مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار خراسان رضوی:تولید تخم مرغ مقرون به صرفه نیست؛ مرغ‌های تخم‌گذار در صف کشتار

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۹

بازار؛مشهد- قیمت تخم‌مرغ بر اساس نرخ مصوب تا هفته گذشته کیلویی ۱۲ هزار تومان بود و درحال حاضر نیز به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده اما این نرخ گذاری همواره موجب اختلاف بین تولیدکننده و دولتی‌ها بوده است به عبارتی از یک‌سو تولیدکننده ادعا می‌کند که قیمت تولید بیشتر از این تمام‌شده اما دولتی‌ها همچنان بر روی قیمت مصوب پافشاری دارند.

تخم‌مرغ

اگرچه تاکنون سابقه نداشته که قیمت یک شانه تخم‌مرغ به بیشتر  از ۳۰ هزار تومان برسد اما در هفته گذشته قیمت یک شانه تخم‌مرغ رکوردی جدید از خود بر جای گذاشت و تا ۳۸ هزار تومان نیز بالا رفت.

افزایش قیمت تخم‌مرغ بنا بر اظهارات تعزیراتی‌ها تخلف است اما از این‌طرف تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که  قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ برای تولیدکننده با نهاده آزاد کیلویی ۱۴ هزار تومان و هر شانه ۲۸ هزار تومان درمی‌آید هرچند که همین موضوع هم مورد اختلاف است زیرا قیمت فروش آن در بازار بیش از این حرف‌هاست.

در همین راستا با حسین موسوی نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار خراسان رضوی پیرامون این موضوع که یک کیلو تخم‌مرغ چقدر برای تولیدکننده تمام‌شده و چه مشکلاتی پیش پای این صنف در حال حاضر وجود دارد وارد بحث و گفت‌وگو شدیم.

* چند واحد تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی داریم؟
در حال حاضر ما ۲۰۰ واحد تولید تخم‌مرغ در سطح استان داریم که ۱۰۰ واحد نیز پرورش جوجه یک‌روزه را انجام می‌دهند.

https://www.tahlilbazaar.com/d/2020/09/17/4/41345.jpg

* کرونا چه تأثیری بر مصرف تخم‌مرغ گذاشت؟
کرونا چندان بر روی فروش تخم‌مرغ‌ها تأثیرگذار نبود به‌این‌علت که مصرف تخم‌مرغ خود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و عناصر معدنی و ویتامین‌های موجود در آن لازمه تقویت سیستم ایمنی بدن است که اطلاع‌رسانی این موضوع از طریق فضای مجازی موجب شد تا تأثیری بر روی صنعت ما به‌صورت مستقیم نداشته باشد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که ما در حوزه مرغ تخم‌گذار سه محصول داریم که یکی تخم‌مرغ، دومی گوشت «مرغ پایان دوره» و جوجه ریزی است که در حوزه گوشت مرغ پایان دوره به دلیل شیوع کرونا با مشکل برخورد کردیم زیرا که مورداستفاده این محصول که «مرغ تخم‌گذار پیر» نامیده می‌شوند کارخانجات تولید سوسیس و کالباس هستند.

با توجه به اینکه این کارخانجات براثر شیوع کرونا تعطیل یا نیمه فعال شدند بر روی فروش مرغ تخم‌گذار پایان دوره ما تأثیرگذار بود .

* بسیاری از تولیدکنندگان تولید تخم‌مرغ، فروش به قیمت مصوب را مقرون‌به‌صرفه نمی‌دانند نظر شما در این باره چیست؟
برای تعیین نرخ مصوب متأسفانه مرجع تخصصی و مشخصی معرفی نشده است. به‌تازگی نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که در ستاد تنظیم بازار کشور یک حق رأی دارد و معمولاً ما در سنوات گذشته آن نگاه فنی به قیمت تمام‌شده محصولات ازجمله تخم‌مرغ را شاهد نبوده‌ایم.

استنباط من این است که نگاه ستاد تنظیم بازار بیشتر حمایت از مصرف‌کننده است نه تولیدکننده و این نگاه اشتباهی است چراکه این نگاه کوتاه‌مدتی است و تولیدکننده را دلسرد می‌کند.

* متولی گرانی تخم‌مرغ کیست؟
دولت برای حمایت از مصرف‌کننده باید تولید کشور را حفظ کند و متولی  افزایش قیمت محصولات در بازار دولت است نه بخش خصوصی زیرا ما تولیدکننده‌ها به‌هیچ‌عنوان به دنبال گران‌فروشی نیستیم.

در حالی دولت برای یک کیلو تخم‌مرغ  قیمت ۹۵۰۰ تومان را مصوب کرده است که امروز قیمت تمام‌شده برای ما بیش از ۱۵ هزار ۵۰۰ تومان تمام می‌شود ​

یعنی ما به ازای تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ باید بیش از شش هزار تومان زیان بدهیم و این توجیه ندارد و این باعث می‌شود که مرغدار گله خود را کشتار کند.

https://www.tahlilbazaar.com/d/2020/06/03/4/25794.jpg

* آیا این موضوع به کاهش تولید و یا کشتار مرغ‌ها نیز منجر شده است؟
بله ما گله‌های بالای تولید حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد را به کشتارگاه می‌فرستیم و در حال حاضر مقادیر بالای گوشت مرغ تخم‌گذار دیرپز که استفاده صنعتی دارد در سردخانه‌های استان موجود است.

ما سال گذشته در این بازه هشت و نیم میلیون مرغ تخم‌‎گذار داشتیم اما اکنون این تعداد شش و نیم میلیون قطعه است که دو میلیون نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

باید اذعان کرد مرغدار وقتی مرغ خود را می‌‎کشد تا این مرغ بخواهد جایگزین شود، هشت تا ۹ ماه زمان طی می‌شود.

در حال حاضر ما دو میلیون مرغ تخم‌گذار کمتر از سال قبل در استان داریم و اگر این روند ادامه پیدا کند تا شب عید همین امسال همین تعداد موجود نیز رو به نابودی خواهد رفت.

* کاهش تعداد مرغ‌های تخم‌گذار چه ضرری را متوجه این صنعت می‌کند؟
طیور تخم‌گذار با مرغ گوشتی متفاوت هستند، اگر گله‌های ما از بین برود حتی اگر دولت حمایت صددرصدی از این حوزه انجام دهد و این گله‌ها مجدد جایگزین شود حداقل ۹ ماه طول می‌کشد تا پرورش پیداکرده و وارد چرخه تولید کشور شود .

ما در ۴۰ سال گذشته جزو صادرکنندگان تخم‌مرغ بودیم و استان خراسان رضوی مقام اول تولید تخم‌مرغ در کشور را دارد .

اگر روند فعلی تداوم پیدا کند این صنعت که درسال جهش تولید یکی از تولیدات مهم کشور و در زمره  ارزاق ارزان و پرمصرف قشر محروم  است تحلیل رفته  و  به زبان ساده باید اذعان کرد که دود آن به چشم مصرف‌کننده می‌رود.

* در این رابطه چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟
ما مرغ تخم‌گذار را پرورش داده و در داخل قفسی محصور کرده‌ایم و بایستی نهاده آن را تأمین کنیم چون مرغ دلار، تحریم، تصمیمات هیئت دولت و وزیران و ستاد تنظیم بازار را نمی‌شناسد و نیاز به غذا دارد تا بتواند رشد کند. ​

این طیوری که مرغدار پرورش می‌دهد در بیابان رها شدنی نیست و با خوردن علف نمی‌توان آن را رشد داد چون طبیعت و بدن این پرنده دانه‌خوار است و ما موظف به تأمین خوراک آن هستیم.

دولت وقتی مجوز می‌دهد و سرمایه‌گذاری که علاقه‌مند به تولید است به استناد پروانه صادرشده از سوی دولت، دربیابان سرمایه می‌کند تا در زمستان و تابستان غذای مردم را تأمین کند اکنون نیز باید از تولیدکننده حمایت کند.

بعد از صنعت نفت و پتروشیمی در کشور، بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه دام و طیور انجام‌شده است و لذا نیازمند حمایت دولت هم هست.

https://www.tahlilbazaar.com/d/2020/04/28/4/20032.jpg

اگر بخش خصوصی را در نظر بگیریم بیشترین سرمایه‌گذاری ملی در حوزه طیور انجام‌شده و این سرمایه‌هایی که در سنوات گذشته ایجادشده در حال حاضر بابی تدبیری به دلیل ناتوانی در تأمین خوراک به سمت نابودی پیش می‌رود.

دولت می‌بایست پیش‌بینی این را داشته باشد که چقدر کالا در بازار افزایش یابد اما خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها بیشتر بر روی گوشت و تخم‌مرغ و افزایش قیمت این کالاها حساس هستند.

مرغدار ما انگیزه‌ای برای تولید ندارد چراکه با مشکلات فراوان محصول خود را تولید می‌کند و درنهایت باید جواب چند نهاد دولتی را بدهد چراکه باوجود گران تمام شدن محصول اما اجازه عرضه به قیمت دلخواه را ندارد از همین رو هرروز شاهد کاهش و بی‌میلی تولیدکننده برای افزایش تولید هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *