شورای‌نگهبان: مصوبه اخیر (تغییر قانون اساسی بدون رفراندوم)، برگرفته از سیاست‌های ابلاغی رهبری است

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۱

بیانیه شورای نگهبان(تغییر قانون اساسی بدون رفراندوم) درباره واکنش ها به مصوبه اخیر این شورا: شورای نگهبان در چارچوب اصول قانون اساسی و در اجرای بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» مبنی بر «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان» به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن داوطلبان ریاست جمهوری را برای ثبت‌نام تعیین و اعلام نموده است

شورای نگهبان ضمن تأکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبه فوق اعلام می‌دارد ثبت‌نام داوطلبان بدون ارائه مدارک مذکور در مصوبه این شورا فاقد اعتبار می‌باشد.
_________________
سخنگوی دولت: نامه شورای نگهبان«تحدید» قانون اساسی است

علی ربیعی، سخنگوی دولت:

* این موضوع در جلسه یکشنبه هیات دولت ،‌مطرح و به طور مبسوط پیرامون آن بحثهای حقوقی و اجرایی انجام شد.

* به نظر اعضای دولت،‌ این نامه شورای نگهبان، تحدید قانون اساسی است

* از نظر ابلاغ قانون نیز، روال مشخص‌شده در قانون اساسی،‌ طی نشده است و هرگونه تغییر روند دراین خصوص‌، نیازمند تغییر قوانین انتخابات است.

* اعضای جلسه معتقد بودند که وزارت کشور باید مطابق قوانین موجود،‌از جمله قانون انتخابات ریاست جمهوری و مقررا مربوط نسبت به وظایف اجرایی خود،‌ در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند.

* رئیس جمهور بنابر وظیفه قانونی خود، مواضع تشریحی را به وزارت کشور ابلاغ کرد.
_______________________
عباس عبدی: شورای نگهبان از کجا اختیار دارد که برای دولت دستور لازم‌الاجرا بودن مصوبه را صادر می‌کند؟

فارغ از قانونی بودن یا نبودن این مصوبه که بطور قطع غیر قانونی است، مشکل جدید این است که آقای کدخدایی از کجا اختیار دارند که برای دولت دستور لازم‌الاجرا بودن آن را صادر می‌کند؟ این هم تخطی دیگری از حدود اختیارات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *