سوء تغذیه۱۷ استان را تهدید می‌کند

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۸

مدیرکل دفتر پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفته که ۳۵ درصد از مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و سرانه مصرف گوشت قرمز سه دهک‌ نخست درآمدی به ۲۵ گرم در ماه سقوط کرده است. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار هم نشان می‌دهد هفده استان ایران در معرض سوء تغذیه قرار دارند. قیمت کالاها در آبان امسال نسبت به سال گذشته دو تا چهار و نیم برابر گران‌تر شده است.

گوشت قرمز

گرانی گوشت قرمز و مواد غذایی پروتئینی را از دسترس اقشار کم‌درآمد خارج کرد. سرانه مصرف گوشت قرمز سه دهک‌ نخست درآمدی به ۲۵ گرم در ماه سقوط کرده است.

موسی شهبازی مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران یکشنبه هفتم دی گفت که با توجه به افزایش ۸۴ درصدی قیمت مرغ و ۸۸ درصدی قیمت تخم‌مرغ دهک‌های پایین قادر به جایگزینی این دو کالا با گوشت قرمز هم نیستند.

به گفته او افزایش قیمت کالاهای خوراکی در ماه‌های جاری سبب کاهش شدید مصرف پروتئین در میان خانوارهای دهک‌های اول تا سوم شده است.

براساس آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران منتشر کرده است قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، صیفی‌جات، میوه، حبوبات و برنج و همچنین آهن آلات در آبان ماه امسال به نسبت شاخص قیمت‌ها در آبان ۹۸ بین ۲ تا ۴,۵ برابر شده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با تحلیل آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صمت اعلام کرد که «از بین ۹۶ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از آبان سال گذشته تا ماه مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۲۰ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آن‌ها بین دو تا ۴,۵ برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به کنجاله سویای وارداتی است که قیمت آن در مدت یاد شده ۴,۵ برابر شده است و در کنار آن باید به ذرت داخلی با ۱۱۵,۱ درصد افزایش قیمت اشاره کرد؛ چراکه این دو کالا به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم مرغ و لبنیات نیز تاثیرگذارند.»

قیمت صیفی‌جات، میوه، حبوبات و برنج نیز در یک سال منتهی به آبان ۹۹، رشد دوبرابری داشته‌اند و هم اکنون قیمت برنج هندی و برنج پاکستانی باسماتی نیز ۱۰۷,۴ و ۱۷۴,۹ درصد نسبت به آبان سال قبل افزایش یافته است.

در همین مدت افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها به این صورت بوده است: گوشت گوسفندی و گوساله ۲۱ و ۲۰.۳ درصد، شیر خام ۴۲درصد، شیر استریل پاکتی ۳۴,۵ درصد، شیر بطری یک لیتری ۱۸,۹ درصد، شیرخشک ۱۳ درصد، برنج داخلی هاشمی و طارم ۳۹,۷ و ۴۰,۲ درصد، ماکارونی ۷۰۰ گرمی حدود ۴۵,۵ درصد، سیب زمینی ۲۲,۹ درصد، پنیر ۵۲۰ گرمی ۴۱,۹ درصد، ماست کم چرب و پر چرب حدود ۲۲,۲ و ۲۹,۱ درصد، انواع چای خارجی ۲۹ تا ۳۳ درصد، انواع روغن نیمه جامد و مایع ۱۴ تا ۲۷ درصد، انواع صابون، مایع ظرفشویی و دستشویی و پودر ۱۸ تا ۳۰ درصد.

همچنین مرکز آمار ایران در گزارش تورم استانی از کوچک‌تر شدن سفره مردم در هفده استان خبر داد. روزنامه اعتماد در یک گزارش که یکشنبه منتشر شد با استناد به نتایج گزارش تورم استانی هشدار داده است که دست‌کم ۱۷ استان کشور در معرض سوءتغذیه قرار دارند چرا که در این استان‌ها نرخ تورم گروه «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» بالاتر از میانگین کشوری و حدود ۵۸ درصد است.

براساس این گزارش استان کرمانشاه با نرخ تورم نقطه به نقطه ۶۷,۵ درصد برای گروه کالاهای خوراکی بالاترین سطح افزایش میانگین قیمت کالاها در آذر امسال را تجربه کرد. شاخص کشوری تورم کالاهای خوراکی در اذر ماه ۵۷,۹ درصد گزارش شده است.

کردستان (۶۵,۶)، لرستان (۶۳,۹)، فارس (۶۳,۵)، همدان (۶۳,۳)، خراسان شمالی (۶۳,۱)، هرمزگان (۶۱,۲)، اردبیل (۶۱,۴)، البرز (۶۰,۹)، یزد (۶۰,۸)، خراسان رضوی و اصفهان (۶۰,۷) و آذربایجان غربی (۶۰,۲) دیگر استان‌های دارای نرخ تورم بیشتر از ۶۰ درصد کالاهای خوراکی گزارش شدند.

در استان‌های آذربایجان‌شرقی، قزوین، کرمان، ایلام هم شاخص قیمت کالاهای خوراکی بیش از ۵۷,۹ درصد افزایش یافت.

این افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها با آمار دیگری که رشد بیکاری در یک‌سال گذشته را نشان می‌دهد، وخامت اوضاع را دوچندان می‌کند. در یک سال گذشته در این ۱۷ استان سطح بیکاری به ۱۸.۵ درصد رسیده است.

بررسی نتایج گزارش‌های منتشر‌شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس، وزارت صمت و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که دست‌کم ۲۸ میلیون نفر از جمعیت ایران هم‌اکنون دچار سوءتغذیه و فقر کالری هستند.

شکاف پرنشدنی طبقاتی، سقوط طبقاتی، اضافه شدن گروه‌های بزرگ جمعیتی به دهک‌های تهیدست و افزایش نرخ مهاجرت از شهرها و مناطق روستایی کم‌جمعیت به حاشیه شهرهای بزرگ، موضوعی است که در نتیجه وضعیت اقتصادی و معیشتی کنونی رخ داده است.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *