آیا واقعا خرید واکسن کُرونا به دلیل تحریم با مانع روبروست؟!

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۸

– همتی: از آنجا که خرید واکسن کُرونا باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تا کنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی

-حسن روحانی هشتم آذرماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کُرونا گفته بود که به بانک مرکزی دستور داده که هر مقدار ارز لازم را از «هر جا» و «هر کشوری» تأمین کنند.
– مقامات جمهوری اسلامی عمداً سعی می‌کنند همه مشکلات تبادلات بانکی را به تحریم‌ها مرتبط کنند در حالی که مشکل اصلی تبادلات پولی و مالی با خارج از کشور اینست که جمهوری اسلامی در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی موسوم (FATF) قرار دارد و حتی با برداشته شدن تحریم‌های ایالات متحده نیز مشکلات تبادلات مالی پابرجا خواهد بود مگر اینکه جمهوری اسلامی لوایح مربوطه را امضا و متعهد به شفافیت مالی در عرصه‌ی بین‌المللی شود!

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی مدعی شده که خرید واکسن کُرونا به دلیل تحریم آمریکا با مانع مواجه است. همتی توضیح نداده که اصلا منابع مالی مورد نیاز برای خرید واکسن کُرونا آماده شده یا نه؟!

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز دوشنبه در یک یادداشت اینستاگرامی ادعای جدیدی درباره خرید واکسن کُرونا مطرح کرده و گفته تحریم‌ها مانعی برای سفارش و خرید واکسن کُرونا هستند.

عبدالناصر همتی نوشته که «در خصوص واکسن کُرونا برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیرانسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند، و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تأکید می‌کنند که برای ثبت در حافظه تاریخی باید به برخی نکات اشاره کنم.»

او با بیان اینکه «اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشورهای همسایه بین مردمشان تلخ‌ترین پاسخ به این عده است» نوشته که «از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تا کنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است.»

سازمان بهداشت جهانی مدتی پیش ساز و کاری موسوم به «کوواکس» (covax) برای توزیع عادلانه واکسن کُرونا راه انداخت که کشورهای مختلف می‌توانستند با عضویت در آن و پیش‌پرداخت بخشی از هزینه‌ها وارد فهرست خریداران واکسن شوند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در بخش دیگری از یادداشت اینستاگرامی خود، موضوع بلوکه شدن پول‌های ایران در کره جنوبی را یادآوری کرده و نوشته است: «کره جنوبی، بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خریدهای بشردوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا در هنگام انتقال بدهد. صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچگونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرات مطرح کردن وام بشردوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد.»

همتی اما مدعی شده که انتقال پول از سوی جمهوری اسلامی «از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است» و ابراز امیدواری کرده «با همکاری و اقدام به‌موقع دستگاه‌های ذیربط به نتیجه خواهد رسید.»

او افزوده که «خرید واکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قرار دارد، اخبار واصله در خصوص تولید داخلی واکسن کرونا نیز امیدوارکننده است.»

همتی در حالی این ادعا را مطرح کرده که مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که اقلام دارویی و غذایی هیچوقت در فهرست تحریم‌ها قرار نگرفته است.

با شیوع کُرونا در ایران کره جنوبی در ماه مه اولین محموله ارسالی خود به ایران شامل داروهایی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار برای درمان بیماری‌های ارثی را به ایران فرستاد.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در حالی مدعی شده که خرید واکسن کُرونا به دلیل تحریم آمریکا متحده با مانع روبرو شده که هفته گذشته و در روز هشتم آذرماه حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کُرونا گفته بود که به بانک مرکزی دستور داده که هر مقدار ارز لازم است را «هر جا» و «هر کشوری» تأمین کنند: «اخیراً آقای نمکی [وزیر بهداشت] در یک موردی با قید فوریت نوشته بودند و من به بانک مرکزی دستور دادم که هر مقدار ارزی که مورد نیاز وزارت بهداشت است را از هرکجا و هر کشوری تأمین کند زیرا این مساله برای ما حائز اهمیت است که اگر واکسنی به موقع در یک کشوری تهیه شد، ما بتوانیم سریع تهیه کنیم.»

اکنون با گذشت یک هفته از سخنان روحانی که نشان از مشخص نبودن منابع ارزی مورد نیاز برای تهیه واکسن است، رئیس کل بانک مرکزی تنها از موانع تحریم سخن می‌گوید و توضیح نمی‌دهد آیا منابع مالی خرید واکسن اصلا تأمین شده و آماده است یا نه؟!

از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی عمداً سعی می‌کنند همه مشکلات تبادلات بانکی را به تحریم‌ها مرتبط کنند در حالی که مشکل اصلی تبادلات پولی و مالی با خارج از کشور اینست که جمهوری اسلامی ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی موسوم (FATF) قرار دارد. تصویب نکردن لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم سبب شده که ایران از اسفند ۱۳۹۸ در فهرست سیاه این گروه قرار بگیرد.

قرار داشتن در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی موسوم (FATF) سبب شده که هیچ بانکی برای انجام تبادلات پولی با ایران تمایل نداشته باشد و حتی با برداشته شدن تحریم‌های ایالات متحده نیز مشکلات تبادلات مالی پابرجا خواهد بود مگر اینکه جمهوری اسلامی لوایح مربوطه را امضا و متعهد به شفافیت مالی در عرصه‌ی بین‌المللی شود!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *