افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره لیست نهایی شورای نگهبان و نامزدهای تایید صلاحیت شده

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۳

در حالی که دو روز دیگر به پایان مهلت قانونی شورای نگهبان برای اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده باقی مانده، شایعات و حواشی در این خصوص افزایش یافته است.

چهارشنبه شب عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که اعضای این شورا هنوز به جمع بندی لازم برای اعلام نامزدهای نهایی نرسیده‌اند و از مهلت ۵ روزه دوم خود استفاده می‌کنند.

طبق قانون اعضای شورای نگهبان ۵ روز برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری زمان دارند. اما اگر این ۱۲ نفر بعد از گذشت ۵ روز نخست نتوانند به جمع‌بندی برسند، می‌توانند از ۵ روز دوم هم برای این امر استفاده نمایند.

همین موضوع سبب شده گمانه‌زنی‌ها و شایعات در خصوص نامزدهای احتمالی تایید صلاحیت شده افزایش یابد. کدخدایی البته در گفتگوی دیگری که روز شنبه اول خرداد انجام داد اظهار داشت که احتمال دارد این شورا حتی زودتر از ۵ روز بازه زمانی دوم اسامی تایید شدگان را اعلام کند.

از سوی دیگر در رسانه‌های ایران گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص اسامی افراد تایید صلاحیت شده منتشر می‌شود. خبرگزاری فارس روز یکشنبه به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد دلیل تاخیر در تایید صلاحیت نامزدها، بررسی وضعیت اقامت فرزند یکی از کاندیداهای مشهور در آمریکا و همچنین احراز سلامت یک نامزد با سابقه دیگر است. این خبرگزاری همچنین «پیش‌بینی» کرده که نظر نهایی شورای نگهبان با گمانه‌زنی‌ها فاصله زیادی داشته باشد.

در همین حال فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها گسترش یافته است. بعد از حضور علی لاریجانی در کلاب‌هاوس و گفتگوی او با خبرنگاران و فعالین سیاسی، محمود احمدی نژاد هم شنبه شب در این شبکه اجتماعی حضور داشت. کاربران به ویژه در توییتر انتقادات زیادی را از انتخاب گزینشی افراد برای پرسش سوال از احمدی نژاد مطرح کردند. همچنین کسانی که توانسته بودند از احمدی نژاد سوال کنند از عدم پاسخگویی او به پرسش‌ها گله کردند. ضمن اینکه بسیاری از کاربران می‌گویند تنها به نزدیکان، دوستان و طرفداران رئیس جمهوری پیشین ایران اجازه طرح سوال داده شده است.

افزایش فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها در شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه به نامزدها تذکر دهد که تا پیش از اعلام صلاحیت‌ها هیچ یک از افراد حق انجام فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی ندارند. عباسعلی کدخدایی همچنین در ادامه افزود: «ما این نکته را به مسئولان اجرایی تذکر داده ایم که تبلیغات انتخابات بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها شروع می‌شود و طبق قانون قبل از آن به هیچ وجه نامزدها حق تبلیغات ندارند.»

اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در حالی طرح شد که پیش از آن حتی شایعاتی در خصوص انجام مناظره‌های تبلیغاتی میان برخی از نامزدها در شبکه‌های تلویزیونی طرح شده بود. اسحاق جهانگیری روز جمعه در حساب توییتری خود اعلام کرد که آمادگی دارد با هرکدام از نامزدها در هر پلتفرمی مناظره کند.

بعد از آن بود که عزت الله ضرغامی در توییت دیگری، خطاب به آقای جهانگیری نوشت که او هم آمادگی انجام چنین کاری را دارد. رئیس پیشین صدا و سیما البته در توییت خود محمد دلاوری خبرنگار صدا و سیما که در دوران ریاست ضرغامی برنامه‌های متعددی را در این سازمان اجرا می‌کرد و همچنین شرکت تلوبیون که مرجع پخش زنده برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی است را منشن کرد.

آقای ضرغامی از جمله سیاستمداران اصولگرایی است که برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نامزد شده است. او چهار سال قبل هم یکی از چهره‌هایی بود که گمانه‌زنی‌های زیادی از احتمال نامزدی او در انتخابات مطرح شده بود.

علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس ایران که یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است روز شنبه در حساب توییتری خود از احتمال عدم برگزاری مناظره‌های زنده تبلیغاتی ابراز نگرانی کرد.

آقای لاریجانی در توییت خود نوشت: «شنیده‌ام عده‌ای به دنبال حذف پخش زنده مناظرات هستند. امیدوارم این خبر نادرست باشد.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: «تحقق این قبیل بدعت‌ها با ادعای مشارکت حداکثری نمی‌خواند و انتخابات را از اراده مردم خالی خواهد کرد.»

با این حال و هرچند گمانه‌زنی‌ها در خصوص نامزدهای اصلی انتخابات روشن شده، اما با توجه به سوابق شورای نگهبان هنوز نمی‌توان با قطعیت از نامزدهایی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند اطمینان داشت. در ادوار پیشین چهره‌هایی رد صلاحیت و یا حتی احراز صلاحیت شده‌اند که شگفتی ناظران سیاسی را به همراه داشته است.
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *