شش ماه پیش از این محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با ابراز شرمندگی از مردم گفته بود در شرایط فعلی نه تنها نفت را در ازای غذا که حتی در ازای دارو هم نمی‌توانیم بفروشیم. کشورهای غربی که صاحب مدرن‌ترین تسلیحات نظامی هستند حاضر به معامله با جمهوری اسلامی نیستند و چین و روسیه نیز در سال‌های اخیر بجز موارد محدود معامله تسلیحاتی با جمهوری اسلامی نداشته‌اند.

گرچه جمهوری اسلامی در ایران به این امید است که بتواند در صورت پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی تولیدات سطح پایین خود را به کشورهای کوچک آفریقایی یا گروه‌های شبه‌نظامی بفروشد با این حال بر اساس گزارش‌های نهادهای امنیتی غربی در تمام این سال‌ها رژیم ایران از طریق دلال‌های منطقه‌ای به صورت غیرقانونی اقدام به ارسال تجهیزات برای شبه‌نظامیان شیعه کرده است.

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که امیرعلی امام جمعه شهیدی سفیر جمهوری اسلامی در موریتانی ۲۳ مهرماه در دیدار با وزیر دفاع این کشور درباره راه‌های تقویت و گسترش همکاری‌های دفاعی تبادل نظر کرده است.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *