امید ایران برای احیای قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۷

رییس هواپیمایی کشوری ایران از نامه‌نگاری برای پیگیری وضعیت قرارداد تعلیق‌شده با بوئینگ خبر داده است

براساس گزارش‌ها، پس از روی کار آمدن دولت بایدن، ایران با امید رفع تحریم‌های آمریکا، برای پیگیری وضعیت هواپیماهایی که به شرکت بوئینگ سفارش داده بود، با ایالات متحده آمریکا تماس گرفته است.

درپی امضای توافق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، خطوط هوایی این کشور با هدف نوسازی ناوگان هوایی، قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیمای جدید را با سه شرکت بوئینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر امضا کردند؛ اما پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره بسیاری از تحریم‌ها، این قراردادها معلق و روند تحویل هواپیماهای خریداری‌شده متوقف شد. در آن مدت، سه هواپیمای ایرباس و ۱۳ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر به ایران تحویل داده شد و شرکت آمریکایی بوئینگ هم هنوز هیچ هواپیمایی به ایران‌ تحویل نداده بود.

ایران‌ایر، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در آذرماه سال ۱۳۹۵ (سال ۲۰۱۶ میلادی) قرادادی برای خرید ۸۰ هواپیمای جدید از انواع مختلف پهن‌پیکر و باریک‌پیکر، با شرکت بوئینگ امضا کرد. ارزش این قرارداد در آن زمان ۱۶میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار بود که البته ایران‌ایر برای سفارش عمده خود، تخفیف‌هایی هم دریافت کرد. قرار بود تحویل هواپیماهای بوئینگ از سال ۱۳۹۷ آغاز شود، اما بازگشت تحریم‌های ایران پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، سفارش ایران‌ایر به شرکت بوئینگ را هم معلق کرد. در خردادماه ۱۳۹۷ بوئینگ اعلام کرد که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، دیگر مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را ندارد.

علاوه‌بر این، خطوط هوایی آسمان نیز با شرکت بوئینگ یادداشت تفاهمی را برای خرید ۳۰ جت ۷۳۷مکس، به ارزش سه میلیارد دلار امضا کرده بود که تحویل آن‌ها قرار بود از سال ۲۰۲۲ آغاز شود، اما تحریم‌ها این قرارداد را نیز معلق کرد.

جو بایدن در زمانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکا بود، بارها گفته بود که به‌سمت رفع تحریم‌ها و بازگرداندن توافق هسته‌ای با ایران حرکت خواهد کرد. پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، امیدها در جمهوری اسلامی ایران به بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها شدت گرفت.

تورج دهقانی زنگنه، رئیس هواپیمایی کشوری، در نیمه بهمن ماه اعلام کرد: «در رابطه با قراردادی که با بوئینگ داریم نیز اخیراً نامه‌نگاری شده که تکلیف این قرارداد روشن شود.»

حالا در آستانه ازسرگیری مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا که ممکن است به لغو تحریم‌ها علیه ایران بینجامد، ایران‌ایر همچنان امیدوار است که قرارداد خرید هواپیمای این شرکت، به فهرست سفارش‌های ثبت‌شده  بوئینگ برگردد.

روز جمعه، ۱۳ فروردین‌ماه، پس از برگزاری نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و دیگر طرف‌های باقی‌مانده در برجام، اعلام شد که نشست آینده روز سه‌شنبه، هفدهم فروردین‌ماه، با شرکت رابرت مالی، نماینده آمریکا، به‌صورت حضوری در وین برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *