تحریم پنج شرکت خارجی به اتهام همکاری با جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ صنایع پتروشیمی

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۷

-وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج شرکت مستقر در امارات و هنگ‌کنگ و یک شرکت ویتنامی را تحریم کرده است.

دور زدن تحریم صنایع پتروشیمی برای جمهوری اسلامی از طریق شرکت‌های صوری و حقیقی در امارات و چین و هنگ‌کنگ تسهیل می‌شود

– استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا: بخش‌های پتروشیمی و نفت ایران منابع اصلی تأمین بودجه رژیم ایران هستند که از درآمد آنها برای حمایت از برنامه‌های بدخیم داخلی و خارجی خود استفاده می‌کند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) روز چهارشنبه ۱۶ دسامبر (۲۶ آذرماه) پنج شرکت خارجی را به خاطر کمک به رژیم ایران برای فروش محصولات پتروشیمی تحریم کرد.‎

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری دو شرکت «کشتیرانی بین‌المللی دونگای» و «پتروشیمی جنوب شرق» هنگ‌کنگ و دو شرکت «آلفا تک تریدینگ» و «پترولاینس» امارات به اتهام همکاری با شرکت «ترلیانس» هنگ‌کنگ برای دور زدن تحریم‌های جمهوری اسلامی وارد لیست تحریم‌ها شدند.

شرکت ترلیانس پیش از این به خاطر دلالی برای فروش میلیون‌ها دلار محصولات پتروشیمی ایران و نقل و انتقال به نفع جمهوری اسلامی تحریم شده بود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده فروش محصولات پتروشیمی یکی از منابع اصلی درآمد رژیم ایران است تا از این طریق برای رهبران فاسد خود ثروت ایجاد کرده و برای طیف وسیعی از فعالیت‌های شرورانه تأمین مالی کند، از جمله گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، پشتیبانی از گروه‌های تروریستی خارجی و انواع مختلف نقض حقوق بشر، در داخل و خارج از ایران.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در این ارتباط گفت: «بخش‌های پتروشیمی و نفت ایران منابع اصلی تأمین بودجه رژیم ایران هستند که از درآمد آنها برای حمایت از برنامه‌های بدخیم داخلی و خارجی خود استفاده می‌کند. ایالات متحده علیه افرادی که در فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران همکاری کنند اقدام خواهد کرد.»

در تحریم‌های جدید شرکت حمل و نقل محصولات پتروشیمی و گاز ویتنام و همچنین مدیرعامل آن به اتهام نقل و انتقال محصولات پتروشیمی ایران در فهرست سیاه قرار گرفتند.

خبرگزاری رویترز با انتشار خبر تحریم این پنچ شرکت نوشته جو بایدن رئیس جمهور منتخب که قرار است از ۲۰ ژانویه ریاست دولت آمریکا را بر عهده بگیرد، گفته است که اگر جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را از سر بگیرد، ایالات متحده را به توافق اتمی دوران اوباما بازگرداند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اواسط شهریور نیز  ۱۱ شرکت ایرانی و خارجی را به اتهام نقض تحریم‌ها تحریم کرده بود.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *