مرگ ۱۰۱ کودک مبتلا به کُرونا تنها در یک بیمارستان مشهد؛ از ابتدای شیوع کووید۱۹ تا کنون آمار کودکان ثبت نشده

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۲

-رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «اکبر» مشهد: «مرگ‌ و میر کُرونا در کودکان حدود ۳درصد از کل بستری‌ها در خراسان رضوی بوده است. فوت در کودکان به دو علت اتفاق می‌افتد، اولین علت درگیری‌های قلبی و عروقی و علت دوم فوت کودکان، بیماری زمینه‌ای است.»
-پیشتر در تیرماه در آستانه شیوع موج دوم کُرونا هنگامی که گفته می‌شد ویروس کُرونا عمدتا افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای را مبتلا می‌کند، محمدرضا محبوب‌فر عضو کمیته کشوری پیشگیری از کُرونا گفته بود: «۱۵درصد موارد مبتلایان و ۳درصد فوتی‌های این ویروس اکنون مربوط به کودکان ۳ تا ۹ سال و ۹ تا ۱۶ سال است و یک درصد فوتی‌ها نیز نوزادان تا کودکان ۳ ساله هستند.»
-وزارت بهداشت آمار مرگ ‌و میر و ابتلای کودکان بر اثر کُرونا را در آمار کل در نظر نمی‌گیرد.

مرگ ۱۰۱ کودک مبتلا به کُرونا

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کُرونا یکی از بیمارستان‌های مشهد از مرگ ۱۰۱ کودک در این بیمارستان از ابتدای شیوع کُرونا در ایران تا کنون خبر داد.

دکتر غلامرضا خادمی رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کُرونای بیمارستان «اکبر» مشهد یک میزگرد بررسی خیز مجدد کُرونا در سازمان نظام پزشکی مشهد اعلام کرد که از ابتدای شیوع کُرونا در ایران تا کنون، ۱۰۱ کودک تنها در بیمارستان «اکبر» مشهد جان سپرده‌اند.

بر اساس این اعلام، آمار بستری شدن کودکان از اسفندماه سال گذشته تا کنون در بیمارستان «اکبر» که مرکز کُرونای استان خراسان رضوی است، « ۱۱۷۹ کودک» است که از آنها تا کنون ۱۰۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین ۶۰درصد انتقال ویروس کُرونا به متخصصان اطفال دانشگاه علوم پزشکی را از طریق «ارتباط با کودکان» دانسته است.

آنگونه که رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کُرونای بیمارستان «اکبر» مشهد تشریح کرده، بروز این ویروس در کودکان مانند سندروم «کاوازکی» و با علائم تب چند روزه و واکنش‌های التهابی است که بیشتر قلب و عروق کودکان را درگیر می‌کند.

خادمی اعلام کرد: «مرگ ‌و میر کُرونا در کودکان حدود ۳درصد از کل بستری‌ها در خراسان رضوی بوده است. فوت در کودکان به دو علت اتفاق می‌افتد، اولین علت درگیری‌های قلبی و عروقی و علت دوم فوت کودکان، بیماری زمینه‌ای است.»

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره چگونگی شیوع کُرونا در بین کودکان توضیح داد: «در پیک اول، بیشتر کودکان پنج تا ۱۰ سال مبتلا به کُرونا شدند که در همه دنیا هم به این صورت بوده است و در اواخر آبان‌ماه که پیک مرگ‌ و میر بوده است، کودکان شیرخواره مبتلا به کُرونای تنفسی می‌شدند.»

به گفته‌ی این پزشک، هنوز اثرات ویروس کُرونا بر رشد کودکان ناشی از عدم تحرک و قرنطینه نیز مورد بررسی علمی قرار نگرفته اما عامل تشدیدکننده چاقی کودکان است، مسئله‌ای که وزارت آموزش و پرورش باید با آن مبارزه کند.

دکتر مسعود شهابیان، متخصص طب اورژانس نیز در این نشست خاطرنشان کرد: «کودکان خوشبختانه درگیری‌های خیلی خفیفی با کُرونا دارند. بر اساس مطالعات منتشرشده بیماری کووید۱۹ در اطفال به صورت تب خفیف یک یا دو روزه است که در اورژانس هم این موارد زیاد مشاهده می‌شود.»

این در حالیست که به گفته‌ی این پزشک متخصص، «بر اساس اخبار رسمی موج چهارم بیماری کووید۱۹ در استان‌های فارس و خوزستان شروع شده است. در روزهای اخیر نیز تعداد مراجعین سرپایی نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است.»

متخصص طب اورژانس توضیح داد که «موج در بیماری عفونی یعنی پس از کاهش موارد بیماری، مجددا تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند» که «بر اساس این تعریف علمی، متاسفانه ما وارد موج چهارم بیماری شده‌ایم.»

وزارت بهداشت آمار مرگ ‌و میر و ابتلای کودکان بر اثر کُرونا را اعلام و در آمار کل در نظر نمی‌گیرد. این وزارتخانه تنها آمار مرگ‌ و میرها و مبتلایان بزرگسال و بستری شدن آنها در بیمارستان‌ها را اعلام می‌کند؛ آنهم در حالی که بارها نسبت به درستی این آمار نیز ابراز تردید  شده است.

دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان «مسیح دانشوری» مهرماه امسال در ارتباط با وضعیت کودکان و نوجوانان مبتلا به کُرونا گفته بود: «معمولاً ابتلای کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال به این بیماری به دلیل بی‌علامت بودن و خفیف‌بودن در آمار اصلی نیست. این دسته از افراد اغلب احتیاج به بستری پیدا نمی‌کنند. از پدر و مادر خود می‌گیرند و یک شب تب می‌کنند و خوب می‌شوند.»

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کُرونای تهران اول بهمن‌ماه امسال همزمان با شناسایی افراد مبتلا به ویروس جهش‌یافته از افزایش مرگ‌ و میر کودکان خبر داده بود. به گفته‌ی او، میزان مرگ ‌و میر کودکان زیر ۱۰ سال در دی‌ماه ۴.۴درصد گزارش شده که این آمار در اسفندماه سال گذشته پنج دهم درصد بوده است.

پیشتر در تیرماه در آستانه شیوع موج دوم کُرونا هنگامی که گفته می‌شد ویروس کُرونا عمدتا افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای را مبتلا می‌کند، محمدرضا محبوب‌فر عضو کمیته کشوری پیشگیری از کُرونا گفته بود: «اگر بخواهیم برای این بخش عدد و رقمی اعلام کنیم من به جرات می‌توانم بگویم که ۱۵درصد موارد مبتلایان و ۳درصد فوتی‌های این ویروس اکنون مربوط به کودکان ۳ تا ۹ سال و ۹ تا ۱۶ سال است و یک درصد فوتی‌ها نیز نوزادان تا کودکان ۳ ساله هستند.»

محبوب‌فر که اظهاراتش در بی‌اعتبار دانستن آمارهای دولتی جنجال‌برانگیز شده بود، ابتلای کودکان به کُرونا را در «بیمارستان‌های لقمان تهران و امام حسین اصفهان» تأیید کرده و گفته بود که «علائمی شبیه آنفولانزا وکاوازاکی در آنها بروز یافته است.»

دکتر مسعود مردانی دیگر عضو کارشناسی کمیته کشوری پیشگیری از کُرونا نیز ابتلا به ویروس کُرونا در کودکان را با بروز علائم گوارشی شایع اعلام کرده بود: «فرم‌های جدید ابتلا اکنون بیشتر با آسیب‌های گوارشی همچون بی‌اشتهایی، دل‌درد و اسهال بروز می‌یابد که متاسفانه مبتلایان با این علائم بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. دلیل آنهم کم توجهی خانواده‌ها در همراهی آنها در محیط‌های سربسته و تجمع است.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *